Badacze zidentyfikowali między innymi ponad 8 000 ataków phishingowych podszywających się pod oferty popularnych platform rezerwacji zakwaterowania, jak również kilka kampanii e-mail wykorzystujących autentyczną markę z branży turystycznej w celu subskrybowania płatnych usług telefonicznych w imieniu ofiar.
Spam oraz phishing należą do najskuteczniejszych metod ataków. Polegają one na manipulacji i wykorzystywaniu skłonności ludzkich, takich jak zaufanie do marki, w procesie określanym jako socjotechnika. Tego rodzaju kampanie są często niezwykle przekonujące i wykorzystują fałszywe strony, które niemal do złudzenia przypominają ich legalne odpowiedniki i podstępnie nakłaniają niczego nieświadome ofiary do przekazania swoich danych dotyczących karty bankowej czy też zapłacenia za nieistniejący produkt lub usługę.
W ciągu zaledwie jednego dnia (21 maja) badacze wykryli kilka różnych kampanii e-mail podszywających się pod oferty z popularnych platform rezerwacji biletów lotniczych oraz zakwaterowana. Trzy z nich oferowały darmowe loty w zamian za wypełnienie krótkiej ankiety online oraz udostępnienie odsyłacza innym osobom. Po trzech pytaniach użytkownicy byli proszeni o podanie numeru telefonu, który oszuści wykorzystali następnie do subskrybowania płatnych usług mobilnych w imieniu ofiary.
Ponadto w okresie od końca kwietnia do końca maja badacze wykryli ataki phishingowe wykorzystujące popularne strony rezerwacji miejsc zakwaterowania na wynajem, takie jak Airbnb (7 917 ataków). W ramach jednego z ataków oszuści stworzyli stronę phishingową, która do złudzenia przypominała legalną platformę, i „oferowali” ofiarom tanie zakwaterowanie w centrum miasta, rzekomo wysoko oceniane przez innych użytkowników. Gdy ofiara potwierdziła rezerwację i przelała pieniądze, zarówno oszust, jak i oferta znikały.
Koniec wiosny i początek lata to okres, w którym oszuści mają dużo pracy, ponieważ żerują na osobach chcących złowić dobrą okazję lub rezerwację last minute. Nie tylko fałszywe strony i oferty stają się coraz bardziej przekonujące, ale również więcej osób rezerwuje loty i zakwaterowanie na urządzeniach przenośnych, takich jak smartfon, na którym trudniej jest np. rozpoznać fałszywy odsyłacz. Te dwa trendy sprawiają, że osoby podróżujące są narażone na ataki. W związku z tym zachęcamy do korzystania wyłącznie z legalnych, autentycznych stron rezerwacji biletów i zakwaterowania oraz zabezpieczenia się przy pomocy rozwiązania wyposażonego w mocny filtr spamowy i phishingowy, który wykryje próbę oszustwa, zanim będzie za późno – powiedział Andriej Kostin, badacz ds. cyberbezpieczeństwa, Kaspersky Lab.
Porady bezpieczeńswa
Kaspersky Lab zaleca podjęcie następujących działań bezpieczeństwa w celu uniknięcia pułapek spamerów oraz phisherów:
- Jeżeli jakaś oferta wydaje się zbyt atrakcyjna, żeby była prawdziwa, prawdopodobnie lepiej ją pominąć.
- Zanim podasz jakiekolwiek wrażliwe informacje, takie jak login czy hasło, przyjrzyj się uważnie paskowi adresu w przeglądarce. Jeśli zauważysz coś podejrzanego (błędy w pisowni, adres nie przypomina oryginału lub w miejscu liter występują znaki specjalne), nie podawaj żadnych danych na takiej stronie.
- Rezerwuj kwatery oraz bilety jedynie za pośrednictwem stron internetowych zaufanych dostawców, najlepiej ręcznie wpisując adres strony internetowej w pasku adresu.
- Nie klikaj odsyłaczy pochodzących z nieznanych źródeł (niezależnie od tego, czy jest to poczta e-mail, komunikator internetowy, czy portale społecznościowe).
- Korzystaj z rozwiązania bezpieczeństwa wyposażonego w oparte na zachowaniu technologie antyphishingowe, takiego jak Kaspersky Total Security, które ostrzeże Cię, gdy będziesz próbował odwiedzić stronę phishingową.
Więcej informacji na temat ochrony przed cyberzagrożeniami wycelowanymi w turystów znajduje się na oficjalnym blogu Kaspersky Lab – Kaspersky Daily: https://kas.pr/dv51.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe Kaspersky Lab Polska są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.