Dokładnie rok temu 70 proc. Polaków deklarowało, że pieniędzmi gospodaruje uważniej niż przed pandemią, 47 proc., że więcej oszczędza. Credit Agricole postanowił po roku zadać te same pytania Polakom*. Wyniki mogą martwić. Zwyczaj uważnego gospodarowania budżetem zmniejszyła się o 10 proc. (do 60 proc.), a o 11 proc. osób (37 proc.) oszczędza mniej niż przed pandemią.
– Mniejsze oszczędności Polaków mogłyby wynikać z powodu utraty pracy czy ze wzrastających kosztów życia. Jeśli jednak dołożymy do tego mniejszą skłonność do uważnego gospodarowania pieniędzmi, wniosek nasuwa się jeden: przyzwyczailiśmy się do nowej sytuacji, nie boimy się już jej tak jak rok temu, dlatego wróciliśmy do starych nawyków – mówi Katarzyna Kierzkowska, manager do spraw badań i analiz rynku w Credit Agricole.
Zmniejszenie obostrzeń związanych z pandemią spowodowało ponowny wzrost popularności osobistego kontaktu przy załatwianiu spraw urzędowych i bankowych. Jeszcze rok temu 68 proc. Polaków załatwiało takie sprawy przez Internet lub telefon. Obecnie kanały zdalne wybiera tylko 47 proc. badanych.
Credit Agricole rok temu sprawdzał także potrzeby i oczekiwania dotyczące wsparcia w zarządzaniu budżetem. W 2020 roku taką chęć zadeklarowało 54 proc. badanych osób, w 2021 r. 41 proc. Ze wsparcia banku w nauce mądrego zarządzania własnym budżetem najchętniej skorzystaliby młodzi ludzie, w wieku 18-24 lata. Aż 60 proc. z nich potrzebuje takiego wsparcia. Ta grupa chętnie także odwiedza placówki bankowe i rozmawia z doradcami.
– Poziom edukacji finansowej w Polsce jest niski. Jej ciężar spoczywa głównie na rodzicach, którzy jak widzimy z badań, sami nie do końca widzą potrzebę ostrożniejszego zarządzania swoim budżetem. Cieszę się, że młodzi ludzie mają do tego inne podejście i są zainteresowani wsparciem w lepszym gospodarowaniu pieniędzmi. To może świadczyć o pewnej zmianie, która mam nadzieję na stałe zagości w naszej kulturze finansowej – mówi Agnieszka Gorzkowicz z Biura Komunikacji Korporacyjnej Credit Agricole.
Bank Credit Agricole od roku prowadzi inicjatywę „Wyzwanie oszczędzanie”. Jej celem jest zachęcenie Polaków do świadomego gospodarowania pieniędzmi i skuteczniejszego oszczędzania. Ponad 3,1 tys. osób dołączyło do społeczności grupy „Wyzwanie oszczędzanie” na Facebooku i wymienia się praktycznymi wskazówkami na temat mądrego zarządzania pieniędzmi. Na grupie organizowane są spotkania live i webinary ekspertów. Bank wydał także e-poradnik pt. „Dobre patenty na oszczędzanie”, w którym zebrane zostały najciekawsze wypowiedzi ekspertów i najlepsze porady internautów.
* Badanie realizowane na Panelu Badawczym Ariadna, na próbie N= 1000, 18+, próba ogólnopolska, wrzesień 2021 r.