Takie dylematy ma wielu rodziców i to nie tylko w czasie wakacji. Jak sobie z nimi poradzić oraz kiedy i w jaki sposób rozmawiać z dziećmi na temat picia alkoholu radzi Michał Pozdał – specjalista profilaktyki społecznej, trener młodzieży. W serii filmów zamieszczonych na stronie www.abcalkoholu.pl znajdziemy odpowiedzi na pytania:
– jak przekonać dziecko, że alkohol nie jest dla niego?
– jak nauczyć dziecko odmawiać alkoholu?
– jak rozmawiać o konsekwencjach picia?
– co zrobić, gdy nastolatek wychodzi na imprezę
– co zrobić, kiedy dziecko wraca pijane?
Rola rodzica
Ważne jest, byśmy jako rodzice pamiętali, że to właśnie od nas, naszej postawy i naszych wzorców w dużej mierze zależy jak będzie sią zachowywać nasze dziecko. Rozmowy na temat alkoholu nie można odkładać, aż nasze dziecko będzie nastolatkiem, ale warto już bardzo małemu dziecku mówić, że są sytuacje, gdy nie należy pić alkoholu. Często oglądamy w telewizji relacje mówiące o pijanych kierowcach na drogach, czy nieletnich kupujących alkohol – trzeba wykorzystać takie momenty do rozmowy na ten temat z naszymi dziećmi. Na stronie www.abcalkoholu.pl znajdziemy również kilka praktycznych porad w jaki sposób wpłynąć na nasze nastoletnie dziecko, by nie sięgało za wcześnie po alkohol. Najważniejsze, to mieć bliski i pełen wsparcia kontakt z dzieckiem i znać jego przyjaciół i kolegów. Dzieci potrzebują też jasno wyznaczonych granic, wtedy czują się pewniej i wiedzą jak postępować w grupie rówieśników.
Spójne informacje
Od nas, dorosłych dzieci uczą się norm postępowania, dlatego ważne, by każda grupa społeczna dawała nieletnim te same wskazówki. Zarówno rodzic, jak i sprzedawca w sklepie, policjant czy nauczyciel powinni przekazywać spójne informacje, że alkohol jest tylko dla osób pełnoletnich. Picie alkoholu przez nieletnich jest sprzeczne z prawem i może prowadzić do ryzykownych zachowań, a ponadto może szkodzić rozwojowi mózgu – to bardzo konkretne argumenty, które warto przytoczyć w rozmowie z naszymi dziećmi. Pamiętajmy, że alkohol trafia do ręki dziecka zawsze od osoby dorosłej, więc to właśnie na dorosłych spoczywa odpowiedzialność za to ilu nieletnich sięgnie po alkohol podczas tych wakacji.
***
Do redaktora:
Kompania Piwowarska – Lider branży piwowarskiej w Polsce
Kompania Piwowarska jest największym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce. Kilkusetletnie doświadczenia w warzeniu piwa, nowoczesne technologie i rygorystyczne przestrzeganie zasad produkcji na światowym poziomie gwarantują najwyższą jakość naszych produktów. Do portfela marek KP należą najpopularniejsze polskie piwa – m.in. Tyskie, Żubr, Lech, Dębowe Mocne, Redd's, a także międzynarodowe marki premium: Pilsner Urquell, Grolsch oraz Peroni Nastro Azzurro. Kompania Piwowarska (utworzona w 1999 roku) posiada trzy browary (w Tychach, Poznaniu i Białymstoku) oraz oddziały handlowe na terenie całego kraju. Kompania Piwowarska prowadzi także działalność społeczną nastawioną na walkę z wykluczeniem społecznym na tle ubóstwa oraz programy edukacyjne popularyzujące odpowiedzialność i umiar w konsumowaniu alkoholu. Wielkość sprzedaży osiągniętej przez KP w roku finansowym zakończonym 31 marca 2011 r. wyniosła 14,1 mln hektolitrów piwa.
SABMiller – jeden z największych na świecie producentów piwa
Kompania Piwowarska jest częścią jednego z największych na świecie producentów piwa – SABMiller plc. Grupa produkuje lub dystrybuuje piwo na sześciu kontynentach, a jej ogólnoświatowy portfel obejmuje międzynarodowe piwa premium, takie jak Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro czy Pilsner Urquell oraz czołowe marki lokalne, takie jak Aquila, Castle, Miller Lite, Snow czy Tyskie. SABMiller jest jedną z największych na świecie (poza USA) firm rozlewających produkty Coca-Coli. W roku finansowym zakończonym 31 marca 2011 SABMiller osiągnął przychody w wysokości 28,3 mld USD oraz wypracował zysk brutto (EBITA) w wysokości 5 mld USD. SABMiller plc jest notowany na giełdach papierów wartościowych w Londynie i Johannesburgu.
Dodatkowych informacji udziela:
Katarzyna Radecka
Kierownik ds. programów zrównoważonego rozwoju
kom. +48 601 599 223
tel. +48 61 667 74 55
fax. +48 61 667 78 50