w , ,

Co z tą męskością? Problem oczami kobiet i mężczyzn

Jak wynika z raportu On Board PR Ecco Network – Raport o zdrowiu Polaków „Zaburzenia seksualne u mężczyzn – obraz problemu oczami kobiet i mężczyzn malowany” przygotowanego na podstawie badań SW Research i pod patronatem Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego, mężczyźni tuż za sprawnością seksualną i fizyczną w dalszej kolejności, jako atrybuty męskości wymieniają zapewnienie rodzinie stabilności materialnej i bezpieczeństwa (63%) oraz opiekuńczość wobec kobiety (52%).

Wyniki badania pokazują również, że kobiety doskonale zdają sobie sprawę ze znaczenia, jakie dla mężczyzn pełni sprawność seksualna i fizyczna oraz zapewnienie rodzinie stabilności materialnej i bezpieczeństwa w budowaniu ich poczucia męskości. Największe różnice między płciami w postrzeganiu męskości widać szczególnie w odniesieniu do opiekuńczości wobec kobiety i okazywaniu jej szacunku. Ponad połowa mężczyzn uważa, że bycie opiekuńczym jest męskie, ale już tylko 24% kobiet uważa, że rzeczywiście te cechy świadczą według samych panów o ich męskości. Podobne różnice zachodzą w postrzeganiu męskości poprzez pryzmat licznych doświadczeń seksualnych. Posiadanie wielu partnerek seksualnych w życiu nie jest dla samych panów wyznacznikiem ich męskości, tylko 18% z nich przyznaje, że dzięki licznym doświadczeniom w alkowie mogą czuć się bardziej męscy. Natomiast, aż 31% kobiet sądzi, że posiadanie wielu partnerek seksualnych w życiu powoduje, że mężczyzna uznaje sam siebie za bardziej męskiego.

Mężczyźni podejmują starania w celu okazania kobietom opiekuńczości, szacunku i zainteresowania. Panie jednak często inaczej wyobrażają sobie takie zachowania, a tym samym nie zauważają i nie doceniają okazywanych przez mężczyzn uczuć. Tutaj dużą rolę mogą odegrać również stereotypy płci. Część z nich jest wynoszona z domu. Jeżeli dla kobiety archetyp ojca to mężczyzna opiekuńczy wobec rodziny, szanujący mamę itp., to tak też będzie widziała swoich przyszłych partnerów. Natomiast, jeżeli tatuś przychodzi do domu i tylko przedstawia swoje wymagania, jej postrzeganie mężczyzny będzie zupełnie inne – „mężczyźni to egoiści”. Drugie źródło wiedzy o mężczyznach to szkoły koedukacyjne. Dziewczęta w tym czasie wyprzedzają w dojrzewaniu chłopców, u których buzują hormony i wszystko kręci się wokół seksualności. Młode kobiety czują w tym czasie opór przed traktowaniem ich, jako obiektu erotycznego. I tak w konsekwencji tworzą się pewne opinie, które później funkcjonują już w życiu dorosłym – twierdzi prof. Zbigniew Lew-Starowicz, seksuolog i psychoterapeuta, prezes Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego.

Co tak naprawdę kobiety uznają za męskość?

W badaniu „Zaburzenia seksualne u mężczyzn – obraz problemu oczami kobiet i mężczyzn malowany” zapytano również kobiety, co one same uznają za coś, co powszechnie nazywamy „męskością”. Jak się okazało Panie definiują męskość według odmiennych atrybutów niż panowie. Dla kobiet opiekuńczość (76%), szacunek (73%), stabilność materialna i bezpieczeństwo (71%) stanowią filary męskości. Na sprawność seksualną, najczęściej wymienianą przez panów, jako atrybut męskości, wskazało tylko 54% pań.

Sprawność seksualna mężczyzny a poczucie własnej wartości

Jak pokazują wyniki badania dla ponad 72% mężczyzn sprawność seksualna zajmuje pierwszą pozycję na liście atrybutów męskości i sprawia, że czują się bardziej męscy. Jednocześnie prawie 90% panów uważa, że pojawienie się zaburzeń w tym obszarze aktywności powoduje obniżenie ich poczucia własnej wartości. Podobnie tę sytuację oceniają kobiety. 95% pań uważa, że zaburzenia seksualne mogą prowadzić do obniżenia własnej wartości partnera.

Musimy przede wszystkim zacząć od tego, że męski mózg jest ewolucyjnie nastawiony na seks. Jeżeli mężczyzna na pierwszym miejscu w postrzeganiu siebie stawia swoją sprawność seksualną, na pewno właśnie to będzie stanowiło filar jego poczucia własnej wartości. Wszystko inne jest mniej ważne. Nawet zdrowie. Dlatego też część panów rezygnuje z leczenia różnych chorób, jeżeli lekarz im powie, że dana terapia może spowodować zaburzenia seksualne. To wszystko zależy od priorytetów, jakie ma mężczyzna – tłumaczy prof. Zbigniew Lew-Starowicz.

***

Celem serii opracowań „Raport o zdrowiu Polaków”, jest wskazanie ważnych, ze społecznego punktu widzenia, tematów dotyczących zdrowia człowieka. Pomysł na niniejszy raport jest wynikiem doświadczenia On Board PR Ecco Network w obszarze komunikacji, które pokazuje, że dogłębna analiza problemu jest możliwa dzięki zaangażowaniu wielu stron, które w komunikacji konkretnego problemu zdrowotnego biorą udział. Pełne wyniki raportu będą dostępne już wkrótce na stronie www.onboard.pl.

Patronem merytorycznym raportu jest Polskie Towarzystwo Seksuologiczne. Partnerami projektu są SW Research, Fundacja Wygrajmy Zdrowie oraz Wydawnictwo Z/W. Patronat medialny nad raportem objęły redakcje Puls Medycyny oraz Men’s Health.

Badanie zostało zrealizowane między 7 a 15 czerwca 2012 roku metodą internetowych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI) przez agencję SW Research na autorskim oprogramowaniu „3S” zintegrowanym z panelem internetowym StudentsWatch.pl. Próba badawcza miała charakter losowy. Badaniem objęto łącznie 1500 internautów w wieku 16-49 lat.

***

On Board PR Ecco Network. Firma świadczy usługi w dziedzinie doradztwa public relations. Jest laureatem nagrody Impactor 2009 dla najbardziej podziwianej agencji PR w Polsce. Zajmuje czwarte miejsce na świecie pod względem dynamiki wzrostu przychodów spośród 200 największych firm PR świata (wg rankingu The Holmes Report 2006). Wspólnie z firmami PR z kilkudziesięciu krajów tworzy międzynarodową sieć ECCO Network – jedną z największych sieci firm PR na świecie. On Board PR jest członkiem Związku Firm Public Relations, partnerem Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, laureatem wielu nagród w międzynarodowych i polskich konkursach (IPRA GWA, Magellan, Złote Spinacze). Firma zapewnia kompleksową obsługę w zakresie komunikacji oferując strategiczne doradztwo, m.in. w obszarach: Brand Public Relations, Corporate & Financial Communications, Investor Relations, Crisis Management. On Board PR działa w ramach grupy skupiającej m.in. agencję social mediową Think Kong.

Dodatkowych informacji udziela:

Dariusz Chrzanowski

On Board Public Relations Sp. z o.o.,

ul. Wolska 88, 01-141 Warszawa

tel.(+48 22) 321-51-00,

e- mail: [email protected]

Avatar photo

Napisane przez On Board PR

86% wydawców poleciłoby ContentStream innym

RICS rozmawia o nieruchomościach w największych miastach Świata