w , ,

Co łączy logo LOT-u, proszek Radion i krzesło turystyczne?

„Rano człowiek się budzi, patrzy w kalendarz (rysowany przez Tadeusza Gronowskiego) i zapala papierosa (pudełko rysowane przez Tadeusza Gronowskiego). Na ulicy, na każdym słupie parę plakatów (rysowane przez Tadeusza Gronowskiego) zachęca człowieka do kupowania różnych przedmiotów. Gdy bierze się do ręki książkę (okładka Tadeusza Gronowskiego) i przegląda Panią (rysunki Tadeusza Gronowskiego), gdy czyta się jakiekolwiek pismo (winieta tytułowa Tadeusza Gronowskiego), gdy wreszcie idzie się do kina (afisz i reklamy świetlne Tadeusz Gronowski) albo do teatru (dekoracje projektował Tadeusz Gronowski) – wszędzie spotyka się to nazwisko. Gdy odbiorę honorarium za ten artykuł w Wiadomościach (winieta tytułowa Tadeusz Gronowski)-kupię akcje (projektowane przez Tadeusza Gronowskiego) i wyjadę pierwszym statkiem Red Star Line (plakat rysował Tadeusz Gronowski) (…)” – tak ironicznie podsumował Gronowskiego Antoni Słonimski na łamach Wiadomości Literackich. 12 lipca rusza wystawa prac Tadeusza Gronowskiego w warszawskim Salonie Wystawowym Marchand, należącym do sieci DESA Unicum.

Uzupełniając powyższy opis, można by dodać, że autor mógłby jeszcze polecieć samolotem linii lotniczych Lot, których logo zaprojektował również Tadeusz Gronowski, czy zrobić pranie przy pomocy Radionu – reklama tego środka to jeden z najbardziej rozpoznawalnych projektów artysty, który był także autorem scenografii, zajmował się tkaniną artystyczną, tworzył okładki do książek i płyt.

Uznanie temu niezwykle płodnemu artyście przyniosły przede wszystkim jednak plakaty, w których najwyraźniej skrystalizował się jego oryginalny język plastycznej wypowiedzi. Nowatorstwo stosowanych przez Gronowskiego rozwiązań polegało na syntetycznym traktowaniu formy, operowaniu jednorodnymi płaszczyznami intensywnych barw oraz stosowaniu wysmakowanego liternictwa. Tym samym wypracował on nowoczesną formułę opartą na zwięzłości graficznego znaku uzupełnionego często przewrotnym, żartobliwym hasłem.

Na główny trzon prezentowanej wystawy składają się prace stanowiące przykłady dojrzałej twórczość Gronowskiego. Powstałe na przestrzeni lat 60. i 70. gwasze są świadectwem poszukiwań artystycznych – gry przestrzeni z płaszczyzną oraz potencjału napięć kolorystycznych. Dużego formatu kartony pokrywają wykreślane z niezwykłą precyzją abstrakcyjne kompozycje. Nakładające się na siebie okręgi, biegnące po łuku linie, powtarzające się zygzaki na tle równoległych pasów o zmiennej szerokości wprowadzają w pole iluzję optyczną dającą wrażenie pulsowania i drgania. Op-artowe układy wyrastają z międzywojennych doświadczeń, kiedy Gronowski należał do stowarzyszenia artystycznego „Rytm” oraz z powojennej niechęci do sztuki oficjalnej, kiedy szukał on alternatywy dla wszechobecnego socrealizmu. We wszystkich pracach, gdzie ekspresja zostaje ujarzmiona przez precyzyjnie wykreślony geometryczny szkielet pobrzmiewa również echo racjonalnego myślenia oraz przywiązania do rysunku technicznego, którego Gronowski uczył się podczas studiów na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

Przygotowana ekspozycja ma na celu zaprezentowanie bogactwa całego dorobku artysty, oraz przywrócenie mu należytego miejsca w obszarze polskiej sztuki. Wpisuje się również w bardzo aktualny nurt odkrywania uroku sztuki użytkowej lat PRL-u, w tym Polskiej Szkoły Plakatu, której Gronowski był czołowym twórcą. Wystawie towarzyszy pokaz design’u z lat 60. i 70, wprowadzający w klimat tamtych lat.

***

Nota o artyście:

Tadeusz Gronowski (1894-1990) – grafik, malarz i ilustrator.  W latach 1917 – 25 odbył studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Techniki malarskie studiował w paryskiej École Supérieur des Beaux-Arts. Jako grafik współpracował z czasopismami, m.in. "Skamander" (od 1920 r.) i "Życie Literackie" (od 1924 r.). Projektował reklamy dla wielu firm, m.in. Wedla i Orbisu. Jego afisze reklamowe są znakomitym przykładem stylu art deco. Najsłynniejszy to plakat reklamowy „Radion sam pierze” z 1926 r. W swym malarstwie z późnych lat 50-tych nawiązał do estetyki kubizmu. Pod koniec lat 60-tych tworzył abstrakcyjne, zgeometryzowane kompozycje.

***

Wystawa trwa od 12 lipca do 29 sierpnia, Salon Wystawowy Marchand, Pl. Konstytucji 2, w godzinach: pon. – pt. 11-19, sob. 11 -16.

_______________________________________

DESA Unicum jest największą i najstarszą firmą w Polsce zajmującą się obrotem dziełami sztuki, do której należy dom aukcyjny i sieć galerii w Warszawie. Rocznie organizuje ponad 20 aukcji sztuki dawnej, współczesnej, młodej, plakatu i papieru oraz kilkanaście wystaw. Jest także partnerem wielu aukcji charytatywnych, m.in. dla Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Posiada wieloletnie doświadczenie w budowaniu kolekcji, pomaga przy archiwizacji i ubezpieczaniu dzieł sztuki, certyfikacji i wydawaniu ekspertyz, a także wycenie. Sprawuje opiekę i pomaga w dokumentacji kolekcji prywatnych i instytucjonalnych. Od wielu lat współpracuje z największymi domami aukcyjnymi na świecie w zakresie sprzedaży i opinii eksperckich dot. polskiej sztuki – m.in. z Christie’s i Sotheby’s. Jest współwłaścicielem firmy Art Finance, brokerem na rynku ubezpieczeń dzieł sztuki, wyłącznym partnerem AXA, największej na świecie firmy zajmującej się ubezpieczeniami. Wspólnie z firmą Colliers International organizuje aukcje nieruchomości.

Jest właścicielem DESY Modern, która zajmuje się wprowadzaniem na rynek limitowanych edycji autorskich, tzw. inkografii. Posiada udziały w firmie DESA Biżuteria, która zajmuje się obrotem biżuterią dawną.

Więcej informacji o DESIE Unicum: www.desa.pl 

Ekkom wyróżniony Dolnośląskim Certyfikatem Gospodarczym

Oracle udostępnienia aplikację kliencką Oracle Virtual Desktop Client do tabletów iPad