„Chęć stworzenia atrakcyjnego wizerunku placówki edukacyjnej dotarła już do szkół średnich.” – opowiada Michał Zych, Dyrektor Zarządzający i współwłaściciel agencji kreatywnej Brandglow z Opola, która wykonała refreshing wizerunku dla miejscowego Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr II. „Coraz częściej szkoły typu LO czy technika zdają sobie sprawę z tego, że strategiczne podejście do budowania odpowiedniego wizerunku, połączone z odpowiednimi działaniami marketingowymi i PR to dla nich być albo nie być.”
Parafraza słynnego powiedzenia „klient nasz Pan” pokazuje jasno kierunek zmian w polskim szkolnictwie. Niż demograficzny wymusza na placówkach edukacyjnych większe starania o klienta, jakim jest uczeń. Przekłada się to na ekspansję marketingowej orientacji w wielu polskich szkołach. Odczuły to już prywatne szkoły wyższe, które w staraniach o studenta prowadzą kompleksowe działania marketingowe, prześcigają się w pomysłach na stworzenie wizerunku uczelni atrakcyjnej dla studenta, nie tylko pod kątem bazy merytorycznej.
„Temat identyfikacji wizualnej dla zespołu szkół, zwłaszcza składającego się z 3 podmiotów, nie był łatwym zadaniem. Dotychczasowy wizerunek skupiał się mocno na zaznaczeniu osoby patronki – Marii Konopnickiej. My postanowiliśmy skupić się na „odbiorcy oferty” – czyli uczniu” – mówi Marcin Gajos, Dyrektor Kreatywny i współwłaściciel Brandglow.
Jeśli przyjrzeć się stronom internetowym, czy materiałom reklamowym placówek edukacyjnych, to często można odnieść wrażenie, że koncepcyjnie zatrzymały się one w ubiegłym wieku. Tymczasem niż demograficzny jest faktem i tylko te szkoły, które będą potrafiły promować swoje atuty w sposób ciekawy, jasny i zrozumiały dla odbiorców, będą w stanie „utrzymać się na rynku”.
W budowaniu nowej strategii marketingowej dla szkoły warto zacząć od stworzenia kompleksowego SIW. Szkoła nie może się kojarzyć tylko z rysunkiem czy zdjęciem patrona lub numerem nadanym jej odgórnie przez MEN. LO czy technikum to przede wszystkim młodzi ludzie, których energia powinna odzwierciedlać charakter szkoły we wszystkich materiałach promocyjnych, od layoutu strony www, poprzez projekty materiałów reklamowych, skończywszy na kontach na portalach społecznościowych.
„Chcieliśmy, aby nowy wizerunek pokazywał, ze szkoła jest otwarta na ludzi, którzy mają pomysł na siebie, a nawet jeśli go nie mają, na pewno znajdą go, stając się jej uczniem” – kontynuuje Marcin Gajos – Głównym elementem wizerunkowym stała się rzymska cyfra II. Przedstawiliśmy ją w takiej formie, że w połączeniu z wizerunkiem twarzy, symbolizujących różniących się od siebie uczniów, uzyskaliśmy buzie zadowolonych ludzi.”
Tworzenie brandu szkoły powinno jednak uwzględniać zarówno emocje uczniów, jak i ich rodziców, którzy często mają ogromny wpływ na wybór placówki. „Dlatego z jednej strony dobrze projektować markę otwartą, łamiącą bariery i kreatywną, z drugiej dającą poczucie bezpieczeństwa, rozwojową i innowacyjną. Marka wyrażająca takie emocje będzie z pewnością edukacyjną marką przyszłości.”- dodaje Zych.