Polski oddział Bibby Financial Services, międzynarodowej firmy specjalizującej się w finansowaniu firm z sektora MSP, w ramach projektu badawczego Bibby MSP Index zbadał stan aktywności eksportowej przedsiębiorstw. Blisko 1/3 ankietowanych firm zadeklarowało regularny eksport swoich produktów na rynki zagraniczne, a także chęć dalszego rozwoju w tym obszarze. Większość eksporterów upatruje w odbiorcach zagranicznych szansę na zdywersyfikowanie źródeł przychodu, a co za tym idzie uniezależnienie się od trudnej sytuacji na rynku lokalnym. Przychody z eksportu stanowią uzupełnienie przychodów firmy – dla 60% firm sprzedaż eksportowa przynosi nie więcej niż 1/3 całości sprzedaży. Przedsiębiorcy cenią sobie również możliwości zwiększenia marż dzięki współpracy z zagranicznymi kontrahentami. Blisko połowa ankietowanych zadeklarowała również wspomaganie się produktami wspierającymi transakcje.
Krzysztof Kuniewicz, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services komentuje „10% badanych przez nas firm stosuje metodę finansowania eksportu jaką jest faktoring eksportowy. To jeszcze niewielki procent w porównaniu do innych rynków, na których działamy. Patrząc na dynamiczny wzrost faktoringu międzynarodowego na świecie i doświadczenia naszych innych oddziałów to właśnie w faktoringu eksportowym widzimy szansę dla rozwoju polskich firm, a co za tym idzie źródło wzrostu faktorów. Jako faktor międzynarodowy z siecią oddziałów na kluczowych rynkach, posiadamy pełny wachlarz narzędzi, które ułatwiają eksport polskim firmom. Od szybkiej i sprawnej weryfikacji kontrahentów, poprzez spójny system rozliczeń, przejmowanie ryzyka transakcji, a także szybkie procedury finansowania. Wraz z szybkim rozwojem na nowych rynkach nieustannie doskonalimy ofertę faktoringu eksportowego, która staje się jednym z głównych wyróżników i przewag naszej Grupy”.
Bibby Financial Services obecna jest w 15 krajach na 4 kontynentach. Siecią ponad 50 oddziałów obejmuje Wielką Brytanię, Irlandię, Francję, Niemcy, Szwecję, Polskę, Czechy, Słowację, Holandię, Australię, Nową Zelandię, USA, Kanadę, Indie, Hong Kong
Niezależnie od obecności na wyżej wymienionych rynkach, firma posiada doświadczenia i narzędzia pozwalające na skuteczne ściąganie należności łącznie w 102 krajach w tym w całej Unii Europejskiej. W szczególności cenne są tu umiejętności komunikowania się w 15 językach oraz znajomość uwarunkowań kulturowych i prawnych na poszczególnych rynkach. Firma planuje kolejne akwizycje i rozwój organiczny na nowych rynkach, a także rozwój oferty produktowej związanej z eksportem.
Badanie eksportu polskiego sektora MSP przeprowadzone zostało w ramach projektu Bibby MSP Index na reprezentatywnej, ogólnopolskiej grupie firm zatrudniających od 10 do 250 osób