Z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wynika, że latem dochodzi do ok. 30 proc. wszystkich wypadków drogowych. W szczególności dotyczy to czerwca, lipca oraz sierpnia. Słoneczna pogoda sprzyja przekraczaniu dopuszczalnej prędkości przez kierowców, a to skutkuje większą liczbą zdarzeń. W okresie wakacji rośnie także ilość wypadków z udziałem dzieci oraz użytkowników jednośladów. Na co zatem należy zwrócić uwagę, aby wakacyjne podróże były bezpieczne?
Podróżując pieszo:
- Używamy drogi dla pieszych, a jeśli jej nie ma, korzystamy z pobocza.
- Idąc poboczem lub jezdnią, idziemy „gęsiego” po lewej stronie drogi, patrząc w kierunku nadjeżdżających pojazdów.
- Przechodzimy przez jezdnię tylko na pasach, czyli na tzw. zebrze – chyba że odległość od wyznaczonego przejścia dla pieszych przekracza 100 metrów.
- Zawsze upewniamy się, że przechodzenie przez jezdnię jest bezpieczne – stosujemy zasadę ograniczonego zaufania.
- Nie przebiegamy przez jezdnię.
- Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która ma co najmniej 10 lat.
- Osoby poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym (jeśli nie są na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku) muszą nosić elementy odblaskowe i jaskrawe ubrania, ponieważ umożliwiają one wczesne zauważenie przez kierowców – kierowca zauważy kamizelkę odblaskową nawet z odległości 200 metrów!
Podróżując rowerem:
- Zaleca się jazdę w kasku oraz w ochraniaczach.
- Rowerzysta, tak jak kierowcy innych pojazdów nie może być pod wpływem czy to alkoholu czy innych środków odurzających.
- Rower musi być w dobrym stanie technicznym – niezbędne wyposażenie to białe światło z przodu i czerwone światło z tyłu (mogą być migające), sprawne hamulce i sygnał dźwiękowy (dzwonek).
- Dzieci w wieku do 7 lat powinny być przewożone na rowerze w specjalnym foteliku lub przyczepce.
- Osoba ubiegająca się o kartę rowerową musi mieć co najmniej 10 lat. W przypadku roweru wieloosobowego, kierowca musi mieć minimum 17 lat.
- Rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów. Nie może jeździć po chodniku, chyba że szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów.
- Dzieci do 10 lat wraz z opiekunem mogą jeździć po chodniku.
- Rowerzysta jadący po chodniku musi jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
- Rowerzysta nie może przejeżdżać przez przejście dla pieszych, przy którym nie ma przejazdu dla rowerów. Musi zsiąść z roweru i go przeprowadzić.
Podróżując elektryczną hulajnogą/UTO:
- Osoby w wieku powyżej 18 lat nie muszą mieć uprawnień do jazdy elektryczną hulajnogą lub UTO (urządzenie transportu osobistego). Dzieci w wieku 10-18 lat muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.
- Dzieci w wieku poniżej 10 lat mogą używać hulajnogi elektrycznej jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką dorosłego.
- Zaleca się jazdę w kasku oraz w ochraniaczach.
- Kierujący elektryczną hulajnogą/UTO powinien jechać drogą dla rowerów bądź pasem ruchu dla rowerów nie przekraczając 20 km/h, a korzystając z drogi dla pieszych – z prędkością pieszego (ok. 4 km/h).
Podróżując samochodem:
- Przed wyjazdem sprawdzamy stan techniczny samochodu, ważność przeglądu i polisy ubezpieczeniowej.
- Weryfikujmy poziom płynów eksploatacyjnych. Jeśli jest zbyt niski – uzupełniamy braki.
- Sprawdzamy ciśnienie w oponach i stan bieżnika – jego głębokość nie może być mniejsza niż 1,6 mm.
- Ustawiamy lusterka i lampy, uwzględniając obciążenie samochodu. Sprawdzamy działanie wszystkich świateł i kierunkowskazów. Warto mieć zapasowy komplet żarówek i bezpieczników oraz komplet podręcznych narzędzi.
- Oprócz trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy, pakujemy do pojazdu kamizelki odblaskowe, które są wymagane w niektórych krajach Europy.
- W samochodzie warto wozić ze sobą oświadczenie na wypadek zdarzenia drogowego, także w wersji angielskojęzycznej – gdy wybieramy się za granicę.
- W samochodzie miejmy także apteczkę, która zawiera rękawiczki ochronne, bandaże, kompresy, opaski opatrunkowe, plastry, płyn do odkażania, folię termoizolacyjną, maseczkę do resuscytacji, nożyczki ratownicze. Pamiętaj o dacie ważności materiałów opatrunkowych.
- W podróż zabieramy wodę – przyda się nie tylko do picia, ale również w przypadku awarii układu chłodzenia.
- Zabezpieczamy bagaż i luźne przedmioty na czas podróży. Upewnijmy się także, że bagaż zewnętrzny nie zasłania świateł samochodu ani tablicy rejestracyjnej.
- Kierowca powinien być wypoczęty przed podróżą, a w trakcie jazdy robić kilkuminutowe przerwy co 2-3 godziny, nawet jeśli nie czuje się zmęczony.
- Planujemy trasę przed wyjazdem, używając nawigacji lub map.
- Optymalna temperatura w pojeździe to 20-22°C.
- Skupienie na drodze to kluczowy element bezpiecznej jazdy – nikt i nic nie powinno rozpraszać kierowcy.
Podróżując motocyklem:
- Należy zadbać o stan techniczny jednośladu, w tym:
- kluczowych mechanizmów, osprzętu oraz płynów eksploatacyjnych,
- opon i ich prawidłowego ciśnienia,
- oświetlenia i lusterek.
- Kierujący jednośladem, jak i jego pasażer, muszą stosować homologowane kaski i najlepiej odzież ochronną wyposażoną w homologowane „protektory” (kurtki, spodnie, buty, rękawice).
- Należy pamiętać, że kierujący ani osoba przewożona motocyklem nie mogą być pod wpływem – czy to alkoholu czy innych środków odurzających. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy pasażer motocykla przewożony jest w koszu/bocznym wózku.
- Przewożąc na motocyklu bagaż, należy sprawdzić czy jest odpowiednio umocowany, a przy każdym postoju warto kontrolować czy mocowanie nie jest poluzowane.
- W upalne dni motocykliści powinni zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu – odwodnienie wpływa na pogorszenie stanu psychofizycznego motocyklisty, w tym na jego refleks.
Przestrzegajmy zasad kodeksu drogowego, dbajmy o właściwe postawy wpływające na bezpieczeństwo na drodze i bądźmy życzliwi dla innych uczestników ruchu.
Więcej informacji na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym – www.obserwatoriumbrd.pl