Międzylesie, malowniczo położone nad brzegiem Nysy Kłodzkiej, stanowi interesujący punkt na mapie Dolnego Śląska. To tutaj, w sercu historycznej ziemi kłodzkiej, odbywa się kolejny etap modernizacji infrastruktury drogowej. W odpowiedzi na rosnące potrzeby transportowe oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom i podróżującym, rozpoczęto istotny projekt rozbudowy układu komunikacyjnego drogi krajowej nr 33. Do realizacji tego projektu wybrana została firma BERGER Bau.
Przetarg, ogłoszony przez wrocławski oddział GDDKiA, przyciągał liczne oferty, które zbierane były aż do 15 listopada 2023 roku. Ostatecznie wybrano BERGER Bau – firmę o ugruntowanej pozycji na rynku budowlanym, specjalizującą się w realizacji różnorodnych projektów infrastrukturalnych oraz budownictwa mieszkaniowego – z którą podpisano umowę 8 stycznia 2024 roku. Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi niemalże 9 milionów złotych. Koszty będą pokryte z budżetu państwa. Planowany termin zakończenia prac to wrzesień 2025 roku.
Inwestycja z historią
Głównym punktem modernizacji jest istniejący most przez potok Dolna, wzniesiony w 1911 roku. Lata eksploatacji pozostawiły na nim widoczne ślady degradacji, które wymagają kompleksowej interwencji. W ramach projektu most zostanie rozebrany, ustępując miejsca nowemu, węższemu obiektowi, dostosowanemu do współczesnych standardów i norm bezpieczeństwa oraz zdolnemu do przenoszenia obciążeń o wadze do 11,5 ton na oś. Jednakże by zachować pamięć historyczną, barokowa figura Świętego Jana Nepomucena z 1775 roku, znajdująca się dotychczas na moście, zostanie odrestaurowana i umieszczona na nowo wybudowanej kładce dla pieszych.
Kładka ta, będąca żelbetową konstrukcją z dwoma dźwigarami o zmiennej wysokości, stanie się nie tylko funkcjonalnym elementem infrastruktury, ale również miejscem, gdzie spotkają się historia i współczesność. Co więcej, nawierzchnia z kostki granitowej oraz balustrady z kamienia podkreślą unikalny charakter otoczenia. A wzdłuż koryta potoku Dolna, BERGER Bau wykona nowe mury oporowe w okładzinie kamiennej.
– W chwili obecnej projektujemy tymczasową organizację ruchu pojazdów na terenie budowy. Nasze działania koncentrują się w dużej mierze na jak najmniejszych utrudnieniach w ruchu. W związku z tym, dokonujemy optymalizacji procesu budowlanego, aby maksymalnie wydłużyć czas ruchu dwukierunkowego, a do minimum skrócić czas ruchu wahadłowego w ciągu drogi krajowej nr 33. Dodatkowo zapewniamy wygrodzone i bezpieczne przejście dla pieszych umożliwiające swobodną komunikację obu części Miedzylesia, również osobom na wózkach inwalidzkich, jak i osobom z wózkami dziecięcymi – mówi Janusz Buhl, Dyrektor Budownictwa Mostowego w BERGER Bau.
Rozbudowa układu komunikacyjnego drogi krajowej nr 33 w Międzylesiu przez BERGER Bau nie ogranicza się jedynie do poprawy stanu infrastruktury drogowej. Stanowi ona także znaczący krok w kierunku budowania bezpieczniejszego i bardziej zintegrowanego społeczeństwa lokalnego.