W ciągu minionych trzech miesięcy na naszym rynku przybyły dwa nowe centra handlowe, Odrzańskie Ogrody w Kędzierzynie-Koźlu (21 tys. mkw.) i Galeria Miodowa w Kluczborku (10,6 tys. mkw.), a tym samym niespełna 31,6 tys. mkw. powierzchni handlowej. Jeszcze w tym roku będziemy mogli kupować w kolejnych siedmiu centrach, podaje Jones Lang LaSalle, a trzy istniejące zostaną rozbudowane.
Siedem nowych otwarć
Analitycy Cushman & Wakefield zwracają uwagę, że kondycja gospodarki w strefie euro negatywnie odbiła się na nastrojach najemców oraz deweloperów m.in. we Włoszech, Francji, Portugalii, Czechach i Rumunii. Terminy realizacji niektórych projektów zostały tam przesunięte. Tymczasem na naszym rynku centrów handlowych notowany jest stabilny rozwój.
W tej chwili według danych JLL, w całej Polsce w budowie jest aż 690 tys. mkw. powierzchni handlowej z terminem oddania do końca 2014 roku. Ostatnie otwarcia potwierdzają zainteresowanie deweloperów i najemców mniejszymi miastami, liczącymi nawet poniżej 50 tys. mieszkańców. Choć inwestorzy planują także nowe projekty w dużych miastach, w których także brakuje powierzchni do wynajęcia.
Poziom niewynajętej powierzchni handlowej w centrach jest bardzo niewielki. W miastach liczących powyżej 200 tys. mieszkańców w połowie roku wynosił ok. 3 proc. Na przykład w Warszawie, jak tłumaczą specjaliści C&W, znalezienie powierzchni dla nowej marki powoduje pewne trudności, bo najlepsze centra w stolicy wynajęte są w 100 proc. Prowadzone są w nich listy chętnych oczekujących na zwolnienie się lokalu.
W Warszawie brakuje powierzchni do wynajęcia
Aglomeracja warszawska jest jednym z najmniej nasyconych rynków w Polsce, pomimo że siła nabywcza jest w niej duża. Sytuacja nie zmieni się zbytnio nawet po zakończeniu budowy planowanych inwestycji. W ciągu kolejnych lat w stolicy przybędzie kilka nowoczesnych obiektów. Oddane zostaną będące w budowie Plac Unii w Warszawie i Auchan w Łomiankach. W fazie planowania są też dwie galerie, które na Białołęce i w Wilanowie zamierza zbudować firma GTC.
W ciągu kilku najbliższych lat w pozostałych dużych miastach także otwierane będą nowoczesne imponujące centra, m.in. budujące się City Centre w Poznaniu, Auchan Bronowice w Krakowie, Europa Centralna w Gliwicach, Galeria Katowicka w Katowicach czy Wzgórze w Gdyni.
Liczne galerie handlowe w planach
Z kolei, jak informuje Jones Lang LaSalle, centra Łacina w Poznaniu i Serenada w Krakowie dostały niedawno pozwolenia na budowę. Rynek aglomeracji katowickiej wzbogaci się o obiekty: Supersam w Katowicach, Gemini Park w Tychach i Galerię Galena w Jaworznie. A kilka wrocławskich centrów zostanie rozbudowanych (Bielany Park Handlowy, Magnolia Park i Pasaż Grunwaldzki). W Gdańsku zostanie otwarte Forum Radunia. W Szczecinie powiększy się Galaxy, a w Łodzi przygotowywane są dwa projekty: Łódź Plaza i Sukcesja.
W poszczególnych aglomeracjach planowane są również budowy mniejszych galerii handlowych, które zaspokoją lokalne potrzeby mieszkańców określonych obszarów danych miast. Na przykład na terenie Dębca w Poznaniu przygotowywana jest realizacja centrum handlowego o pow. 9 tys. mkw. Galeria Dębiec powstanie przy ulicy 28 Czerwca 56 w sąsiedztwie budowanego kilkuetapowo przez tego samego dewelopera osiedla Red Park.
Do Polski wchodzą nowe marki
W naszym kraju zarówno sprzedaż detaliczna, jak i siła nabywcza Polaków mają tendencję wzrostową. Eksperci CBRE podają, że naszym rynkiem interesuje się dużo nowych firm poszukujących miejsca w dobrych centrach handlowych. Dotyczy to szczególnie marek amerykańskich: Gap, American Eagle, Victoria's Secret, Toys'R'Us, Abercrombie & Fitch/Hollister, ale także z krajów europejskich.
To, że Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla międzynarodowych sieci handlowych potwierdzają specjaliści Jones Lang LaSalle. Według ich informacji w stolicy pojawi się znana niemiecka marka zoologiczna Fressnapp/Maxi Zoo. Natomiast brytyjskie sieci Debenhams, All Saints, French Connection, Superdry oraz amerykańskie Disney Store czy Banana Republic ciągle poszukują możliwości zaistnienia na naszym rynku.
Analitycy podkreślają, że wejście do naszego kraju sieci Bath & Body Works to dobry przykład tego, że coraz śmielej rozwijają się w Polsce sklepy z sektora zdrowie i uroda, który odnotował silny wzrost obrotów. Powiększa się również liczba sklepów z segmentu dom i ogród. Przybywa znanych marek z branży obuwniczej, jak np. Centro i Kari. Z kolei popularna sieć odzieżowa H&M, która niedawno zadebiutowała nową marką – COS, ma w planach utworzenie kolejnego konceptu handlowego – & Other Stories.
Autor: Red Real Estate Development