Chiny stają się coraz ważniejszym rynkiem strategicznym dla europejskich przedsiębiorstw, ale znaczna część może przenieść inwestycje dalej od coraz droższego rynku chińskiego do innych krajów. Według Badania Pewnościw Biznesie 2012 wydanego przez Europejską Izbę Gospodarczą w Chinachi Roland Berger Strategy Consultants, wynika to z wzrastającej presji rynku i utraconych szans spowodowanych przez bariery wejścia na rynek i regulacje.
Znaczenie Chin dla europejskich przedsiębiorców, jako kraju o obecnie największym wkładzie w globalny wzrost, urosło do niespotykanego poziomu. Przychody uzyskane z chińskich operacji finansowych obejmują obecnie ponad 10% światowego dochodu dla połowy ankietowanych firm, co stanowi wzrost o 50% od 2009 r. Natomiast 64% firm europejskich odnotowało wzrost EBIT w Chinach w ciągu ostatniego roku. Z wielu wskaźników zawartych w badaniu skierowanego do dojrzewającego rynku wynika, że 3 najlepsze obszary, w których chińskie przedsiębiorstwa są postrzegane jako najbardziej konkurencyjne to: ceny, marketing oraz sprzedaż i rozpoznawalność marek, co sugeruje, że konkurencja staje się coraz ostrzejsza w tradycyjnych obszarach biznesowych. Jednakże, przedsiębiorstwa państwowe są uważane za najbardziej konkurencyjne w stosunkach rządowych, czyli w obszarze, który ma silne podstawy i nadal się poprawia.
Jednakże, ten dojrzewający rynek nie znajduje odzwierciedlenia w odpowiednich zmianach w sferze regulacyjnej, która nadal jest postrzegana jako obszar dyskryminujący zagraniczne firmy. Ze względu na dostęp do rynku i barier regulacyjnych, 48% europejskich przedsiębiorstw zauważa stratę możliwości biznesowych, z czego 64% z nich szacuje wartość tych utraconych możliwości biznesowych na 10-50% przychodów. 22% badanych przyznało, że rozważa przeniesienie inwestycji z Chin na inne rynki.
Davide Cucino, Prezes Europejskiej Izby skomentował: "Jesteśmy szczęśliwi mogąc poinformować, że przedsiębiorstwa europejskie w dalszym ciągu inwestują i tworzą miejsca pracy w Chinach, ale brak reform w otoczeniu regulacyjnym jest niepokojący i ma nieproporcjonalnie duży wpływ na biznesową działalność zagraniczną, jak również na krajowy sektor prywatny. Z badania wypływają wnioski i sugestie, że jeśli reformy nadal będą się opóźniać a koszty rosnąć, to dotychczas solidne strumienie BIZ mogą zostać spowolnione i planowane inwestycje mogą zostać przeniesione na inne wschodzące rynki".
Watson Liu, Wiceprezes Roland Berger Strategy Consultants w Chinach, powiedział: "Europejski przemysł stoi w obliczu rosnącej konkurencji w Chinach ze strony konkurentów krajowych i międzynarodowych. W szczególności ogromny postęp został zaobserwowany wśród lokalnych konkurentów w rozpoznawalności marki, marketingu i możliwościach sprzedażowych oraz jakości produktu. Jeśli europejskie przedsiębiorstwa chcą pozostać konkurencyjne w Chinach muszą starać się zrozumieć, czego domagają się lokalni klienci i konsumenci i nadal różnicować swoje produkty i usługi. Niniejszy raport został stworzony właśnie po to, by pomóc europejskim przedsiębiorstwom uzyskać wiedzę, która wesprze ich strategiczne planowanie i taktyczne podejmowanie decyzji".
Badanie 2012 Unijnej Izby Gospodarczej w Chinach po raz kolejny zostało stworzone przy współpracy z Roland Berger Strategy Consultants i został opracowany dzięki wkładom ponad 550 europejskich przedsiębiorstw działających w Chinach.
By pobrać Badanie nad zaufaniem w Biznesie w Chinach z 2012, proszę kliknij na poniższy link:
http://www.europeanchamber.com.cn/en/chamber-publications