w

Avant: połączenie funkcjonalności z luksusem i osiągami

Samochody funkcjonalne wcale nie muszą być nudne. Tym bardziej nie muszą być pozbawione charakteru, luksusu i nowoczesnych rozwiązań. Dowodem na to są modele Avant, które łączą w sobie wygodne i użytkowe nadwozie kombi z nowoczesną technologią i komfortem, nieodłącznymi elementami Audi. W gamie nie brakuje również opcji dla pragnących większych wrażeń i osiągów. Modele Avant są dostępne również w wersjach S i RS.                                         

Historia tych modeli rozpoczęła się w 1977 r., gdy zadebiutowało pierwsze Audi 100 Avant. Była to pierwsza podejście marki do połączenia funkcjonalnego nadwozia kombi z luksusowym charakterem Audi. Dzięki temu model oferował znacznie więcej miejsca dla pasażerów niż sedan i zdecydowanie bardziej pojemny bagażnik. Koncepcja ta przypadła do gustu odbiorcom i wkrótce stała się ikoną marki z Ingolstadt.

Modele Avant nie są jednak zwykłymi kombi. W 1993 r. nastąpił przełom w produkcji tych odmian. Zadebiutowało Audi RS2 Avant – kombi zbudowane na bazie modelu 80 przy współpracy z Porsche. Samochód był wyposażony w 2,2-litrowy silnik o mocy 315 koni mechanicznych i napęd Quattro. Był to model, który zapoczątkował niezwykłą historię rodzinnych kombi o ponadprzeciętnych osiągach.

Obecnie wariant Avant jest dostępny w modelach A4 oraz A6 – również w odmianach S i RS.

A4 Avant

Odmiana Avant w Audi A4 była dostępna od debiutu modelu w 1994 r. Podstawową różnicą była oczywiście oferowana przestrzeń bagażowa oraz więcej miejsca dla pasażerów z tyłu – 936 mm od siedziska do dachu w sedanie, a 960 mm w wersji Avant. Ponadto Avant miał nieco szerszy rozstaw osi i delikatnie zmieniony rozstaw kół. Pozostałe wymiary nie uległy zmianom. Podobnie jak oferowane w tym modelu jednostki napędowe.

Kluczową różnicą w przypadku modelu A4 B5 była odmiana RS – występowała ona tylko w wersji Avant. Był to następca legendarnego modelu RS2 Avant, który rozpoczął trend na sportowe kombi– znak rozpoznawczy Audi. RS4 B5 jest napędzane 2,7-litrowym silnikiem turbo o mocy 380 koni mechanicznych z manualną skrzynią biegów i napędem Quattro. Auto do pierwszych 100 km/h rozpędza się w 4,9 sekundy i maksymalnie rozwijało 250 km/h.

A4 doczekało się pięciu generacji i w każdej z nich była dostępna odmiana Avant. W najnowszej z nich (czyli B9), dostępne są wersje kombi w klasycznej odmianie oraz wersjach S i RS. Wersja S4 Avant jest dostępna tylko z 3-litrowym silnikiem TDI (341 KM), a RS4 Avant z 2,9-litrowym silnikiem TFSI (450 KM).

A6 Avant

Drugim modelem z gamy dostępnym w wersji Avant jest A6. Ten model również zadebiutował w 1994 r.i podobnie jak w przypadku swojego mniejszego brata, wersja kombi była dostępna od samego początku produkcji. W tym przypadku jedyną znaczącą różnicą była przestrzeń bagażowa – sedan oferował maksymalnie 510 litrów pojemności, a Avant aż 630 litrów.

W przypadku wersji A6 C4 nie występowała odmiana RS. Tu była jedynie bardziej usportowiona odmiana S6 Avant dostępna z dwoma benzynowymi silnikami – 2,2-litrowym turbo o mocy 230 koni mechanicznych lub 4,2-litrowym V8 o mocy 290 lub 326 koni mechanicznych. Wersja RS dołączyła do gamy w drugiej generacji i stała się legendą bez konkurencji w swojej klasie pod kątem osiągów.

Również w tym przypadku Audi A6 doczekało się pięciu generacji i Avant był oferowany w każdej z nich. Najnowsza z nich jest produkowana od 2018 r.i również występuje w odmianach A6 oraz S6 i RS6. Wersja S6, podobnie jak A4, jest dostępna tylko z 3-litrowym silnikiem TDI o mocy 344 KM. Wersja RS6 dostępna jest z kolei tylko z 4-litrowym silnikiem TFSI o mocy aż 600 koni mechanicznych. Co więcej, w 2023 r. pojawiła się wersja Performance, która zwiększyła tę moc do 630 KM.                                                      

Napisane przez Audi

Rewolucyjne innowacje od Infinix: ładowanie i na odległość i w ekstremalnych temperaturach

Jak przebiega serwis klimatyzacji domowej?