Projektowanie samochodu to złożony proces. Nie opiera się on tylko na designie zewnętrznym i wewnętrznym. Pod uwagę trzeba wziąć również to, jak wygląd auta się zestarzeje, przewidywać zmiany społeczne oraz pokoleniowe i planować wszystko z wyprzedzeniem. „Teraz projektujemy doświadczenia, a nie tylko produkty. Nowe technologie, komunikacja i cyfryzacja w coraz większym stopniu determinują projektowanie, a przede wszystkim użytkowanie pojazdów. Tak więc nie wystarczy już zaprojektować kształt, ale trzeba również zaprojektować otoczenie, czyli doświadczenia związane z pojazdem” – podkreśla Claus Potthoff, szef strategii designu w Audi Design.
Wszystko zaczyna się od nakreślenia całej strategii projektowania. Przemyśleć trzeba, jak design będzie się zmieniał w przyszłości, jak wpłyną na niego zmiany społeczne. Istotne jest planowanie z wyprzedzeniem i przewidywanie, jak zmienią się koncepcje pojazdów i język projektowania. Trzeba wziąć pod uwagę również wszelkie doświadczenia związane z samochodem i jak podkreśla Claus Potthoff, szef strategii designu w Audi Design, nie tylko wizualne czy dotykowe: „Te doświadczenia zostaną wzmocnione przez środki cyfrowe, które nie są namacalne. Wyświetlacze i łączność wewnątrz pojazdu stawiają zupełnie nowe wymagania w zakresie interfejsu użytkownika i jego doświadczenia. Z jednej strony ekrany i powierzchnie projekcyjne zajmują coraz więcej miejsca wewnątrz pojazdu. Ale cyfryzacja w naturalny sposób zmienia sposób obsługi pojazdu oraz sposób obsługi informacji wewnątrz pojazdu”.
W ostatnich latach Audi wielokrotnie prezentowało pojazdy koncepcyjne, takie jak modele AI w latach 2017-2019 i obecnie cztery pojazdy koncepcyjne sphere. To podejście ma na celu zrozumienie reakcji ludzi na ewolucję motoryzacyjną. Cztery pojazdy AI z lat 2017-2019 wybiegały mocno w przyszłość i były wyposażone w najnowsze technologie, które do aut masowych mogą trafić nawet za kilkadziesiąt lat. Ich celem było sprawdzenie, jak odbiorcy postrzegają samochody w kontekście rozwijającej się zautomatyzowanej jazdy, gdzie posiadanie pojazdu może przestać być normą.
Cztery modele sphere miały bardziej zbliżyć się do pojazdów planowanych przez Audi w najbliższej przyszłości, wykorzystując obecne technologie, ale jednocześnie prezentując, jaka jest wizja marki na przyszłościową i luksusową mobilność, bez zastosowanie tak radykalnych i wybiegających w przyszłość technologii. Przykładem jest nowa platforma PPE (Premium Platform Electric), która już niebawem będzie wykorzystywana we wszystkich modelach elektrycznych dostępnych na rynku, a pierwszym z nich będzie Audi Q6 e-tron i Audi A6 e-tron.
Przyszłość designu
W kontekście ewolucji designu pojazdów Audi, Claus Potthoff zaznacza, że termin „futurystyczny” budzi wątpliwości, gdyż niektóre wcześniejsze projekty wybiegały bardzo daleko w przyszłość, ewoluując w miarę zbliżania się do przewidzianego okresu realizacji. „W Audi preferujemy ciągły, lecz dynamiczny rozwój designu, starając się zachować harmonię między teraźniejszością a przyszłością. Zmiany w projektowaniu nadwozia pojawiają się regularnie, o różnej skali, widoczne przede wszystkim co trzy do czterech lat w nowych modelach. Obecnie, z uwagi na złożoność współczesnego świata i nadmiar wrażeń wizualnych, gdzie dążymy do stworzenia pojazdów, które stanowią oazę spokoju. Kierunek ewolucji designu skłania się ku bardziej łagodnemu i płynnemu językowi, z mniejszą ilością linii, skoncentrowanym na objętości i rozciągniętych powierzchniach”, podsumowuje Potthoff. Trend ten już widoczny jest w obecnych modelach Audi i będzie również kontynuowany w nadchodzących latach.