w

Audi sphere: poznaj modele koncepcyjne z bliska

Koncepcyjny model Audi grandsphere można było niedawno zobaczyć z bliska w Audi City Warszawa. Jest to jeden z czterech koncepcyjnych modeli marki, które pokazują, w którym będzie zmierzała marka. Oprócz grandsphere powstały również activesphere, urbansphere oraz skysphere. Każdy z nich na swój sposób przedstawia przyszłość Audi. Wszystkie jednak łączą innowacyjne rozwiązania, które sprawią, że podróżowanie nabierze nowego wymiaru komfortu i luksusu.                                                      

Modele koncepcyjne Audi sphere to wizja marki, jak w przyszłości będzie wyglądało komfortowe i luksusowe podróżowanie. Zastosowane w nich rozwiązania mają przenieść doświadczenie jazdy na zupełnie inny poziom, wykraczając daleko poza zwykłe przedostanie się z punktu A do punkt B.

Wszystkie modele sphere charakteryzują się nową stylistyką, w której wnętrze, kabina pasażerska, staje się centrum doświadczeń i nie podporządkowuje się już wymogom dostępnych rozwiązań technicznych. Odzwierciedla się to w zmiennym układzie wnętrza, zniknięciu elementów sterujących i ogromnej przestrzeni. W trybie klasycznej jazdy pozwala to nie tylko na płynną i przyjemną podróż, ale także łączy ją z nowymi ofertami usług. Za ich pomocą można uzyskać dostęp do różnych opcji związanych z podróżą – np. zaprojektowanie spektakularnej trasy widokowej, a także rezerwacji restauracji czy hotelu. Dostępne są także indywidualne opcje infotainment, jak np. połączenie pokładowego serwisu streamingowego z dostawcami muzyki i filmów, z których usług korzystamy w domu.  

Tym, co również łączy wszystkie pojazdy sphere jest fakt, że cała ich koncepcja opiera się na technice autonomicznych pojazdów poziomu 4. W tym trybie samochody zmieniają się w nowoczesne centrum rozrywki na czterech kołach. Cały środek przechodzi metamorfozę, kierownica oraz pedały podczas jazdy znikają, a powierzchnia projekcyjna, na której wcześniej wyświetlały się m.in. prędkość, zużycie prądu czy nawigacja, może być wykorzystywana jako ekran CinemaScope. W tym trybie pozwala na wyświetlanie treści infotainmentu lub służy jako ekran do wideokonferencji. Ponadto pod ekranem projekcyjnym znajduje się pasmo przycisków dotykowych, co umożliwia szybkie przełączanie treści: na przykład z muzyki na nawigację. Przyciski dotykowe obsługują wszystkie funkcje i aplikacje aktywne w danym momencie w samochodzie. Ikony odpowiednich menu są podświetlone. W trybie jazdy autonomicznej, gdy fotel kierowcy jest odsunięty do tyłu, obsługa auta odbywa się za pomocą połączenia funkcji eye tracking i sterowania gestami. Czujnik skierowany na oko rozpoznaje linię wzroku, kiedy ma zostać włączona jednostka sterująca. Pasażer musi jedynie wykonać ruchy ręką – bez pochylania się – które są podobne do obsługi haptycznej i może w ten sposób – bez dotykania czegokolwiek – równie dobrze korzystać z systemu.

Audi skysphere: roadster przyszłości

Pierwszym zaprezentowanym modelem z linii modeli koncepcyjnych był skysphere. To napędzany w pełni elektrycznie, dwudrzwiowy kabriolet, którego linie prowadzą wprost do przyszłościowego designu Audi.

Jest to model, który pozwala użytkownikowi decydować o tym, jakie wrażenia z jazdy chce osiągnąć. Audi skysphere concept zostało zaprojektowane tak, by dawało dwa różne rodzaje doświadczeń z jazdy: czysto relaksacyjne, turystyczne – grand touring oraz w pełni sportowe. Wykorzystano do tego jedyny w swoim rodzaju szczegół techniczny: zmienny rozstaw osi. Silniki elektryczne i zaawansowany technicznie mechanizm z wsuwanymi w siebie elementami nadwozia i ramy, umożliwiają zmianę rozstawu osi i długości zewnętrznej samochodu o 250 milimetrów. Równocześnie prześwit pojazdu jest regulowany o 10 milimetrów, co zwiększa komfort i dynamikę jazdy.

Uzupełnieniem tego jest silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi, która jest jednocześnie osią napędową. Łącznie 465 kilowatów mocy i 750 niutonometrów momentu obrotowego z łatwością radzi sobie z ważącym zaledwie około 1800 kilogramów roadsterem. Rozkład masy na napędzaną oś tylną, wynoszący około 60 procent, zapewnia dobrą trakcję i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie czterech sekund. Akumulatory w modelu skysphere umieszono przede wszystkim za kabiną, aby zapewnić odpowiedni środek ciężkości i zwinność podczas pokonywania zakrętów. Kolejne moduły akumulatorowe umieszczono między fotelami w tunelu środkowym wnętrza auta – to kolejne położenie sprzyjające dynamice pojazdu. Pojemność akumulatora ma wynosić ponad 80 kWh, co według normy WLTP zapewni samochodowi zasięg ponad 500 kilometrów w oszczędnym trybie GT.

Klasyczny układ kierowniczy został zastąpiony system steer-by-wire, który kontroluje zarówno przednie, jak i tylne koła. Dzięki temu, że nie zastosowano tu mechanicznego połączenia z osią, kierowca może wybrać różne przełożenia i ustawienia układu. Pozwala to ustawić bardzo indywidualnie i dokładnie układ kierowniczy – albo w kierunku mocno czułego i sportowego, albo w kierunku bardzo komfortowego. Skrętne koła tylne i adaptacyjny rozstaw osi przyczyniają się również do małego promienia skrętu samochodu, dzięki czemu manewrowanie i parkowanie w mieście tym liczącym 5,23 m długości i 1,85 m szerokości roadsterem nie będzie wyzwaniem.  

Audi grandsphere: luksus na nowym poziomie

Był to drugi model z linii sphere, który zaprezentowało Audi. To właśnie model grandsphere był niedawno głównym bohaterem w Audi City Warszawa przy Placu Trzech Krzyży, gdzie można było zobaczyć go z bliska.  

Audi grandsphere to nowoczesna limuzyna, która na nowo definiuje pojęcie GT. Drzwi Audi grandsphere concept otwierają się w kierunkach przeciwnych do siebie, są osadzone tak, że stykają się zamkami, co spowodowało, że auto nie ma słupka B. W ten sposób już przy wsiadaniu, przed pasażerami otwiera się cała przestrzeń wnętrza. Audi grandsphere wita się z użytkownikami jednak jeszcze wcześniej. Samochód identyfikuje swoich pasażerów za pomocą innowacyjnej funkcji rozpoznawania chodu, otwiera drzwi i uruchamia indywidualną animacją świetlną wyświetlaczy i nastrojowego oświetlenia Ambiente. Automatycznie rozpoznana zostaje pozycja kierowcy i pasażera z przodu, a liczne funkcje osobistego komfortu – takie jak ustawienie klimatyzacji i siedzeń – dostosowują się do danego fotela.

W modelu zastosowano aktywny układ jezdny, który za pomocą siłowników elektromechanicznych, w ciągu kilku milisekund może osobno podnieść lub opuścić każde z kół. Dzięki takiej aktywnej kontroli nadwozia znacząco ograniczane są przechyły auta na boki oraz nurkowania podczas przyspieszania lub hamowania, niezależnie od sytuacji na drodze. Dzięki przedniej kamerze, która wykrywa większe nierówności, regulacja odbywa się z wyprzedzeniem. Dane topograficzne nawigacji są dodatkowo wykorzystywane do wcześniejszego uwzględniania promieni łuków zakrętów, wzniesień i spadków.

Grandsphere mierzy 5,35 m długości i 2 m szerokości oraz zaledwie 1,39 metra wysokości, a rozstaw osi wynosi 3,19 m. Auto napędzają dwa silniki elektryczne, które wytwarzają łączną moc 530 kW i moment obrotowy 960 Nm. Sercem napędu jest 800–woltowa technologia ładowania, która zapewnia bardzo szybkie ładowanie akumulatora z mocą do 270 kW na stacjach szybkiego ładowania. Dzięki temu samochód można naładować w mniej niż 25 minut z poziomu 5 do 80 procent. Uzupełnieniem tego jest zasięg na poziomie nawet 750 kilometrów.

Audi urbansphere: całe miasto stoi otworem

Główną ideą podczas projektowania Audi urbansphere było wykorzystanie go w natężonym ruchu chińskich megamiast. Dlatego też auto sprawdzi się świetnie w każdej metropolii na świecie, niezależnie od warunków, jakie tam panują.

Mimo, że swoją charakterystyką komfortu podróżowania jest zbliżone do modelu grandsphere, to zdecydowanie różni się wyglądem oraz wymiarami – 5,51 m długości, 2,01 m szerokości i 1,78 m wysokości. Jednak najważniejszym jego wymiarem jest rozstaw osi wynoszący 3,40 m. Jednocześnie jednak Audi urbansphere concept radykalnie łamie konwencje tego segmentu pojazdów. Dzieje się tak, ponieważ konsekwentnie zaprojektowano go od wewnątrz do zewnątrz, z ogromnym naciskiem na doświadczenia pasażerów wewnątrz pojazdu. Wnętrze Audi urbansphere concept nie poddaje się konwencjonalnej zasadzie umieszczania jak największej liczby siedzeń i schowków. Zamiast tego, na pierwszym miejscu stawia potrzebę czucia przez pasażerów dużej przestrzeni, co stanowi wyróżniający czynnik komfortu.

W aucie znajdują się zaledwie cztery oddzielne fotele umieszczone w dwóch rzędach, aby zaoferować pasażerom największy możliwy komfort i luksus. Fotele tylne mają wyjątkowo imponujące wymiary i są wyposażone w szeroką gamę opcji regulacji. W trybach „relaks” i „rozrywka” oparcia można odchylić nawet o 60 stopni i jednocześnie wysunąć podnóżki. Zamontowane centralnie podłokietniki zintegrowane z bokami foteli oraz ich odpowiedniki w drzwiach, stwarzają poprawiające nastrój poczucie bezpieczeństwa.

Fotele na różne sposoby zaspokajają również zmieniające się potrzeby społeczne pasażerów. Na czas rozmowy siedzący na obrotowych fotelach pasażerowie mogą zwrócić się ku sobie. Z kolei osoby pragnące nieco odosobnienia, mogą osłonić obszar głowy od strony sąsiada za pomocą parawanu zamontowanego za zagłówkiem. Ponadto każdy fotel – dzięki głośnikom zamontowanym w obszarze zagłówka — jest wyposażony we własną strefę dźwięku. W tylne powierzchnie przednich foteli wbudowano też indywidualne monitory. Jeżeli pasażerowie jednak zechcą wspólnie korzystać z systemu infotainment, mogą użyć dużego przezroczystego ekranu OLED, który odchyla się do pionu z powierzchni sufitu w przestrzeni między rzędami siedzeń.

W tym modeli zastosowano po jednym silniku elektrycznym na osiach przedniej i tylnej, o łącznej mocy 295 kW i 690 Nm momentu obrotowego. Silniki te, według potrzeby elektronicznie koordynują rozkład sił stale dostępnego napędu na cztery koła, doskonale wyważając względy ekonomiczne i związane z zasięgiem. Innowacją jest to, że silnik zamontowany na osi przedniej można stosownie do potrzeby wyłączyć, aby obniżyć tarcie, a tym samym zużycie energii podczas fazy żeglowania.

Audi activesphere: przyszłość okiem aktywnych

Czwartym modelem z rodziny jest Audi activesphere – czterodrzwiowy crossover coupé, który poradzi sobie zarówno na utwardzonej drodze, jak i poza nią. Jest to eleganckie coupé, które w ciągu zaledwie kilku sekund może jednak przekształcić się w pick-upa, idealnego do przewozu sprzętu sportowego – w skrzyni ładunkowej jest wystarczająco dużo miejsca nawet na dwa e-rowery.

Wygląd zewnętrzny podkreśla możliwości terenowe pojazdu, a obszerne nadkola sygnalizują obecność zmiennego, elektronicznie sterowanego napędu na cztery koła quattro. Prześwit Audi activesphere jest również zmienny i idealny do jazdy w terenie. Można go zwiększyć o 40 milimetrów w stosunku do podstawowej wysokości 208 milimetrów lub obniżyć o taką samą wartość na utwardzoną drogę. Podczas szybkiej jazdy wpływa to korzystnie zarówno na środek ciężkości, jak i na aerodynamikę. Kąt natarcia Audi activesphere – istotny dla jazdy w terenie – wynosi 18,9 stopnia, kąt zejścia 28,1 stopnia.

Znaczną część nadwozia pojazdu stanowią powierzchnie szklane. W przedniej części activesphere znajdziemy charakterystyczny dla marki Audi element stylistyczny – osłonę Singleframe. Tutaj została ona zaprojektowana jako przezroczysta szyba, która zapewnia pasażerom niezakłócony widok na przestrzeń przed pojazdem. Z boku, w dolnej części drzwi, znajdują się szklane powierzchnie, które w trybie off-road zdają się niwelować granicę między światem przyrody a wnętrzem. Szeroka, zakrzywiona klapa tylna posiada duże przeszklenia zapewniające optymalne oświetlenie, a sam dach jest przezroczysty, wpuszczający do wnętrza mnóstwo światła dziennego.

Cechą charakterystyczną modelu jest wszechstronność i użyteczność, co podkreśla zmienna architektura tyłu pojazdu. Standardowo activesphere jest crossoverem z nadwoziem sportback. Jednak wystarczy jeden przycisk, aby wprowadzić w ruch tylną szybę, która niemal płasko wkomponowuje się w dach Audi activesphere, a dolny, pionowy segment tyłu składa się poziomo. W ten sposób otwiera się obszerna przestrzeń bagażowa zwana active back, w której znajdują się uchwyty np. na e-rowery. Dynamiczna sylwetka activesphere zostaje jednak zachowana: Boczne powierzchnie tyłu, czyli słupki C, pozostają na swoim miejscu, a zza tylnych siedzeń wysuwa się przegroda oddzielająca kabinę od przestrzeni bagażowej. Co więcej, w centralnej części konstrukcji dachu zamontowano bagażnik na narty. Praktycznie niewidoczny, schowany w łuku dachu, w razie potrzeby wysuwa się, by można było bezpiecznie przymocować i przewieźć narty.

Platforma PPE: cecha wspólna

Wszystkie modele zostały zbudowane na nowoczesnej platformie PPE (Premium Platform Electric). Sercem napędu we wszystkich przyszłych modelach budowanych na tej platformie, będzie technologia ładowania 800 V. Dzięki niej, na stacjach szybkiego ładowania o mocy 270 kW, będzie można naładować akumulator w bardzo krótkim czasie. Podobnie jest w tej chwili w Audi e-tron GT quattro. Technologia PPE umożliwia czas ładowania zbliżony do konwencjonalnego postoju na tankowanie samochodu z silnikiem spalinowym. Już 10 minut to wystarczający czas, by zabrać na pokład wystarczającą ilość energii do zasilenia samochodu na ponad 300 kilometrów. Z kolei w ciągu niespełna 25 minut akumulator o pojemności 100 kWh ładuje się od 5 do 80 procent.

Platforma PPE to jedne z rozwiązań koncepcyjnych, które już niebawem będzie dostępne w modelach dostępnych na rynku, a pierwszym z nich będzie Audi Q6 e-tron.                                                      

Napisane przez Audi

Integracja w wielokulturowym środowisku pracy

Jak zapewnić zdrowe warunki do nauki i pracy w domu?