Audi robi kolejny krok w pracach rozwojowych nad jednostką napędową dla bolidu Audi Formuły 1. W ramach projektu podpisało kontrakt ze szwajcarskim zawodnikiem wyścigowym Neel’em Jani, który jako kierowca symulatora będzie wspierał Audi swoim wszechstronnym doświadczeniem z różnych dyscyplin sportów motorowych. Symulator dynamicznej jazdy zbudowany na potrzeby prac rozwojowych i stojący w Centrum Sportów Motorowych Audi w Neuburgu, jest cały czas udoskonalany. Audi zadebiutuje w wyścigach Formuły 1 w sezonie 2026.
„Podobnie jak w przypadku prac rozwojowych nad modelami produkcji seryjnej, również w naszym projekcie Formuły 1 symulacja odgrywa ważną rolę. Symulator jest ważnym narzędziem rozwoju jednostki napędowej. Wymaga on kierowcy, który oprócz znajomości technologii wnosi do projektu wszechstronne doświadczenie, zwłaszcza w zakresie zarządzania energią w warunkach wyścigowych” – mówi Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego.
Jako były kierowca testowy i rezerwowy w Red Bull Racing, Jani spędził wiele godzin w symulatorze Formuły 1. Zdobył też cenne doświadczenie w hybrydowym samochodzie wyścigowym jako kierowca w wyścigach długodystansowych. Jako członek fabrycznego zespołu Porsche, w 2016 roku wygrał FIA World Endurance Championship (WEC), a także słynny 24-godzinny wyścig w Le Mans. „Cieszę się, że mogę towarzyszyć Audi w ich drodze do Formuły 1. To zarówno zaszczyt, jak i wielka odpowiedzialność być zaangażowanym w projekt tej skali na wczesnym etapie. Jestem pewien, że dzięki mojemu doświadczeniu zdobytemu w Formule 1 i projektach LMP, będę mógł powiązać teorię z praktyką” – mówi Szwajcar.
Prowadzone od 2022 r. testy jednocylindrowego silnika dostarczają cennej wiedzy rozwojowej. Trwająca faza koncepcyjna kładzie podwaliny pod wydajność jednostki napędowej przygotowywanej na sezon 2026. Jak przewidują przepisy FIA, wtedy właśnie jednostki napędowe będą wysoce zelektryfikowane. Silnik elektryczny (MGU-K) będzie wówczas dostarczał niemal taką samą moc, jak silnik spalinowy. Wysoce wydajne silniki turbo o pojemności 1,6 litra są zasilane zrównoważonym paliwem syntetycznym.
„Obecnie skupiamy się głównie na podstawowych kwestiach koncepcyjnych o dużym znaczeniu dla wydajności. Jednak przy ocenie różnych rozwiązań technicznych polegamy nie tylko na metodach cyfrowych. Wiedza, doświadczenie i praktyczny rozwój, są niezbędnymi elementami wyciągania właściwych wniosków z symulacji. Dzięki takiemu połączeniu, na wczesnym etapie możemy ocenić różne strategie operacyjne i utorować drogę do efektywnego zarządzania energią jednostki napędowej” – mówi Adam Baker, dyrektor Audi Formula Racing GmbH.
Pierwszy hybrydowy zespół napędowy składający się z silnika spalinowego, silnika elektrycznego, akumulatora i elektroniki sterującej, ma zostać uruchomiony na hamowni przed końcem tego roku. Będzie on podstawą przyszłej koncepcji pojazdu. Dzięki otwartej rywalizacji, Formuła 1 jest technologicznym motorem zarówno dla elektromobilności, jak i zrównoważonych e-paliw.