Grupa Audi kontynuuje dobrą pierwszą połowę roku i po dziewięciu miesiącach odnotowuje wzrost liczby dostaw: Od stycznia do września, grupa marek Progressive dostarczyła około 1 405 000 pojazdów Audi, Lamborghini i Bentley – o 16 procent więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Wzrost był szczególnie wyraźny w USA i Europie. Przychody wzrosły o 13 procent do 50,4 mld euro w pierwszych dziewięciu miesiącach, podczas gdy zysk operacyjny wyniósł 4,6 mld euro. Marża operacyjna mieściła się w docelowym przedziale na poziomie 9,1 procent. Po raz kolejny marka zademonstrowała swoją siłę w modelach w pełni elektrycznych, dostarczając ponad 123 000 pojazdów – wzrost o 60 procent – co świadczy o sukcesie strategii elektryfikacji.
„Po trzecim kwartale Audi utrzymuje silną pozycję finansową i może w dużej mierze potwierdzić swoją prognozę na cały rok” – mówi dyrektor finansowy Audi Jürgen Rittersberger. „Pomimo wielu wyzwań, byliśmy w stanie osiągnąć dwucyfrowy wzrost przychodów i mieścimy się w naszym docelowym pułapie marży operacyjnej”.
Audi odnotowuje znaczny wzrost liczby dostaw
Od stycznia do września 2023 r. grupa marek Progressive dostarczyła klientom łącznie prawie 1 405 000 samochodów. Oznacza to znaczny wzrost o 16 procent w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Dostawy Audi również wzrosły o 16 procent, a marka przekazała ponad 1 387 000 pojazdów w pierwszych trzech kwartałach. Wrzesień był również mocny, dostarczono ponad 175 000 pojazdów Audi, co stanowi wzrost o 24 procent w porównaniu z wrześniem 2022 roku.
Audi osiągnęło również duży wzrost w przypadku modeli w pełni elektrycznych – dostarczając ponad 123 000 pojazdów elektrycznych, marka poprawiła się o 60 procent, a we wrześniu aż o 77 procent rok do roku. Znaczący udział we wzroście miało Audi Q4 e-tron (+162 procent). Udział pojazdów elektrycznych w dostawach grupy marek wzrósł do około 9 procent.
Hildegard Wortmann: „Sprzedaż samochodów elektrycznych stale nabiera tempa”
„Nasza dynamika w obszarze elektromobilności stale nabiera tempa, co wyraźnie pokazuje wzrost dostaw w pełni elektrycznych modeli Audi o prawie 60 procent rok do roku. W pierwszych trzech kwartałach dostarczyliśmy również naszym klientom więcej pojazdów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – przy około 1,4 miliona dostarczonych modeli i wzroście o 16 procent pomimo trudnego otoczenia rynkowego, możemy być bardzo zadowoleni. Dziękuję wszystkim pracownikom Audi za tak dobre wyniki!”.
Wzrost na wszystkich światowych rynkach, zwłaszcza w Europie i USA
W pierwszych dziewięciu miesiącach roku marka Audi rozwijała się na całym świecie. W Europie marka odnotowała wzrost dostaw o 24 procent, z prawie 559 000 modelami dostarczonymi w okresie sprawozdawczym. Rodzimy rynek niemiecki odegrał główną rolę w dobrych wynikach. Marka dostarczyła tam prawie 185 000 samochodów, czyli o około 20 procent więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Wzrost w przypadku aut elektrycznych wyniósł 24 procent. Zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i we Włoszech, Audi dostarczyło o 30 procent więcej pojazdów rok do roku.
Podobnie dobre wyniki odnotowano w USA, gdzie Audi przekazało prawie 168 000 pojazdów, co oznacza wzrost o ponad 26 procent. Marka osiągnęła szczególnie duże zyski w modelach elektrycznych, których dostawy wzrosły o 48 procent. W samym trzecim kwartale wzrost wyniósł aż 93 procent.
Również w Polsce Audi odnotowało zdecydowanie lepszy wynik w stosunku do ubiegłego roku. W ciągu dziewięciu miesięcy marka dostarczyła 18 799 nowych samochodów, co stanowi wzrost o ponad 36 procent (2022: 13 813).
Bardzo dobry trzeci kwartał w Chinach
W Chinach Audi odnotowało wzrost o ponad 5 procent w pierwszych trzech kwartałach w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku, dostarczając około 522 000 pojazdów. Wzrost był szczególnie silny we wrześniu, kiedy marka dostarczyła ponad 72 000 samochodów – o 25 procent więcej niż we wrześniu 2022 roku. Wzrost w trzecim kwartale przekroczył 10 procent w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Solidny zysk w pierwszych trzech kwartałach
W oparciu o wzrost dostaw, grupa marek zwiększyła swoje przychody od stycznia do września o 13,1 procent do 50 390 (2022: 44 561) mln euro. Udział przychodów dostosowanych do systemów podatkowych UE wzrósł do 15,7 (2022: 12,4) procent.
Zysk operacyjny Grupy Audi po trzech kwartałach wyniósł 4 595 (2022: 6 250) mln euro. Spadek w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku wynika głównie z negatywnych skutków związanych z transakcjami zabezpieczającymi surowce w wysokości 1,1 mld euro.
Podczas gdy w poprzednim roku miały one pozytywny wpływ w wysokości 0,4 mld euro, w pierwszych trzech kwartałach 2023 r. zmniejszyły zysk operacyjny o 0,7 mld euro. Wyższe koszty materiałów również wpłynęły na zysk operacyjny.
Ogólnie rzecz biorąc, Grupa Audi osiągnęła marżę operacyjną w wysokości 9,1 procent (2022: 14,0 procent), co mieści się w docelowym przedziale. Wyłączając efekty zabezpieczenia surowców, marża operacyjna wyniosła 10,5 procent.
Lamborghini dostarczyło klientom 7 744 (2022: 7 430) samochodów w pierwszych trzech kwartałach roku, co oznacza wzrost o 4,2%. Sprzedaż wzrosła o 5,2 procent do 2 026 (2022: 1 926) mln euro, a zysk operacyjny o 8,4 procent do 618 (2022: 570) mln euro. Marża operacyjna Lamborghini osiągnęła imponujące 30,5 (2022: 29,6) procent.
Od stycznia do września Bentley dostarczył 10 053 (2022: 11 316) pojazdów. Sprzedaż osiągnęła 2 309 (2022: 2 490) mln euro, a zysk operacyjny wyniósł 506 (2022: 575) mln euro. Marża operacyjna marki wyniosła 21,9 (2022: 23,1) procent.
Ducati dostarczyło 47 867 (2022: 49 858) motocykli w pierwszych dziewięciu miesiącach roku. Sprzedaż nieznacznie wzrosła do 877 (2022: 872) mln euro, a zysk operacyjny wzrósł o 28,1 procent do 140 (2022: 109) mln euro. Marża operacyjna Ducati wzrosła do 15,9 (2022: 12,5) procent.
Wynik finansowy Grupy Audi spadł nieznacznie do 1 219 (2022: 1 283) mln euro do września 2023 r. włącznie. Spadek ten wynika między innymi z działalności Grupy Audi w Chinach w wysokości 669 (2022: 823) mln euro. Zostało to częściowo zrekompensowane przychodami z odsetek i papierów wartościowych.
Zysk po opodatkowaniu po pierwszych trzech kwartałach 2023 r. wyniósł 4 472 (2022: 5 817) mln euro.
Przepływy pieniężne netto Grupy Audi po dziewięciu miesiącach wyniosły 3 498 mln euro (2022: 4 579 mln euro). Oprócz niższego zysku po opodatkowaniu, spadek ten wynika głównie z wyższych nakładów, w szczególności na odświeżenie portfolio produktów Grupy. Zmiany w kapitale obrotowym również wpłynęły na przepływy pieniężne netto.
Prognoza na 2023 r. w większości potwierdzona
W 2023 r. Grupa Audi nadal spodziewa się dostaw od 1,8 do 1,9 mln pojazdów i przychodów w wysokości od 69 do 72 mld euro. Oczekuje się, że oczekiwana rentowność operacyjna sprzedaży osiągnie dolną granicę przedziału od 9 do 11 procent. Opierając się na bieżących planach, Grupa Audi spodziewa się, że przepływy pieniężne netto znajdą się w dolnej części prognozowanego przedziału od 4,5 mld euro do 5,5 mld euro. Oczekuje się, że wskaźnik kosztów badań i rozwoju będzie umiarkowanie (poprzednio: nieznacznie) powyżej przedziału 6-7 procent. Wskaźnik zwrotu z inwestycji został skorygowany do 17-20% (poprzednio: 19-22%).