Minęło 25 lat od jego premiery, a od początku wzbudzał emocje: Audi A2. Dzięki innowacyjnemu aluminiowemu nadwoziu kompakt ten był lekki, aerodynamiczny i wyjątkowo oszczędny. Klienci mieli do wyboru pięć wariantów silnikowych, a model A2 1.2 TDI wywołał sensację jako pierwszy na świecie czterodrzwiowy samochód zużywający tylko trzy litry paliwa. Od 2003 roku uwagę przyciągała specjalna edycja „colour.storm” z unikalnymi kolorami lakieru. Jednak ze względu na sprzedaż niższą od oczekiwań, Audi zakończyło produkcję w 2005 roku – po nieco ponad pięciu latach i 176 377 wyprodukowanych egzemplarzach. Innowacyjne Audi A2 dziś zyskuje „drugą karierę”: jako nowoczesny klasyk o stabilnej wartości, zyskało lojalną grupę fanów i nadal często spotykane jest na drogach jako codzienny towarzysz.
Na początku lat 90. Grupa Volkswagen i Audi ogłosiły jako cel rozwojowy stworzenie samochodu zużywającego trzy litry paliwa, a niedługo później rozpoczęły się prace nad projektem. Projektanci z Ingolstadt ściśle współpracowali ze specjalistami z centrum aluminium w Neckarsulm. W maju 1995 roku zaprezentowali koncepcję o nazwie „Ringo”, której aluminiowa rama przestrzenna (ASF – Audi Space Frame) była mniej skomplikowana niż ASF modelu A8, w dużej mierze wykonywanego ręcznie. Stefan Sielaff – ówczesny szef monachijskiego studia projektowego Audi – objął kierownictwo nad projektem i odpowiadał za wnętrze, natomiast belgijski projektant Luc Donckerwolke opracował nadwozie. Wspólnie z przyszłym szefem designu Gerhardem Pfefferle nadali „toczącej się klatce” Ringo formę dwudrzwiową – już wtedy bliską późniejszemu ostatecznemu projektowi. W miarę postępu prac powstały dwie kolejne koncepcje: pierwsza została pokazana na targach IAA we Frankfurcie w 1997 roku i oprócz roboczej nazwy Al2 otrzymała przydomek „Light Green” od koloru nadwozia. Niedługo później w Tokio zaprezentowano wariant trzydrzwiowy – „Light Blue” – z elastyczną przestrzenią ładunkową i składanym dachem. Otrzymał nazwę Audi Al2 open end.


