w

Analityk biznesowy – wartość dodana organizacji

W dynamicznym otoczeniu biznesowym dotkniętym spowolnieniem gospodarczym i masowo prowadzonymi przez firmy projektami optymalizacyjnymi pojawiło się zapotrzebowanie na pracowników wykraczających zadaniami poza tradycyjne nadzorowanie obszaru finansów. Do obowiązków analityka finansowego doszły nowe obszary przekształcając to stanowisko w stanowisko analityka biznesowego. Analityk biznesowy nie jest więc nową funkcją, a niejako rozszerzeniem kompetencji przypisanych dotąd analitykowi finansowemu. Stało się tak z uwagi na nowe oczekiwania pracodawców szukających pracowników stanowiących dla organizacji i prowadzonych przez nią działań mocne wsparcie w postaci pomocy w procesie decyzyjnym, szczególnie w czasach kryzysu ekonomicznego.

Specyfika pracy analityka biznesowego wymaga rozumienia zasad rządzących firmą, relacji pomiędzy finansami, logistyką, sprzedażą czy marketingiem, umiejętności kooperacji z rożnymi działami i ich pracownikami, znajomości planów rozwoju organizacji oraz wykorzystywania tej wiedzy w codziennej pracy. Jest to konieczne w celu prowadzenia analiz działalności całej organizacji, w tym przede wszystkim działów sprzedaży i marketingu. Taka osoba jest w stanie określić jak sezonowość wpływa na przychody firmy, czy też które akcje promocyjne są rentowne. „Dla firmy analityk biznesowy jest cennym pracownikiem. Pracodawcy coraz częściej poszukują bowiem osób stanowiących wartość dodaną do biznesu, a więc takich, które rozumieją mechanizmy funkcjonujące w danej organizacji i branży. Muszą to być osoby potrafiące wyciągać wnioski z przedstawionych danych liczbowych oraz aktualnie dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej i dostrzegać związki pomiędzy nimi” – zauważa Michał Opioła, Manager Page Personnel.

Poszerzony zakres funkcjonowania w strukturze przedsiębiorstwa nie wyklucza dotychczasowych obowiązków, a dodatkowo stanowi obustronną korzyść – zarówno dla pracodawcy, jak i dla pracownika. „Stanowisko analityka biznesowego jest ciekawsze dla kandydatów, niż analityka finansowego. Przede wszystkim dlatego, że pozwala być blisko biznesu i poznawać mechanizmy zarządzania. To ułatwia poszerzanie kompetencji co ostatecznie skutkuje awansem lub rozwojem w innej organizacji. Choć analityk biznesowy nie podejmuje samodzielnie decyzji, bo te należą np. do dyrektora sprzedaży, to samo zrozumienie logiki biznesu i możliwość dawania rekomendacji menedżerom dla wielu osób jest wystarczająca zachętą” – przekonuje ekspert Page Personnel.

Analityk biznesowy pracuje w dziale finansowym wspólnie z kontrolerem finansowym, ale kooperuje na codzien z dyrektorem sprzedaży, key account managerami, product managerami, kierownikami logistyki. Charakter pracy, czyli prowadzenie wielowymiarowych analiz łączących dane pochodzące z różnych działów firmy, oznacza, że musi on mieć określone predyspozycje. Od strony wymagań technicznych są to: doskonała znajomość programów MS Excel, Power Point, zasad raportowania finansowego oraz umiejętność prowadzenia prezentacji. Jeżeli chodzi o cechy miękkie, to ponieważ stanowisko wymaga częstych kontaktów z zarządem i wszystkimi działami firmy, ważna jest komunikatywność i umiejętność przekonywania do swoich racji, asertywność, ale również otwartość na konstruktywną krytykę i niekonwencjonalne myślenie.

„Osoby sprawdzające się na stanowisku analityka biznesowego wywodzą się z tych pracowników, którzy chętnie samodzielnie rozszerzają swoje kompetencje. Często jest tak, że analitycy finansowi na własną prośbę rozpoczynają analizowanie innych obszarów firmy. To najprostsza droga do zmiany stanowiska w ramach tego samego przedsiębiorstwa. Jeśli jednak osoby z odpowiednim potencjałem nie ma w organizacji, można zlecić jej poszukiwania firmie rekrutacyjnej” – twierdzi Michał Opioła z Page Personnel.

W związku z szerszym zakresem obowiązków analityk biznesowy otrzymuje wynagrodzenie wyższe o ok. 5-7 proc. od pensji analityka finansowego. Oznacza to kilkaset złotych podwyżki w stosunku do średnich zarobków analityka finansowego mieszczących się w przedziale od 6,5 do 8,5 tys. złotych brutto. Analitycy biznesowi są poszukiwani najczęściej w branży FMCG i farmaceutycznej oraz w przedsiębiorstwach handlowych i dystrybucyjnych, zarówno tych małych, jak i korporacjach.

Na koniec warto wyjaśnić, że analityk biznesowy w dziale finansowym to zupełnie inne stanowisko niż analityk biznesowy w dziale IT. Chociaż nazwy są takie same, zakresy obowiązków tych stanowisk są zupełnie inne. Analityk biznesowy w dziale IT zajmuje się przede wszystkim rozwojem aplikacji i oprogramowania. A to nie wymagana znajomości całości przedsięwzięć prowadzonych przez firmę, tak jak w przypadku analityka biznesowego z działu finansowego.

Avatar photo

Napisane przez Effective PR

Przedsiębiorcy tracą cierpliwość i nie chcą czekać bezczynnie na płatność

Nazewnictwo produktów. Marka produktu czy firmy?