Dla wielu polskich organizacji pozarządowych zapewnienie odpowiednich standardów prowadzenia księgowości jest dużą bolączką. Badanie „Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych” przeprowadzone przez Stowarzyszenie Klon/Jawor w roku 2008 wykazało, że aż 13,6% organizacji nie prowadzi w ogóle księgowości, pomimo że jest to ich prawnym obowiązkiem. Zasadniczej przyczyny problemów organizacji w zakresie prowadzenia księgowości należy upatrywać w złej sytuacji finansowej – organizacji zwykle nie stać na zatrudnienie wykwalifikowanego księgowego. Duży udział ma tu także brak wiedzy członków zarządów organizacji – często nie zdają sobie oni sprawy z obowiązków, jakie nakłada na nich ustawa o rachunkowości i inne regulacje prawne. Zdarza się także, że problemem jest samo znalezienie księgowego, który znałby się na księgowości takich podmiotów jak organizacje pozarządowe. Wszystko to skutkuje nie wypełnianiem lub niewłaściwym wywiązywaniem się z obowiązków formalno-prawnych (w tym obowiązków sprawozdawczych), trudnościami w rozliczaniu projektów i dotacji, a co za tym idzie – karami finansowymi nakładanymi na zarząd organizacji.
Skuteczne wspieranie lokalnie działających NGOsów w zakresie podniesienia standardów prowadzenia przez nie rachunkowości od dawna leżało nam na sercu – mówi Anna Szmyt-Boguniewicz z Fundacji „Umbrella”, koordynator projektu „Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych z terenu aglomeracji wrocławskiej SEKTOR 3”. Wspólnie z Fundacją Optyma wdrożyliśmy w życie program szkoleniowy, który z założenia miał przekazywać uczestnikom wiedzę nie tylko poprzez godziny spędzone w sali wykładowej. Duży akcent został położony na stronę praktyczną – zajęcia z księgowania oraz „zadanie domowe”, które polegało na wypracowaniu lub udoskonaleniu polityki rachunkowości własnej organizacji. Osiągniecie zakładanych przez nas rezultatów było możliwe dzięki współpracy z wrocławską firmą InsERT S.A., producentem komputerowych systemów do prowadzenia księgowości.
Pomysł na Akademię powstał w wyniku rozmów z wieloma osobami działającymi w NGO – wyjaśnia Joanna Pijanowska z Fundacji Optyma, trenerka „Akademii Księgowych NGO” – Prowadzenie księgowości przez osoby spoza organizacji często nie zdaje egzaminu. Jedynym sensownym rozwiązaniem okazuje się przeszkolenie osób związanych bezpośrednio ze stowarzyszeniem czy fundacją, które chcą samodzielnie poprowadzić księgowość swojej organizacji. Często brakuje im jednak wiedzy i programu księgowego, który stanowi duży wydatek. Akademia Księgowych NGO to odpowiedź Fundacji „Umbrella”, Fundacji Optyma i firmy InsERT S.A. na problemy NGO – dajemy program i wiedzę z zakresu księgowości.
„Akademia Księgowych NGO” to cykl szkoleń, po odbyciu których można samodzielnie poprowadzić księgowość swojej organizacji. Oprócz szkoleń i doradztwa indywidualnego w zakresie księgowości, organizacjom uczestników zostają użyczone licencje programu komputerowego do prowadzenia księgowości REWIZOR GT firmy InsERT S.A., o zaletach którego mówi dalej Krzysztof:
Rewizor GT – to w pełni profesjonalny program służący do prowadzenia księgowości, a jego interfejs jest logicznie skonstruowany, przejrzysty i przyjazny dla użytkownika. Widać, że jest to program, który rzeczywiście ma służyć pracującym z nim ludziom. Oprócz wielu zaawansowanych funkcji, o których można długo pisać, posiada generator wydruków w formie zestawień lub tabel, co bardzo ułatwia prowadzenie dokumentacji księgowej i pozwala zaoszczędzić czas.
Joanna Pijanowska dodaje:
Programu Rewizor GT używam pracując jako księgowa od wielu lat. Świetnie sprawdza się w obsłudze księgowej organizacji pozarządowych. Pozwala przygotowywać zestawienia niezbędne do rozliczeń dotacji także w postaci tabel przenoszonych do sprawozdań finansowych z realizacji zadania publicznego.
W opinii Barbary Burzy ze Stowarzyszenia PERSPEKTYWY, Program Rewizor GT jest bardzo intuicyjny oraz dość prosty w obsłudze. Praca na nim to sama przyjemność. Bardzo ułatwia codzienną obsługę księgowości. Pomoc organizacji w postaci udostępnienia tak dobrego programu jest po prostu nieoceniona!
Czy można podczas 90 godzin dydaktycznych opanować tajniki księgowości w stopniu umożliwiającym swobodną pracę w organizacjach pozarządowych?
Na to pytanie odpowiada kolejna uczestniczka, Izabela Pochroń, ze Stowarzyszenia Inicjatyw Prorodzinnych "Happy Family" z Brzegu Dolnego:
Cykl szkoleniowy "Akademia Księgowych NGO" umożliwił mi ugruntowanie swojej wiedzy w zakresie rachunkowości w organizacjach pozarządowych. A co dla mnie było najważniejsze, to nauka obsługi programu komputerowego Rewizor GT. Do tej pory nigdy nie pracowałam w służbach księgowo-finansowych, a tym samym nie obsługiwałam żadnego programu księgowego. Ponieważ mam wykształcenie ekonomiczne, to właśnie mi zaproponowano prowadzenie księgowości w Stowarzyszeniu. Przez cały rok prowadziłam księgowość ręcznie na tzw. „amerykance”. Była to praca bardzo żmudna i wymagała niesłychanej dokładności. Rewizor GT to spore ułatwienie i oszczędność czasu. Mogę na bieżąco kontrolować swoją pracę i wprowadzać ewentualne poprawki. Teraz robienie różnorodnych zestawień nie jest już problemem. Na pewno wielu rzeczy nie umiem jeszcze zrobić, ale mam nadzieję, że z biegiem czasu będę wiedziała coraz więcej. W końcu na tym programie pracuje wiele firm i można z nimi wymieniać się swoimi doświadczeniami.
Dziękuję firmie InsERT S.A., że dała mi możliwość pracy w programie REWIZOR GT. Dzięki takim firmom organizacje pozarządowe mogą się rozwijać. Nasze Stowarzyszenie działa od ubiegłego roku i na pewno jeszcze długo nie byłoby nas stać na kupno jakiegokolwiek programu.
To nie jedna tego typu opinia, dla potwierdzenia skuteczności szkolenia i zalet programu firmy InsERT S.A., warto przytoczyć choćby jeszcze jedną wypowiedź kolejnego uczestnika, Tadeusza Grzybowskiego, Prezesa Stowarzyszenia Klubu Sportowego Głuchów Górny:
Jestem bardzo zadowolony z ukończenia „Akademii Księgowych NGO”, bo szczerze mówiąc wcześniej nie miałem pojęcia o fachowym prowadzeniu rozliczeń finansowych swojej organizacji. Teraz pomału wychodzę na prostą i już ten rok będzie zapewne przykładny. Myślę, że gdyby nie ukończone szkolenie, miałbym duże problemy z wypełnieniem i wysłaniem do MPiPS rocznego sprawozdania. Nie znam innych programów księgowych, ale ten na którym nasz szkolono – Rewizor GT – jest bardzo dobry dla takich organizacji jak moja. Nie ma problemów z księgowaniem zdarzeń, jakie mogą wystąpić w tego typu organizacji, a to jest ważne, by nie zniechęcać osób prowadzących księgowość. Sam udział w szkoleniu był dobrą decyzją, jestem za tym, by więcej osób mogło zostać przeszkolonych na tym programie.
Z pewnością jest możliwe, by więcej osób skorzystało z nieodpłatnych szkoleń „Akademii Księgowych NGO” oraz otrzymało bezpłatnie licencje. Z przyjemnością informujemy o zakończeniu rekrutacji na II. edycję „Akademii Księgowych NGO”… i już zapowiadamy III., na którą rekrutacja odbędzie się na przełomie wrzesień-październik 2012r. W szkoleniach mogą wziąć udział przedstawiciele organizacji pozarządowych mających siedzibę na terenie Wrocławia oraz powiatów: wrocławskiego, oławskiego, oleśnickiego, średzkiego, wołowskiego, trzebnickiego, strzelińskiego, milickiego i świdnickiego – członkowie, pracownicy, wolontariusze.
Czy Uczestnicy cyklu szkoleniowego „Akademii Księgowych NGO” potwierdzają skuteczność szkoleń?
Zarówno przed, jak i po udziale w szkoleniach zapytaliśmy uczestników jak oceniają swoją wiedzę z zakresu księgowości. Rezultaty przerosły nasze oczekiwania. Po zakończeniu cyklu Uczestnicy ocenili zdecydowanie wyżej niż przed udziałem swoją wiedzę ze wszystkich zakresów, których dotyczyły szkolenia. Największy wzrost nastąpił w ocenie umiejętności księgowania w programie Rewizor GT (średnia ocena wzrosła o ponad 50%).
Barbara Burza ze Stowarzyszenia PERSPEKTYWY podsumowuje I. edycję jednym zdaniem: Forma przeprowadzenia szkolenia, zapewniająca aktywny udział oraz naukę na przykładach "z życia", pozwoliła mi na pełne zapoznanie się z tematyką.