w

Już połowa Polaków pomaga potrzebującym w święta

Święta to czas, który kojarzy się ze spotkaniami w gronie rodziny i obdarowywaniem bliskich upominkami, ale to nie wszystko. Polacy kultywują tradycję dzielenia się i nie zapominają o tych, którzy posiadają mniej. Kiedyś to było puste miejsce przy stole dla zagubionego wędrowca, a dzisiaj – jak pokazuje najnowsze badanie VeloBanku, ponad 50% Polaków włącza się w akcje pomocowe w okresie Bożego Narodzenia.  

Prezenty kupujemy przede wszystkim z myślą o bliskich. To jednak nie wszystko, bo choć prezenty dajemy osobom z naszego najbliższego otoczenia, to czas świąteczny jest dla wielu również czasem pomagania.

Polacy angażują się w akcje charytatywne

Z badania VeloBanku wynika, że 51% osób bierze udział w akcjach pomocowych organizowanych przez fundacje z okazji świąt Bożego Narodzenia. Wśród pomagających co piąty wpłaca pieniądze na wybrane akcje, 13% przekazuje dary rzeczowe, np. prezenty, a 17% łączy jedno i drugie, czyli przekazuje datki finansowe i fizyczne produkty, których dana instytucja charytatywna potrzebuje.

Pomaganie stało się łatwiejsze, a akcje charytatywne są promowane przez osoby znane i lubiane. Dodatkowo wiele firm odpowiedzialnych społecznie zachęca swoich pracowników do włączania się w inicjatywy pomocowe w okresie Bożego Narodzenia.

– Idea pomagania jest dla Polaków bardzo ważna, szczególnie w okresie bożonarodzeniowym. W VeloBanku zorganizowaliśmy akcję „Zostań VeloMikołajem”, w ramach której nasi pracownicy przygotowali prezenty świąteczne dla dzieci z Fundacji Ukochani Magdaleny Różczki. Zaangażowanie zespołu było tak duże, że wszyscy podopieczni  znaleźli swoich VeloMikołajów już w kilka godzin po udostępnieniu zapisów. Tym samym spełniliśmy dziecięce marzenia dzieci o wypatrzonych upominkach, jak i tę bardzo piękną, ludzką potrzebę dorosłych dawania od siebie czegoś więcej potrzebującym – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor zarządzająca VeloBanku, odpowiedzialna za komunikację i marketing.

Magdalena Różczka, aktorka, matka i przedsiębiorczyni, od lat spełnia się jako założycielka Fundacji Ukochani, która pomaga rodzinom zastępczym. Święta Bożego Narodzenia mają dla niej podwójny wymiar, zarówno ten rodzinny, jak również są czasem, kiedy okazuje mocne wsparcie dla dzieci, które tych rodzin nie mają.

Dobroczynność to dla mnie więcej niż jednorazowe pomaganie. To styl życia i silne przekonanie, że nawet małe gesty mają duże znaczenie i potrafią zmienić czyjś świat na lepsze. Prowadząc Fundację Ukochani, doświadczam tego, że to rodzina w życiu jest najcenniejsza, dlatego tak bardzo zależy mi na tym, by wspierać pieczę zastępczą. Daje mi to wiele satysfakcji. Cieszę się też, że bardzo dużo ludzi dostrzega potrzebę niesienia pomocy innym – mówi Magdalena Różczka, ambasadorka VeloBanku i założycielka Fundacji „Ukochani”.

Jak pokazuje badanie VeloBanku, dzielenie się z ludźmi, którzy mają mniej, na dobre wpisało się w zachowania wielu Polaków. 62% respondentów badania odpowiedziało, że w tym roku w takim samym stopniu jak w poprzednim zaangażuje się we wspieranie potrzebujących. Z kolei co dziesiąty przyznał, że jego wkład w dobroczynność w bieżącym roku będzie większy niż w minionym.

Metodologia: Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1090 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 29.11-1.12.2024 roku.

Kontakt dla mediów:
Monika Banyś
Rzeczniczka prasowa
VeloBank S.A.
t. +48 500 140 263
e. [email protected]

Napisane przez VeloBank

Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?

Jak mądrze inwestować? Rady ekspertów dla początkujących i doświadczonych inwestorów