Gemini Polska w najnowszym Raporcie ESG zebrała najważniejsze informacje na temat swojej działalności w 2023 roku. Może pochwalić się m.in. tym, że apteki działające pod marką Gemini zapewniły obsługę kilkudziesięciu milionom pacjentów, wyższym zatrudnieniem niż konkurencja i imponującą kwotą, odprowadzoną do polskiego budżetu z tytułu podatków.
Gemini funkcjonuje na rynku od 1990 roku. Obecnie pod tą marką działa ponad 300 aptek w całej Polsce. W 2023 roku z aptek pod marką Gemini skorzystało 30,6 mln pacjentów. To o prawie 5 mln pacjentów więcej niż rok wcześniej. Dodatkowo w aptekach pod marką Gemini jest zatrudniona znacznie wyższa niż rynkowa liczba farmaceutów na aptekę. Jest to średnio 4,5 etatu w każdej z aptek, podczas gdy średnia rynkowa to 1,8 (wg danych za poprzednie lata). Apteki są także ponadprzeciętnie zaopatrzone – liczba dostępnych dla pacjenta produktów przekracza ponad trzykrotnie asortyment statystycznej apteki.
Działalność Grupy Gemini to znaczne wpływy do polskiego budżetu. Podatek PIT za 2023 rok wyniósł 18,4 mln zł, a wpływy z VAT to niemal 65 mln zł. Zapłacony podatek CIT wyniósł natomiast 15,4 mln zł, wysokość składek do ZUS 75,7 mln zł. Łącznie z PFRON Gemini zapłaciło w 2023 roku 178,3 mln zł danin publicznych, co stanowi kwotę o 20% wyższą niż w 2022 roku.
Przede wszystkim pacjenci
Misją Gemini jest dbanie o dobro pacjentów, dlatego jako Grupa staramy się zapewnić pacjentom szeroki zakres usług. W aptekach prowadzonych pod marką można się zaszczepić – szczepionki przeciwko COVID-19 i grypie przyjęło ponad 9,5 tys. pacjentów. Niemal połowa aptek pod marką Gemini działa jako punkty szczepień i ich liczba stale rośnie. Nie byłoby to możliwe bez uruchomienia wydzielonych pokoi opieki farmaceutycznej, które gwarantują komfortowe warunki dla pacjenta. Te są dostępne już w 160 aptekach pod marką Gemini.
Apteki pod marką Gemini pielęgnują tradycje apteczne i dbają o indywidualizację terapii. W 2023 roku wzrosła liczba leków recepturowych, przygotowywanych przez farmaceutów pracujących w aptekach pod marką Gemini. Łącznie wykonano ich aż 164 tys., czyli 14 tys. więcej niż w 2022 roku.
– Kluczowa jest dla nas opieka farmaceutyczna i kompleksowe wparcie Pacjentów, dlatego naszym celem jest nieustanne rozwijanie działań z zakresu opieki farmaceutycznej we wszystkich aptekach działających pod marką Gemini. Poza szczepieniami i lekami recepturowymi w każdej aptece rozwijamy także przeglądy domowej apteczki czy program Nowy Lek w Hipercholesterolemii. Każda nowa, dozwolona forma świadczenia usług to szansa na poszerzenie kompetencji i dodatkową ofertę dla pacjentów. Farmaceuci z aptek działających pod marką Gemini licznie biorą udział w kursach uprawniających do wykonywania testów diagnostycznych i angażują się w pilotaż związany z wydawaniem antykoncepcji awaryjnej – podkreśla Izabela Baj, Dyrektor Opieki Farmaceutycznej w Gemini Polska.
Gemini to także platforma zdrowia gemini.pl, która jest nie tylko najlepiej wyposażoną platformą tego typu w Polsce, ale również serwisem informacyjnym z zakresu zdrowia, dostarczającym kompleksową wiedzę farmaceutyczną. W 2023 roku pojawiło się na nim ponad pięćset artykułów – napisanych przez farmaceutów, lekarzy, dietetyków i innych specjalistów z dziedziny zdrowia. Za pośrednictwem platformy pacjenci mogą korzystać z funkcji „Zapytaj Farmaceutę”. Dzięki niej w 2023 roku otrzymali ponad 1700 fachowych porad.
Pracownicy wyposażeni w najlepszą wiedzę
Podnoszenie standardów doradztwa i kompetencji to gwarancja profesjonalnej obsługi, dlatego Gemini dba o ciągły rozwój magistrów farmacji i techników farmaceutycznych. Specjaliści biorą udział w dedykowanych webinarach, szkoleniach i korzystają z profesjonalnych materiałów eksperckich, wspierających ich w pracy z pacjentami.
– Jako odpowiedzialny i profesjonalny pracodawca, Gemini zapewnia pracownikom najlepszy możliwy komfort pracy. To nie tylko benefity czy szkolenia, ale również dbanie o dobre imię spółki i pracujących w niej specjalistów – podkreśla Aleksandra Murawska, Kierownik Biura Zarządu, Komunikacji i PR w Gemini Polska.
Gemini aktywnie wspiera też swoich partnerów biznesowych – franczyzobiorców, oferując im niezbędne know-how organizacyjne, wsparcie merytoryczne w prowadzeniu apteki czy w negocjacjach z hurtowniami i dystrybutorami oraz szkolenia pracowników aptek. Przy Gemini Polska działa Rada Franczyzy Gemini, dzięki której franczyzobiorcy mogą wymieniać się doświadczeniami między sobą i z franczyzodawcą.
Gemini w obronie dobrego imienia aptekarzy
Zawód farmaceuty to zawód zaufania publicznego. Farmaceuci pełnią jedną z kluczowych ról w systemie ochrony zdrowia. Aby skutecznie mogli wspierać pacjentów, społeczeństwo powinno widzieć w nich profesjonalistów o nieposzlakowanej reputacji, godnych zaufania, nastawionych zawsze na dobro pacjentów. Z tego też względu Gemini Polska w swojej strategii ESG uwzględnia działania na rzecz wspierania odpowiedniego wizerunku farmaceutów, czego elementem są działania mające na celu kierowanie dyskusji wewnątrz środowiska na tory rozmowy o faktach, a nie spekulacji i powielania pomówień. Dlatego spółka, nie zgadzając się na używanie obraźliwego języka i publikowanie nieprawdziwych informacji, nie pozostawia fałszywych zarzutów wobec Gemini czy też farmaceutów współpracujących z Gemini bez reakcji.
Podawanie przez osoby związane ze Związkiem Aptekarzy – Pracodawców Polskich Aptek (ZAPPA) informacji o niepłaceniu przez spółkę podatków w Polsce czy nazywanie farmaceutów współpracujących z Gemini obraźliwymi określeniami godzącymi w ich dobre imię nie tylko godzi w dobre imię Spółki i reputację współpracujących z nią farmaceutów, ale też jest zwyczajnym kłamstwem szerzonym w celu dyskredytowania Gemini jako przedsiębiorcy i uczestnika debaty o zasadności rozwiązań przewidzianych przez ustawodawcę w nowelizacji ustawy Prawo farmaceutyczne.
– Celem pracy farmaceutów jest dbanie o zdrowie pacjentów. Naszym celem jako Grupy Gemini jest umożliwienie farmaceutom realizowania tego zadania w komfortowych warunkach, ale też z zachowaniem odpowiedniej godności zawodu. Farmaceuta jest zawodem zaufania publicznego. Wierzymy, że troska o dobre imię aptekarzy będzie korzystna dla całego środowiska farmaceutycznego, które nie powinno być miejscem wewnętrznych sporów. Dlatego dążymy do zachowania uczciwych warunków konkurencji, trzymając się przede wszystkim faktów – podkreśla Aleksandra Murawska.
Próby dyskredytowania spółki oraz jej pracowników czy utrudnianie jej funkcjonowania na rynku zgodnie z prawem nie pozostają bez odpowiedzi. Nic nie powinno usprawiedliwiać bezpodstawnych ataków polegających na przypisywaniu przedsiębiorcy nieprawdziwych i krzywdzących go przymiotów. Dlatego spółka podjęła kroki prawne, aby chronić dobre imię Gemini oraz przede wszystkim farmaceutów prowadzących apteki pod marką Gemini.