Audi uzupełnia gamę modeli Audi Q8 o nowe RS Q8* o mocy 441 kW (600 KM) (zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 13,4-12,7; emisje CO2 w cyklu mieszanym g/km: 305-289) i nie tylko – do serii dołącza bowiem drugi topowy wariant: RS Q8 performance (zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 13,4-12,8; emisje CO2 w cyklu mieszanym g/km: 304-291). Moc zwiększona do 471 kW (640 KM) czyni z tego SUV-a najmocniejszy seryjnie produkowany spalinowy model w historii Audi Sport GmbH. Zoptymalizowany samoblokujący centralny mechanizm różnicowy sprawia, że obie nowości charakteryzują się wyjątkową dynamiką jazdy, a jednocześnie zapewniają równie imponującą przydatność w codziennym użytkowaniu. Wygląd zewnętrzny RS Q8* i RS Q8 performance* nawiązuje do niedawno zmodernizowanego Q8, a kolejne pakiety wyposażenia zapewniają większą swobodę indywidualizacji. Nowe Audi RS Q8* i RS Q8 performance* trafią do sprzedaży jeszcze w czerwcu. Ich ceny zaczynają się, odpowiednio, od 141 900 oraz 155 700 euro.
To bez wątpienia model Audi Sport GmbH: wygląd zewnętrzny
Projektując nowe Audi RS Q8* i RS Q8 performance*, styliści Audi Sport GmbH jeszcze bardziej koncentrowali się na dynamicznym wyrazie tych dwóch wyczynowych SUV-ów. Nowy przedni zderzak z efektownymi wlotami powietrza, charakterystyczną strukturą plastra miodu i spojlerem w kolorze czarnym, z połyskującym wykończeniem (RS Q8 performance*: matowa szarość) wyraźnie identyfikuje RS Q8* i wersję performance jako topowych przedstawicieli tej serii modelowej. Osłonę Singleframe definiuje na nowo zinterpretowana struktura plastra miodu, w której każda pojedyncza komórka ma teraz trójwymiarową formę. Również za sprawą tylnego pasa nowe mocarne „Q-ósemki” akcentują swoją wiodącą pozycję w gamie modelowej. Pierwszą wizytówką odmian RS są dwie owalne końcówki układu wydechowego. Pomiędzy nimi Audi Sport GmbH umieściło dyfuzor z efektownym odblaskiem pośrodku.
Gotowy na wszystko: 8-cylindrowy silnik w dwóch wersjach mocy
Nowe RS Q8 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 13,4-12,7; emisje CO2 w cyklu mieszanym g/km: 305-289) imponuje mocą 441 kW (600 KM) oraz 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w zakresie od 2200 do 4500 obr./min. Moc 8-cylindrowego silnika z podwójnym turbodoładowaniem zapewnia wyjątkowe osiągi. RS Q8 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 13,4-12,7; emisje CO2 w cyklu mieszanym g/km: 305-289) przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy. Standardowo elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, a opcjonalnie można ją zwiększyć do 280 km/h lub do 305 km/h. Moc zwiększona do 471 kW (640 KM) i maksymalny moment obrotowy 850 Nm sprawiają, że RS Q8 performance (zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 13,4-12,8; emisje CO2 w cyklu mieszanym g/km: 304-291) przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy. Jego zaawansowany 8-cylindrowy motor to najmocniejszy seryjnie produkowany silnik spalinowy w historii Audi Sport GmbH. Dzięki ograniczeniu ciśnienia wstecznego nowo opracowany, lżejszy układ wydechowy zwiększa moc RS Q8* performance, a jednocześnie generuje jeszcze bardziej sportowy i sugestywny dźwięk. Opcjonalnie można go zastąpić sportowym układem wydechowym RS, który dodatkowo intensyfikuje wrażenia dźwiękowe i wyróżnia się błyszczącymi czarnymi końcówkami. „Zarówno nowe RS Q8 performance*, jak i RS Q8* ucieleśniają sportowy charakter i elegancję. Nasz topowy model serii Q8 łączy w sobie pasję do osiągów, prestiż i przydatność w codziennym użytkowaniu, zapewniając autentycznie ekscytujące wrażenia” – mówi Rolf Michl, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH.
Dynamika, która zapewnia maksymalną radość z jazdy: samoblokujący centralny mechanizm różnicowy
Obie wersje nowego RS Q8* są standardowo wyposażone w stały napęd na wszystkie koła quattro, który Audi Sport GmbH seryjnie łączy z 8-biegową przekładnią tiptronic, odznaczającą się krótszymi czasami zmiany przełożeń. Całkowicie mechaniczny centralny mechanizm różnicowy o zwartej i lekkiej konstrukcji rozdziela moment obrotowy silnika na przednią i tylną oś w stosunku 40:60.
W przypadku poślizgu na przednią oś trafia do 70% siły napędowej, a na tylną – nawet 85%. Taka konfiguracja umożliwia precyzyjniejsze pokonywanie krętych odcinków dróg, ogranicza podsterowność i pozwala na dokładniejsze ustawienie auta na wejściu w zakręt.
Zwinność i stabilność w każdej sytuacji: zawieszenie
Aby zapewnić idealną równowagę pomiędzy sportowym charakterem a komfortem, modele RS Q8* i RS Q8 performance* są standardowo wyposażone w adaptacyjne sportowe zawieszenie pneumatyczne z regulacją tłumienia, dostosowane specjalnie pod kątem wersji RS. Prześwit w obu wariantach można regulować w zakresie nawet o 90 mm.
Opcjonalnie nowe modele oferują elektromechaniczną aktywną stabilizację przechyłów (eAWS), która znacząco minimalizuje poprzeczne ruchy nadwozia. Zarówno z przodu, jak i z tyłu dwie połówki stabilizatora łączy wtedy kompaktowy silnik elektryczny. Gdy RS Q8* jedzie na wprost, obie połówki są rozłączone, co ogranicza ruchy nadwozia na nierównych drogach. W trakcie pokonywania zakrętów silniki elektryczne obracają stabilizatory w przeciwnych kierunkach, zauważalnie zmniejszając przechyły boczne. Za zasilanie układu eAWS odpowiada 48-woltowy akumulator litowo-jonowy – kompaktowy, lekki magazyn energii, który w bardzo krótkim czasie może absorbować i uwalniać duże ilości prądu. Zasila on dwa silniki elektryczne, każdy o mocy 1,5 kW.
Jeszcze lepsze osiągi zapewnia opcjonalny pakiet dynamic plus dla RS Q8 (zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 13,4-12,7; emisje CO2 w cyklu mieszanym g/km: 305-289) – pozwala on rozwinąć prędkość maksymalną 305 km/h. Lista komponentów wchodzących w skład pakietu obejmuje elektromechaniczną aktywną stabilizację przechyłów, sportowy mechanizm różnicowy quattro oraz ceramiczny układ hamulcowy RS (ten ostatni jest seryjny w RS Q8 performance*). O dodatkowe pokłady zwinności i stabilności dba standardowa tylna oś skrętna z elektrycznym napędem wrzecionowym o wysokim momencie obrotowym. Podczas szybkiej zmiany pasa tylne koła skręcają się o maksymalnie o 1,5 stopnia w tym samym kierunku jak przednie, a przy niższych prędkościach – nawet o 5 stopni, również w kierunku przeciwnym do przednich kół. Odpowiednio redukuje to promień skrętu.
Także topowy model serii Q8 otrzymuje nową technologię oświetlenia
Najmocniejszy model serii Q8, podobnie jak warianty zaktualizowane wcześniej, wykorzystuje teraz reflektory Matrix LED. Opcjonalnie dostępne są reflektory HD Matrix LED ze światłami laserowymi Audi jako dodatkowymi światłami drogowymi. Topowy wariant od bazowego wizualnie odróżnia przyciemniona ramka. Światła laserowe Audi pełnią funkcję dodatkowych świateł drogowych o znacznie zwiększonym zasięgu. Jeszcze bardziej efektowny wygląd zapewniają sygnatury cyfrowych świateł do jazdy dziennej. Za pośrednictwem MMI klienci mogą wybierać spośród pięciu sygnatur, a wśród nich dostępna wyłącznie w RS Q8* flaga z szachownicą. Po raz pierwszy w RS Q8* zastosowano zdigitalizowane tylne lampy OLED, również z pięcioma cyfrowymi sygnaturami świetlnymi do wyboru. W połączeniu z systemami wspomagającymi oferują one funkcję sygnalizacji bliskości, zwiększającą bezpieczeństwo na drodze.
Sportowe od felg aż po przeszycia: wyposażenie opcjonalne
Nabywcy mają do wyboru szeroką gamę nowych lakierów nadwozia, w tym trzy opcje metalizowane: złoty Sakhir, niebieski Ascari Blue i czerwony Chili. Oprócz standardowej oferty klienci mogą skorzystać z usług oddziału Audi Exclusive, który realizuje specjalne życzenia dotyczące indywidualnych wykończeń. Modele RS Q8* i RS Q8 performance* różnią od siebie przede wszystkim odmienne standardowe odcienie i materiały wybranych elementów karoserii. Podczas gdy lusterka zewnętrzne, elementy przedniego spojlera oraz wykończenia szyb i tylnego dyfuzora w RS Q8* są zawsze w kolorze czarnym, wersja performance otrzymuje matowoszare lusterka zewnętrzne, elementy przedniego spojlera i tylny dyfuzor; pozostałe dodatki mają kolor czarny o wysokim połysku. Audi Sport GmbH oferuje również dodatkowy pakiet dla RS Q8 performance*, ze wszystkimi wymienionymi tutaj elementami standardowego RS Q8* z wykończeniem z matowego włókna węglowego lub w kolorze połyskującej czerni.
Z nowymi, opcjonalnymi 23-calowymi felgami z lekkiego stopu, z sześcioma ramionami w kształcie litery Y i oponami 295/35, zaktualizowane RS Q8* zdecydowanie wyróżnia się na tle standardowych modeli tej serii. Na życzenie dostępne są także obręcze w kolorze metalizowanej czerni, matowego odcienia Neodymium Gold, polerowanej, satynowej matowej szarości lub polerowanej metalizowanej czerni. Obie topowe wersje są standardowo wyposażone w 22-calowe felgi z lekkiego stopu z 10 ramionami (opony 295/40). Za nimi znajduje się układ hamulcowy RS z wentylowanymi, kompozytowymi tarczami hamulcowymi (o średnicy 420 milimetrów z przodu, 370 milimetrów z tyłu). Zaciski hamulcowe bazowo otrzymują kolor czarny. Są one również dostępne z opcjonalnym wykończeniem w kolorze czerwonym i z napisem „RS”. Z przodu zastosowano mocne zaciski 10-tłoczkowe. Alternatywnie za wytracanie prędkości mogą odpowiadać hamulce ceramiczne RS, dostępne jako opcja w RS Q8* i standardowo montowane w RS Q8 performance*. Ich tarcze mierzą 440 mm średnicy z przodu i 370 mm z tyłu. W RS Q8 performance* zaciski seryjnie mają kolor szary, a na życzenie mogą być wykończone w kolorze czerwonym lub niebieskim.
Dla RS Q8 performance* zarezerwowano ekskluzywną opcję w postaci 23-calowych obręczy z lekkiego stopu, które są wytwarzane w najnowocześniejszym procesie kucia i frezowania. Inspirowane sportem motorowym wzornictwo z pięcioma ramionami w kształcie litery Y zapewnia optymalne chłodzenie hamulców. Felgi zmniejszają też masę nieresorowaną – każda o około 5 kilogramów w porównaniu ze standardowymi obręczami o średnicy 22”. Całkowita redukcja masy, wynosząca około 20 kilogramów, poprawia reakcję przepustnicy. Obręcze są dostępne w kolorze polerowanej metalizowanej czerni, matowej szarości lub matowej czerni. Klienci mogą zamówić również opony o wysokich osiągach Pirelli P Zero 295/35 R23, które zapewniają konsekwentnie lepszą przyczepność zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni.
Dla wnętrza dostępne są pakiety RS design w kolorze czerwonym, szarym lub niebieskim (niebieski pakiet zarezerwowano wyłącznie dla RS Q8 performance*). Elementy wykończenia konsoli środkowej, dywaniki, kierownica i krawędzie pasów bezpieczeństwa mają wówczas kontrastujące przeszycia w odpowiednim kolorze. Szczególną cechą niebieskiego pakietu RS design są pasy bezpieczeństwa w całości utrzymane w kolorze Ocean Blue. Kierownicę obszyto Alcantarą a dźwignię przekładni oraz boczne sekcje konsoli środkowej pokrywa mikrofibra Dinamica wykonana z włókien PET pochodzących z recyklingu. Również perforowane sportowe fotele z przeszyciami o strukturze plastra miodu mają kontrastowe szwy w kolorze wybranego pakietu. Gama elementów dekoracyjnych w obu modelach obejmuje panele z matowego szczotkowanego aluminium z liniowymi wytłoczeniami w kolorze srebrnym, aluminiowe wykończenie Race Anthracite, matowe okładziny Carbon Twill lub panele Gray Oak. Kolejną opcją dostępną wyłącznie dla RS Q8 performance* jest ukośnie szczotkowane czarne aluminium.
Dodatkowe elementy oferują opcjonalne pakiety RS design plus, w trzech wersjach kolorystycznych do wyboru. Na przykład podłokietniki na panelach drzwi i w tunelu środkowym są wówczas pokryte mikrofibrą Dinamica. Kolejna ekskluzywna cecha: środkowe panele foteli z szarymi, czerwonymi lub niebieskimi wstawkami. Wybrany przez klienta kolor jest widoczny przez „oczka” perforowanej tapicerki sportowych siedzeń. Co więcej, ich oparcia zdobi logo RS, wytłoczone w dopasowanym kolorze.
Dodatkowe elementy zarezerwowane dla RS Q8 performance*: oprócz projektorów LED w drzwiach, które przy wsiadaniu i wysiadaniu prezentują na podłożu napis „RS performance”, 12,3-calowy Audi virtual cockpit plus prezentuje wskaźnik zmiany biegu w manualnym trybie pracy przekładni. Jak to działa? Wskazanie aktualnych obrotów zmienia kolor z zielonego na żółty, a następnie czerwony, i miga w sposób identyczny jak w samochodach wyścigowych, wskazując optymalny czas zmiany przełożeń. Funkcja Launch Control, której działanie wizualizują symbole na wyświetlaczu Audi virtual cockpit, pozwala w pełni wykorzystać potencjał przyspieszenia RS Q8 performance*.
Wartości zużycia paliwa i emisji modeli wymienionych powyżej:
Audi RS Q8 SUV
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 13,4-12,7;
emisje CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 305-289
Audi RS Q8 SUV performance
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 13,4-12,8;
emisje CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 304-291