Wraz z nowym, w pełni elektrycznym Audi Q6 e-tron, marka wyznacza nowe standardy w zakresie zasięgu, wydajności ładowania i stylistyki. Wszystko to jest możliwe dzięki nowej platformie Premium Platform Electric (PPE), którą Audi opracowało wspólnie z Porsche z myślą o przyszłości elektromobilności.
„Wspaniałą rzeczą w PPE jest jej wysoki stopień elastyczności” – tłumaczy Peter Hirschfeld, odpowiedzialny za marketing Audi Q6 e-tron, a także za modele, które w przyszłości będą budowane na tej platformie. Kluczowe w PPE jest jej skalowalność – działa jak system modułowy, który pozwala dostosować rozstaw osi, rozstaw kół i wysokość pojazdu w zależności od wymagań planowanego pojazdu. Jest to duży krok naprzód w projektowaniu mobilności elektrycznej klasy premium i idealnie wpisuje się w motto „Przewaga dzięki technice”.
Zaprojektowany z myślą o elektromobilności klasy premium
Układ poszczególnych podzespołów w pojazdach elektrycznych daje większą swobodę podczas projektowania niż pojazdy spalinowe. Przy projektowaniu PPE szczególny nacisk położono na wygląd zewnętrzny, umożliwiając uzyskanie długiego rozstawu osi i krótkich zwisów, które charakteryzują segment premium. „Nadaje to sportowego charakteru i stylistyki, które są mocno wpsiane w DNA Audi” – wyjaśnia Hirschfeld.
Dodatkowo, połączenie napędu elektrycznego z długim rozstawem osi zapewnia więcej miejsca w środku auta. „Daje nam to możliwość wprowadzania dodatkowych rozwiązań i wyposażenia, które chcemy oferować użytkownikom Audi” – mówi Hirschfeld i dodaje, że wszystko jest planowane biorąc pod uwagę perspektywę kierowcy i pasażerów: „Moim zadaniem w Audi jest myślenie z punktu widzenia naszych klientów, uwzględnianie ich wymagań w rozwoju modeli i wprowadzenie tego w życie”
Perspektywa użytkowników
Oprócz atrakcyjnej stylistyki, Peter Hirschfeld koncentruje się na trzech innych tematach, które są niezbędne dla nowoczesnej mobilności i które również odegrały kluczową rolę w rozwoju PPE: „Ludzie oczekują przede wszystkim, że w pełni elektryczne Audi będzie miało zasięg odpowiedni do długich podróży, wysoką wydajność ładowania i typowe dla Audi wrażenia z jazdy”. Ulepszenia akumulatorów i silników elektrycznych stosowanych w pojazdach na platformie PPE, znacznie zmniejszyły zużycie energii. Jednocześnie znacznie zwiększono takie czynniki, jak współczynnik gęstości mocy, tj. kilowatów na kilogram masy pojazdu, oraz współczynnik momentu obrotowego, tj. niutonometrów na kilogram masy pojazdu. „Inżynierowie podczas projektowania PPE dokładnie pracowali nad każdym istotnym elementem, pojazdu elektrycznego i szukali kolejnych możliwości optymalizacji” – wyjaśnia Hirschfeld. Rezultat: W nowym Audi Q6 e-tron zasięg wynosi 624 km.
„Ale jeśli mówimy o zasięgu w związku z pojazdami elektrycznymi, musimy również wspomnieć o prędkości ładowania” – mówi Hirschfeld. PPE jest wyposażony w 800-woltowy pokładowy układ elektryczny, umożliwiający ładowanie Audi Q6 e-tron z mocą do 270 kW. Dzięki wydajnemu zarządzaniu temperaturą akumulatora HV, może to umożliwić skok z 10 do 80 proc. w nieco ponad 20 minut w odpowiednio wyposażonych punktach ładowania. „System zarządzania temperaturą nie tylko chłodzi, ale także przygotowuje akumulator do osiągnięcia wysokiej wydajności ładowania nawet w niskich temperaturach zewnętrznych. W Audi Q6 e-tron realne stało się więc naładowanie akumulatora o zasięgu ponad 250 kilometrów w około dziesięć minut”