Od rozpoczynającego się już w czwartek Rajdu Szwecji, do rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata przystąpią zawodnicy Junior WRC. Dla serii obsługiwanej przez M-Sport Poland będzie to wyjątkowy rok. Na starcie pięciorundowych rozgrywek stanie aż 19 załóg, a wśród nich nasi reprezentanci, czyli aktualni mistrzowie Polski w klasie 3 – Jakub Matulka i Daniel Dymurski.
Rajdem Szwecji (15-18.02) swoje zmagania rozpoczną zawodnicy rywalizujący w kategorii Junior WRC. W tym sezonie do serii zgłosiło się rekordowe 19 załóg, które przemierzać będą dokładnie te same oesy, na których toczy się walka o tytuł Rajdowego Mistrza Świata. Kalendarz JWRC składa się z pięciu rund, którymi prócz Szwecji będą również: asfaltowy Rajd Chorwacji (18-21.04), szutrowy Rajd Sardynii (30.05-2.06), szutrowy Rajd Finlandii (1-4.08) oraz szutrowy Rajd Akropolu (5-8.09).
Zasady i punktacja
W tym sezonie do rywalizacji w kategorii Junior WRC uprawnieni są kierowcy, którzy 1 stycznia 2024 nie mają ukończonych 29 lat i nie wystartowali nigdy w główniej serii Rajdowych Mistrzostw Świata, jako kierowcy P1, czyli ci poruszający się samochodami Rally1. Ta zasada nie dotyczy oczywiście pilotów.
Załogi biorące udział w kategorii JWRC nie mają obowiązku startu w minimalnej liczbie rund. Punktacja w serii juniorskiej odbywa się na starych zasadach znanych z poprzednich sezonów w WRC czy WRC2. Na koniec rajdu punkty otrzymuje pierwsza 10 zawodów, odpowiednio:
P1: 25 punktów
P2: 18 punktów
P3: 15 punktów
P4: 12 punktów
P5: 10 punktów
P6: 8 punktów
P7: 6 punktów
P8: 4 punkty
P9: 2 punkty
P10: 1 punkt
W Junior WRC nie ma punktów za Power Stage. Natomiast można zdobyć jedno dodatkowe oczko za każde zwycięstwo oesowe w rajdzie. Oznacza to, że ze Szwecji można wywieźć maksymalnie aż 43 punkty. Do tego podwójnie punktowana, w klasyfikacji końcowej, jest ostatnia runda w kalendarzu, czyli rozgrywany w Grecji Rajd Akropolu, ale tylko tych załóg, które wzięły udział w przynajmniej trzech rajdach JWRC w sezonie.
Samochód
Wszyscy zawodnicy Junior WRC rywalizują takimi samymi samochodami, które dostarczane i serwisowane są przez polski oddział M-Sportu z podkrakowskich Balic. Ford Fiesta Rally3, bo o nim mowa, to rajdówka zbudowana na bazie siódmej generacji cywilnego Forda Fiesty. Pod maską ma trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,5 cm3 i mocy maksymalnej 235 KM. Posiada także stały napęd na cztery koła oraz pięciobiegową, sekwencyjną skrzynię biegów.
Zawodnicy
W kategorii juniorskiej, która pod różnymi formami jest obecna w WRC od 2001 roku, triumfowali przed laty tacy kierowcy, jak Sébastien Loeb, Sébastien Ogier, Dani Sordo, Martin Prokop, Craig Breen, Elfyn Evans, Stéphane Lefebvre czy Tom Kristensson, a w ostatnich trzech sezonach Sami Pajari, Robert Virves i William Creighton. W 2009 roku na drugim miejscu, za wspominanym wyżej Prokopem, zmagania ukończył Michał Kościuszko.
„Polskie rajdówki” to w tym sezonie niejedyny akcent w JWRC związany z naszym krajem. Swój start w całej kampanii o Rajdowe Mistrzostwo Świata Juniorów ogłosiła polska załoga LOTTO Matulka Rally Team, czyli Jakub Matulka i Daniel Dymurski. 23-letni kierowca i jego ponad dekadę starszy pilot w minionym sezonie właśnie w Fordzie Fiesta Rally3 triumfowali w mistrzostwach Polski w klasie 3. Polakom od Rajdu Szwecji przyjdzie zmierzyć się z 18 innymi załogami, wśród których znajdzie się kilku zawodników mających za sobą starty na poziomie Junior WRC. Listę zgłoszeń otwierają chociażby zeszłoroczni wicemistrzowie tej kategorii, czyli duet Diego Domínguez Jr./Rogelio Peñate. Swój udział zgłosili także dwaj kierowcy, którzy rok 2023 zakończyli ex aequo na czwartym miejscu – Eamonn Kelly i Roberto Blach Jr., a także szósty w końcowej klasyfikacji Tom Rensonnet. Na dobry wynik liczył będzie również Bruno Bulacia, który ma za sobą kilka występów w Rajdowych Mistrzostwach Świata, ale w kategorii WRC2.
Kalendarz FIA Junior WRC 2024:
1. Rajd Szwecji (śnieg) – 15-18.02
2. Rajd Chorwacji (asfalt) – 18-21.04
3. Rajd Sardynii (szuter) – 30.05-02.06
4. Rajd Finlandii (szuter) – 01-04.08
5. Rajd Akropolu (szuter) – 05-08.09
Cały sezon Rajdowych Mistrzostw Świata możecie oglądać na żywo i z polskim komentarzem na antenie Motowizji.