28 listopada 2023 r. na lotnisku JFK w Nowym Jorku, po starcie z londyńskiego Heathrow, zakończył się pierwszy na świecie transatlantycki lot komercyjnej linii lotniczej wykorzystujący w 100% zrównoważone paliwo lotnicze (SAF). Kuehne+Nagel, lider w dziedzinie zrównoważonej logistyki, aktywnie angażuje się w projekty, które wspierają i promują wykorzystanie zrównoważonych paliw w sektorze logistycznym. W ramach podejmowanych wysiłków, Kuehne+Nagel zabezpieczyło dostępną przestrzeń ładunkową i wykorzystało odpowiednią ilość SAF dla przewożonych towarów.
Yngve Ruud, Członek Zarządu Kuehne+Nagel odpowiedzialny za logistykę lotniczą komentuje: „To historyczny moment naszej wspólnej podróży w kierunku zrównoważonego lotnictwa. Jesteśmy dumni, że możemy reprezentować branżę lotniczego cargo podczas pierwszego na świecie lotu transatlantyckiego w 100% napędzanego zrównoważonym paliwem lotniczym przez komercyjną linię lotniczą. To zaszczyt wspierać konsorcjum kierowane przez Virgin Atlantic, które przesuwa granice dekarbonizacji w lotnictwie”.
Kuehne+Nagel jest zaangażowane w realizację celów naukowych, mających na celu dekarbonizację sektora logistycznego i napędzanie zmian w kierunku bezemisyjnej przyszłości. Ten lot stanowi kolejny krok w zrównoważonym lotnictwie, demonstrując potencjał wykorzystania SAF jako 100% zamiennika paliwa kopalnego.
Konsorcjum kierowane przez Virgin Atlantic, wspólnie finansowane przez brytyjski Departament Transportu, obejmuje Rolls Royce, Boeing, University of Sheffield, Imperial College London i Rocky Mountain Institute.
SAF wykorzystywany do zasilania dwóch silników Rolls-Royce Trent 1000 w Boeingu 787 Dreamliner jest produkowany z hydroprocesowanych estrów i kwasów tłuszczowych (HEFA) oraz syntetycznej nafty aromatycznej (SAK) w proporcji 88% SAF i 12% SAK.