w

„Vorsprung durch Technik” – Audi przygotowuje się do startów w Formule 1

W sierpniu ubiegłego roku Audi na konferencji prasowej podczas Grand Prix Belgii Formuły 1 na torze Spa-Francorchamp, ogłosiło swoje wejście do wyścigów Formuły 1 począwszy od sezonu 2026. Od tego momentu przygotowania do startów czterech pierścieni w tej najsłynniejszej i najbardziej widowiskowej serii wyścigowej ruszyły pełną parą.                                                      

Globalna rozpoznawalność, duże emocje i zaawansowanie technologiczne – Formuła 1 wpisuje się dokładnie w wymagania Audi. Seria ta organizuje wyścigi na wszystkich istotnych dla marki rynkach. Jako spektakularna platforma dla najbardziej wymagających zelektryfikowanych samochodów wyścigowych na świecie, cieszy się szczególnym zainteresowaniem producentów aut. Zgłaszając swój akces do Formuły 1 Audi podejmuje więc wyzwanie udowodnienia swojej „Vorsprung durch Technik” – przewagi dzięki technice w tym konkurencyjnym środowisku.

„Sporty motorowe są integralną częścią DNA Audi. Formuła 1 stanowi zarówno globalną scenę dla naszej marki, jak i niezwykle wymagające laboratorium rozwojowe. Połączenie wysokich osiągów i rywalizacji jest zawsze motorem innowacji i transferu technologii w naszej branży. Wraz z wprowadzeniem nowych zasad, nadszedł właściwy moment byśmy się zaangażowali. W końcu zarówno Formuła 1, jak i Audi realizują jasne cele związane ze zrównoważonym rozwojem” – powiedział wtedy Marcus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG.

Kluczem do startów Audi w najpopularniejszej na świecie serii wyścigowej jest jasny plan, by stać się bardziej zrównoważonym i oszczędnym. Nowe przepisy techniczne Formuły 1, które będą obowiązywać od 2026 roku, skupiają się na większej elektryfikacji i zaawansowanym paliwie ekologicznym. Oprócz istniejącego limitu kosztów dla zespołów, zostanie też wprowadzony limit kosztów dla producentów jednostek napędowych. Ponadto Formuła 1, dzięki nowym przepisom robi duży krok w kierunku zrównoważonego rozwoju. Jednostki napędowe będą bardziej wydajne niż obecnie, ponieważ udział energii elektrycznej w napędzie znacznie wzrośnie. Elektryczny układ napędowy będzie miał wtedy prawie taką samą moc jak silnik spalinowy: 400 kW (544 KM). Bardzo wydajne, turbodoładowane, 1,6-litrowe silniki, będą zasilane zrównoważonym paliwem syntetycznym, które jest neutralne pod względem emisji CO2 (zgodnie z normami UE).

Na potrzeby zaangażowania marki w serię wyścigów Formuły 1, Audi rozbudowało Centrum Kompetencji Sportów Motorowych na terenie zakładów w Neuburgu nad Dunajem w Niemczech. W nowym budynku o powierzchni około 3000 metrów kwadratowych zainstalowane zostały przede wszystkim nowe stanowiska testowe do prac rozwojowych nad jednostkami napędowymi. A jednostka napędowa bolidu Audi, zgodnie z nowymi rozporządzeniami FIA w tym zakresie jest niezwykła. Zespół napędowy bolidu składa się z systemu odzyskiwania energii, silnika elektrycznego, akumulatora, wysokowydajnego silnika spalinowego i skrzyni biegów. Około 50% mocy układu stanowić będzie energia elektryczna. Pierwszy tego typu hybrydowy zespół napędowy ma być uruchomiony na stanowisku badawczym jeszcze w tym roku. Stanowić on będzie podstawę przyszłej koncepcji pojazdu. Ponadto, do standardu Formuły 1 podniesiony został dynamiczny symulator w Neuburgu, co pozwala na dalszą kontynuację prac nad nową jednostką napędową Audi.

W ślad za ogłoszeniem startu w Formule 1, Audi jeszcze w ubiegłym roku potwierdziło, że jako partnera strategicznego swych startów w F1 wybrało szwajcarski team Sauber. Sauber to jeden z najbardziej znanych zespołów w Formule 1, z trzydziestoletnim doświadczeniem. Podczas gdy jednostka napędowa bolidu F1 Audi powstaje w Centrum Sportów Motorowych Audi w Neuburgu nad Dunajem, Sauber w swoim zakładzie w Hinwil w Szwajcarii opracował i wyprodukował sam bolid. Sauber będzie również odpowiedzialny za planowanie i realizację operacji wyścigowych.

Ostatnim, mocnym akcentem w drodze Audi do startów w F1 było zaprezentowanie w kwietniu tego roku na targach Auto Shanghai przygotowanego przez Sauber prototypu bolidu z czterema pierścieniami na masce. Był on centralnym elementem ekspozycji Audi podczas tej wystawy.

„Projekt związany z wejściem Audi do Formuły 1 w ostatnich miesiącach naprawdę nabrał rozpędu” – powiedział w kwietniu w Chinach Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego. „W tej chwili trwają zaawansowane prace koncepcyjne i powstają fundamenty naszego układu napędowego na sezon 2026. Przywiązujemy dużą wagę do prac nad szczegółami, na przykład nad materiałami lub technologiami produkcji, a także skupiamy się na tematach takich jak zarządzanie energią hybrydowego układu napędowego. Wydajność jest kluczowym czynnikiem sukcesu zarówno Formuły 1, jak i mobilności przyszłości. Mam nadzieję, że nasze prace przyniosą pozytywne rezultaty obu tym dziedzinom”- dodał Hoffmann.

Czy to Rajdowe Mistrzostwa Świata, Mistrzostwa Świata Samochodów Sportowych, amerykańskie sporty motorowe, DTM, Le Mans czy Formuła E – Audi wyznaczyło standardy w wielu kategoriach sportów motorowych, zdobywając liczne tytuły. Formuła 1 to kolejny ważny kamień milowy w historii sportów motorowych Audi. Choć do sezonu 2026 wydaje się być jeszcze dużo czasu, inżynierowie i specjaliści Audi systematycznie przygotowują bolid do startów. Z pewnością już wkrótce poznamy kolejne szczegóły dotyczące zaangażowania czterech pierścieni w wyścigi serii Formuła 1.                                                      

Napisane przez Audi

SuperMenu by Anna Lewandowska świętuje 3. urodziny!

Bank Credit Agricole nagrodzony Srebrnym Listkiem CSR POLITYKI