Zainspirowany koncepcją modelu Audi grandsphere, artysta i projektant Andrés Reisinger opracował wciągającą instalację cyfrową, którą Audi zaprezentowało na wystawie Design Miami. Przedstawiamy portret jednego z najważniejszych twórców naszych czasów.
Rzemiosło designera – mówi Andrés Reisinger – wykracza daleko poza estetykę. „Design ma potencjał do tworzenia transformacji, zmieniania świata wokół nas i do kształtowania przyszłości”. Świadome postrzeganie dnia dzisiejszego, interpretowanie go i kształtowanie jutra: w tym procesie Andrés Reisinger zaciera granicę między fikcją a rzeczywistością oraz związek między przestrzenią wirtualną a fizyczną. Dla wielu czyni go to jednym z najbardziej przełomowych i najważniejszych artystów i projektantów naszych czasów.
W 2019 roku Argentyńczyk, który obecnie mieszka w Barcelonie, został wybrany jednym z najlepszych młodych projektantów ADC One Club Young Guns, a rok później znalazł się na prestiżowej liście „30 Under 30” w Europie magazynu Forbes. Międzynarodowe media uważają go za jednego z najbardziej wizjonerskich artystów i projektantów, którzy swoimi pracami kształtują nasz świat. Na początku ubiegłego roku Reisinger wystawił na aukcję na rynku NFT Nifty Gateway dziesięć cyfrowych obiektów. Pięć z mebli ma fizyczny odpowiednik, a wszystkie dziesięć można wykorzystać cyfrowo w dowolnym „otwartym świecie.” Wśród wystawionych obiektów znalazło się krzesło Hortensia, które przyniosło Reisingerowi sławę rok wcześniej.
W tamtym czasie projekt Hortensia wydawał się pochodzić z innego świata, pastelowej chmury usianej różowymi płatkami. Kiedy Andrès Reisinger opublikował projekt na swoim koncie na Instagramie, natychmiast zaczął otrzymywać zamówienia. Tyle tylko, że mebel był renderingiem 3D. Aby odpowiedzieć na zapotrzebowanie, Reisinger postanowił przenieść krzesło do prawdziwego świata. Wirusowy hit stał się rzeczywistością, a Andrés Reisinger stał się gwiazdą. Dziś fotel z ponad 30 000 laserowo wyciętych płatków można nie tylko skonfigurować i kupić online, ale był on również wystawiany w kilku galeriach i muzeach na całym świecie.
Reisinger jest wszechstronnym artystą, który wykorzystuje przeróżne możliwości do testowania i przekraczania granic tego, co jest możliwe. Widać to w przypadku jego współpracy z Audi nad koncepcyjnym modelem Audi grandsphere, a także w filmie krótkometrażowym Arcadia zaprezentowanym w 2021 roku – interdyscyplinarnym NFT, który ten artysta i designer stworzył wspólnie z muzykiem i zdobywcą nagrody Grammy André Allenem Anjosem oraz z poetą Arch Hadesem. Niezwykłe jest to, jak Reisinger bardzo naturalnie zaciera pozornie uniwersalne rozumienie tego, co wyimaginowane i rzeczywiste oraz z jaką łatwością porusza się między światem analogowym i cyfrowym. Zapytany o ideę społeczną stojącą za jego pracami, Reisinger powiedział kiedyś: „To idea społeczeństwa, które może żyć jednocześnie w świecie cyfrowym i fizycznym. Ale bardziej niż wizja społeczeństwa, jest to wizja ludzkiego doświadczenia.”
By zrozumieć, co Reisinger ma na myśli, trzeba najpierw wiedzieć, dlaczego artysta tak często wykorzystuje w swoich pracach kolor różowy i organiczne formy. Reisinger intensywnie zajmuje się związkiem człowieka z naturą. Mówi, że jego głównymi źródłami inspiracji zawsze były kryształy, kwiaty oraz kształt i faktura ludzkiego ciała. „W cyfrowym świecie związek z żywymi istotami jest ważniejszy niż kiedykolwiek” – mówi Reisinger. Drugim aspektem, który kieruje Reisingerem w jego procesach, są emocje wywoływane podczas oglądania jego prac. Główną rolę odgrywają tu sprzeczności: Projekty Reisingera są koncepcyjnie i intensywnie nowoczesne, ale jednocześnie przystępne. Krajobrazy są surrealistyczne, ale także niosą ze sobą pocieszające uczucia i subtelną wrażliwość. To właśnie ta interferencja między obcością a swojskością sprawia, że projekty Reisingera są tak wyjątkowe. Reisinger często mówi o „naturalnych materiałach”, co na pierwszy rzut oka wydaje się myląco analogowe. Ma on jednak na myśli odczucia, jakie wywołują materiały, jak w przypadku cyfrowego „Winter House”, który zaprojektował wspólnie z hiszpańską architekt Albą de la Fuente. To dom, w którym chce się mieszkać i spędzać czas. Prawie nie ma znaczenia, czy jest to przestrzeń rzeczywista czy wirtualna. Dla Reisingera jasne jest, co poruszy nas w przyszłości: pomysły, które dotykają nas bez konieczności ich dotykania. Projekt jest pierwszym krokiem w kierunku rozszerzenia działalności Reisinger Studio jako metawersyjnej firmy architektonicznej.
Reisinger ma swoje studio w Barcelonie. I to właśnie tam, w kreatywnej dzielnicy Poblenou, powstała cyfrowa kompozycja, dla której projektant tak intensywnie studiował szczegóły Audi grandsphere concept. Dla Audi przyszłość to przestrzeń pełna możliwości dla pomysłów i innowacji, która, pomyślana od wewnątrz, koncentruje się na ludziach. Andrés Reisinger abstrahuje od idei komfortu, relaksu i wciągających doświadczeń. Wykorzystuje swoje zrozumienie tekstur, kształtów i światła, aby zatrzeć granice między rzeczywistością a fikcją. Jak mówi Reisinger, design ma swobodę tworzenia, kształtowania i przekształcania rzeczy. Nie widzi ograniczeń dla tego, co jest możliwe: „W cyfrowym świecie wszystko może się udać. Jeśli możesz o tym marzyć, możesz to stworzyć.”