w

Ponadczasowa ikona designu: Audi TT kończy 25 lat

Dwadzieścia pięć lat, trzy generacje: Dzięki Audi TT marka z czterema pierścieniami zapisała się w historii designu. Od momentu debiutu w 1998 roku, ten sportowy samochód zdobył uznanie ludzi na całym świecie dzięki radości, jaką daje kierowcom oraz poprzez swój czysty, charakterystyczny design. W 1999 roku „Auto Europe” uznało go za najlepszy nowy samochód roku.                                                      

W połowie lat 90. luksusowy model Audi A8 wyniósł markę Audi na wyższą pozycję i stopniowo doprowadził do zmiany nazw serii modeli: Audi 80 stało się Audi A4, a Audi 100 zostało nazwane Audi A6. Wprowadzone w 1994 roku Audi A4 było pierwszym modelem, który pokazywał nowy język projektowania Audi. Następnym modelem było Audi A3, samochód kompaktowy klasy premium, wprowadzony na rynek w 1996 roku, oraz druga generacja Audi A6, zaprezentowana w 1997 roku. Aby nowy i progresywny projekt budził więcej emocji, amerykański projektant Freeman Thomas, pod kierunkiem ówczesnego szefa designu Petera Schreyera, stworzył purystyczny samochód sportowy Audi TT Coupé. Nowa koncepcja producenta wzbudziła entuzjazm publiczności na targach IAA we Frankfurcie we wrześniu 1995 roku. Nazwa modelu „TT” nawiązuje do legendarnego Tourist Trophy, jednej z najstarszych imprez motorowych na świecie, na której wielkie sukcesy ze swoimi motocyklami święcili niemieccy producenci tacy jak NSU i DKW. Nazwa „TT” przywołuje również sportowe NSU TT z lat 60-tych. Świadome odejście Audi TT Coupé od typowej dla Audi narracji podkreśliło całkowitą świeżość tego modelu.

Projektant Wenzel: „W Audi TT każdy kształt ma jasno określoną funkcję”

W grudniu 1995 roku zapadła decyzja o masowej produkcji Audi TT Coupé. Torsten Wenzel, projektant nadwozia w Audi, który pomógł wprowadzić model do produkcji seryjnej, wspomina: „Dla nas największą pochwałą było, gdy prasa branżowa z uznaniem odnotowała, że od projektu do modelu seryjnego niewiele się zmieniło, choć oczywiście musieliśmy dostosować wiele szczegółów ze względu na specyfikacje techniczne wersji seryjnej, w tym proporcje.” Najbardziej zauważalna była integracja tylnej szyby bocznej, która wydłużyła profil samochodu i zwiększyła sportową dynamikę sylwetki auta. Dla Wenzla, Audi TT pozostaje „jeżdżącą rzeźbą, o najwyższej jakości powierzchni i linii.” Nadwozie Audi TT wydaje się być wykonane z jednego kawałka, mówi, a przód pozbawiony tradycyjnych zwisów zderzaków podkreśla jego przejrzystą formę.

Do niepowtarzalnej sylwetki Audi TT Coupé przyczynia się jeszcze jeden element stylistyczny: koło – „idealny kształt graficzny”, jak określa go Wenzel. Liczne okrągłe elementy znalazły odzwierciedlenie w projekcie wnętrza i zewnętrza samochodu. Zostały zainspirowane przez Bauhaus, dlatego każda linia w Audi TT ma swój cel, każdy kształt swoją funkcję. „W Audi Design zawsze kierujemy się filozofią 'mniej znaczy więcej’. Wydobycie niepowtarzalnego charakteru Audi TT Coupé poprzez zredukowanie go tylko do najistotniejszych elementów, było dla nas projektantów wyzwaniem i szczególnym przedsięwzięciem.”

Dwie rocznice w jednym roku: Audi Hungaria świętuje razem z Audi TT

W 1998 roku rozpoczęła się seryjna produkcja Audi TT Coupé. Rok później, Audi wprowadziło na rynek TT Roadster. Podobnie jak samochód pokazowy i Audi A3 wprowadzone na rynek w roku 1996, samochód sportowy oparty był na platformie silnikowej VW Golf IV. Od początku, TT produkowany był przez Audi Hungaria Motor Kft. na Węgrzech. Pomalowane nadwozia TT w ciągu jednej nocy transportowano koleją z Ingolstadt do Győr, gdzie odbywał się montaż końcowy. W tamtym czasie taka międzyzakładowa metoda produkcji była unikalna w branży motoryzacyjnej. Dziś Audi Hungaria też ma powody do świętowania. Ta spółka zależna, należąca w całości do AUDI AG, obchodzi w 2023 roku 30-lecie istnienia. Założona w lutym 1993 roku, początkowo tylko jako zakład produkujący silniki, Audi Hungaria – we współpracy z zakładem w Ingolstadt – przejęła w 1998 roku montaż Audi TT. Piętnaście lat później firma ewoluowała do pełnoprawnego zakładu motoryzacyjnego. Od momentu powstania, Audi Hungaria zbudowała ponad 43 miliony silników i prawie dwa miliony pojazdów.

Paleta silników w Audi TT pierwszej generacji była szeroka i naturalnie zawsze sportowa. Na przykład TT pierwszej generacji występowało z czterocylindrowymi silnikami turbo o spektrum mocy od 150 do 225 PS oraz z jednostką V6 o mocy 250 PS. Punktem kulminacyjnym oferty silnikowej był czterocylindrowy silnik w Audi TT quattro Sport, którego moc zwiększono do 240 PS, a dostarczono 1 168 sztuk. Klienci TT pierwszej generacji mieli wiele możliwości wyboru wyposażenia. Oprócz ekskluzywnych kolorów, takich jak Papaya Orange czy Nogaro Blue, nowi właściciele mogli wyposażyć TT w fabryczne akcesoria specjalne. Dla przykładu: wzór „rękawicy bejsbolowej” przyciągający wzrok na skórzanych siedzeniach w pokazowym Audi TT Roadster, przeszedł do produkcji seryjnej. Przez osiem lat produkcji, aż do połowy 2006 roku z linii produkcyjnej zjechało 178 765 Audi TT Coupé pierwszej generacji (Typ 8N). W latach 1999-2006 powstało dokładnie 90 733 Audi TT Roadster.

Portfolio TT rozszerza się o wersje RS w drugiej generacji

W kolejnych dwóch generacjach projektanci trzymali się zasady „redukcji do minimum” jako dominującego założenia projektowego. Widać to na przykład w minimalistycznym wyglądzie zewnętrznym i eleganckim wnętrzu. Okrągły kształt i motyw koła pozostały typowe dla portfolio TT i były elementami spajającymi wygląd zewnętrzny i wewnętrzny. Można to dostrzec choćby w aluminiowej pokrywie zbiornika paliwa, okrągłych otworach wentylacyjnych, obrzeżach zmiany biegów i charakterystycznej gałce dźwigni zmiany biegów.

Drugą generację TT wprowadzono na rynek w 2006 (Coupé) i 2007 (Roadster) – bazowała na platformie drugiej generacji Audi A3. Po raz pierwszy zastosowano adaptacyjne amortyzatory z Audi magnetic ride. Technologia ta, dostępna jako opcja, stale dostosowuje amortyzatory do profilu drogi i indywidualnego stylu kierowcy. W 2008 roku pojawił się sportowy model TTS z silnikiem turbo o pojemności 2 litrów i mocy 272 PS, a rok później TT RS z 2,5-litrowym pięciocylindrowym silnikiem turbo o mocy 340 PS i 360 PS w Audi TT RS plus. W 2008 roku marka z czterema pierścieniami wprowadziła na rynek model TT 2.0 TDI quattro – pierwszy na świecie produkcyjny samochód sportowy napędzany silnikiem wysokoprężnym.

W 2014 roku pojawiła się trzecia generacja Audi TT – i po raz kolejny producent wykorzystał nową generację do zmniejszenia masy. TT Coupé, z silnikiem 2.0 TFSI1 i manualną skrzynią biegów, ważyło tylko 1 230 kilogramów, czyli aż do 50 kilogramów mniej niż jego poprzednik. W przypadku nowego TT i TT RS2,3 projektanci na nowo zinterpretowali niepowtarzalne linie oryginalnego modelu z 1998 roku. Wzbogacili je o nowe dynamiczne elementy, podczas gdy okrągły korek zbiornika paliwa z oznaczeniami typowymi dla TT pozostał niezmienny we wszystkich generacjach. Wiele detali trzeciej generacji świadomie przywoływało klasyka designu z lat 90. Pod względem technicznym nowy model przyniósł kilka innowacji. Zastosowano tu Audi virtual cockpit – w pełni cyfrową tablicę przyrządów z bardzo szczegółowymi, rozbudowanymi wyświetlaczami, które zastąpiły urządzenia analogowe i monitor MMI. W 2016 roku, w Audi TT RS rozpoczęła się nowa era dla motoryzacyjnej techniki oświetleniowej, kiedy to Audi po raz pierwszy zastosowało organiczne diody LED, znane jako technologia OLED. Klienci mogli też wybierać z imponującej oferty silników tego sportowego samochodu: Topowym modelem było początkowo Audi TTS4 z 2-litrowym silnikiem turbo i mocą 310 PS, a następnie w 2016 roku pojawiło się TT RS2,3 z 2,5-litrowym pięciocylindrowym silnikiem turbo, jedną z najbardziej dynamicznych jednostek, jakie ofertuje marka. Silnik ten o mocy 400 PS charakteryzował się iście sportowym brzmieniem, a na dodatek dziewięć razy z rzędu otrzymał tytuł „International Engine of the Year”. Wraz ze specjalnym modelem Audi TT RS Coupé iconic edition5, który występuje w kolorze Nardo Gray i jest limitowany do 100 sztuk, Audi zbiera w jednym miejscu akcenty stylistyczne i techniczne z całego ćwierćwiecza istnienia Audi TT, by uczcić jubileuszowy rok 2023.

1 Audi TT Coupé: łączne zużycie paliwa w l/100 km: 8,2-6,6; łączna emisja CO2 w g/km: 185-151
2 Audi TT RS Coupé: Łączne zużycie paliwa w l/100 km: 9,2-8,8; łączna emisja CO2 w g/km: 208-201
3 Audi TT RS Roadster: Łączne zużycie paliwa w l/100 km: 9,3-9,2; łączna emisja CO2 w g/km: 210-208
4 Audi TTS: łączne zużycie paliwa w l/100 km: 8,6-8,2; łączna emisja CO2 w g/km: 195-187
5 Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI: łączne zużycie paliwa w l/100 km: 9,2-8,8; łączna emisja CO2 w g/km: 208-201

Wartości zużycia i emisji są dostępne tylko według standardu pomiaru WLTP (ang. Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), a nie według NEDC (ang. New European Driving Cycle) dla tych pojazdów. Informacje dotyczące zużycia paliwa/mocy oraz wartości emisji CO2 podane w zakresach zależą od wybranej specyfikacji pojazdu.                                                      

Napisane przez Audi

VeloBanku partnerem Impact’23

Oszczędności niemieckich gospodarstw domowych