Podczas targów Consumer Electronics Show (CES) 2019 Audi zapowiedziało, że przekształci swoje pojazdy w platformę doświadczeń wirtualnej rzeczywistości (VR). Teraz dotrzymuje tej obietnicy. Już od lata tego roku wybrane modele Audi są „holoride-ready”. W dniach od 4 do 6 stycznia 2023 roku Audi ponownie zaprezentuje się na targach CES Las Vegas i podczas „doświadczalnych przejażdżek” zaoferuje pracownikom mediów oraz gościom najnowszy kontent i nową grę VR. Po premierze najpierw w Niemczech, w przyszłym roku oferta rozrywkowa VR stanie się dostępna na innych rynkach europejskich.
Audi jest pierwszym na świecie producentem samochodów, który wprowadził do swoich modeli produkcji seryjnej holoride – rozrywkę w wirtualnej rzeczywistości. Podczas targów CES 2023, odwiedzający będą mogli doświadczyć takiej wirtualnej rozrywki podczas przejażdżki na tylnym siedzeniu Audi e-tron i e-tron Sportback. Punktem startu będzie Audi Hub w hotelu Waldorf Astoria.
Za holoride stoi nowa technologia, która w czasie rzeczywistym dostosowuje wirtualną zawartość do ruchów jadącego samochodu. Na przykład: jeśli pojazd skręci w prawo, statek kosmiczny w wirtualnym świecie również poleci w prawo. Jeśli samochód przyspieszy, statek kosmiczny przyspieszy. Oznacza to, że jazda samochodem staje się multimodalnym wydarzeniem w grze. Dodatkowym atutem jest fakt, że dzięki synchronizacji wrażeń wzrokowych i dotykowych użytkownika, holoride zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby lokomocyjnej, której wielu pasażerów doświadcza podczas oglądania filmów lub innych dynamicznych treści w jadącym samochodzie.
Rozrywka w samochodzie zdefiniowana na nowo
Audi zainicjowało rozwój innowacyjnej technologii VR lub XR (extended reality) dla pasażerów siedzących z tyłu, prezentując ją po raz pierwszy na targach CES 2019. Nowatorska forma rozrywki otrzymała wiele targowych nagród. Start-up o nazwie holoride zajmujący się technologiami rozrywki poszedł jeszcze dalej, rozwijając tę technologię i komercjalizując ją dla różnych producentów. Po uruchomieniu jesienią tego roku platformy w Niemczech, holoride na początku 2023 roku wejdzie na inne rynki europejskie.
„Integracja holoride w naszych modelach oznacza, że na nowo definiujemy rozrywkę w samochodzie” – powiedział Giorgio Delucchi, szef działu Digital Experience/Business w Audi. „Połączenie danych o pojeździe uzyskiwanych w czasie rzeczywistym z wirtualnymi treściami, tworzy zupełnie nowy rodzaj doświadczenia. Digitalizacja pojazdu jest niezbędnym elementem w trwającej transformacji jego wnętrza w trzecią przestrzeń życiową. Ta bardzo osobista przestrzeń łączy przestrzenie mieszkalne i robocze w jedną. holoride to kolejny przykład naszego przyszłościowego myślenia.”
holoride dostępne w wielu modelach Audi
By cieszyć się wrażeniami z holoride, pasażerowie potrzebują zestawu startowego „Pioneers’ Pack” oraz modelu Audi obsługującego holoride. Są to: A4, A5, A6, A7, A8, Q5, Q7, Q8, Q8 e-tron, Audi e-tron, Audi e-tron Sportback i Audi e-tron GT. Warunkiem koniecznym jest pojazd z roku modelowego 2023 (data produkcji 25/22 i późniejsze) oraz modułowy system infotainment trzeciej generacji (MIB 3). Wymienione modele Audi są gotowe do współpracy z holoride na całym rynku europejskim, w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Chinach. Dostępność samego holoride może być różna w zależności od poszczególnych rynków. Zestaw słuchawkowy wirtualnej rzeczywistości obsługujący holoride musi być połączony bezprzewodowo z pojazdem poprzez Bluetooth Low Energy (BLE).
Pełna akcji przygoda VR i gra w stylu retro
W momencie premiery, użytkownicy holoride mogą „zanurzyć się” w dwóch przebojowych grach i w szeregu interaktywnych treści. W grze VR „Cloudbreakers: Leaving Heaven”, gracze sterują Dev’em, jego robotem Skyjack i I.O.N.E., przemierzając wrogie niebo Stratusa, zbierając złom i ścigając strażników AI. Wszystko to podczas podróży do rzeczywistego celu. Jest to możliwe dzięki „elastycznemu contentowi” holoride: zawartość gry dostosowuje się do ruchów kierowcy, czasu podróży i trasy przejazdu.
W ślad za udanymi tytułami VR „Pixel Ripped 1989” i „Pixel Ripped 1995”, pojawia się też nowa wersja nostalgicznej dwuwymiarowej gry zaprojektowanej specjalnie dla samochodu. W niej, gracze towarzyszą rodzinie Keene w świątecznej podróży i wspierają Davida Keene w jego misji. Zwrotem akcji jest tu włączenie do gry ruchów samochodu, co zostało opracowane przez studio gier ARVORE.
Audi w pawilonie firmy CARIAD
CARIAD, spółka Grupy Volkswagen zajmująca się oprogramowaniem dla branży motoryzacyjnej, opracowała wymagania techniczne pozwalające na zastosowanie holoride w wybranych modelach Audi. W tym roku po raz pierwszy, CARIAD na CES będzie dysponował własnym pawilonem. W nowym centrum kongresowym zaprezentuje innowacyjne rozwiązania, w tym niektóre pochodzące od Audi lub tworzone z udziałem Audi. Cztery pierścienie można więc znaleźć na stoisku CARIAD, ponieważ Audi wykorzystuje skoncentrowane know-how i efekt synergii w Grupie Volkswagen, do rozwoju złożonych systemów cyfrowych.
Spółka CARIAD wprowadza wspólne dla całej Grupy Volkswagen cyfrowe doświadczenia użytkownika w pojeździe, ale również kompetencje w zakresie oprogramowania: od przetwarzania obrazu, przez technologię czujników i jednostek sterujących, po architekturę systemu.
holoride
Dzięki swojemu innowacyjnemu „elastycznemu contentowi”, holoride wiedzie prym w poszerzaniu granic rozrywki w pojazdach. Założona w 2018 roku przez Nilsa Wollnego, Marcusa Kuehne, Daniela Profendinera i Audi firma, łączy treści Extended Reality (XR) w czasie rzeczywistym z danymi dotyczącymi ruchu i lokalizacji pojazdu, takimi jak fizyczne sprzężenie zwrotne i nawigacja, aby stworzyć hiper-immersive treści XR i doświadczenia dla pasażerów.
Wykorzystując Motorverse, cyfrową sferę doświadczeń dla poruszających się pojazdów, holoride łączy świat fizyczny i cyfrowy, używając mocy i potencjału web3. W centrum tego wszystkiego jest RIDE, własna kryptowaluta holoride, stworzona w celu doładowania ekosystemu treści, napędzania zaangażowania i tworzenia wartości dla wszystkich użytkowników. Token RIDE łączy producentów samochodów, twórców treści, marki i pasażerów w celu stworzenia nowatorskiej gospodarki w pojazdach. Jest to pierwszy w swoim rodzaju token doświadczenia mobilności.
W roku 2021 holoride zwyciężył na SXSW Pitch w kategorii „Gaming, Entertainment, and Content”, a następnie otrzymał prestiżową nagrodę konkursu „Best in Show”. Firma została też nazwana przez Tom’s Guide, CNET i SlashGear „Best of CES 2019”. Uznano ją również za jedną ze „100 najważniejszych odkryć roku 2019” przez TIME Magazine oraz za jedną ze „100 najbardziej konsumenckich firm roku 2022” przez magazyn Forbes.