14 grudnia 2022r. z linii produkcyjnej brukselskiej fabryki Audi zjechało pierwsze Audi Q8 e-tron. Oznacza to początek ery nowego, topowego modelu w gamie elektrycznych SUV’ów marki Audi. Od momentu rozpoczęcia produkcji Audi e-tron, zlokalizowany w stolicy Belgii zakład jest wzorem do naśladowania w zakresie zrównoważonej produkcji. Od 2018 roku wyprodukowano tu około 160 000 sztuk pierwszego elektrycznego modelu Audi.
Członek zarządu AUDI AG ds. produkcji i logistyki Gerd Walker, podkreśla znaczenie nowego topowego modelu marki: „Dzięki zwiększonej wydajności i zasięgowi, a także dzięki wyostrzonej stylistyce, nowe Audi Q8 e-tron jest prawdziwą emanacją elektromobilności”. Walker podkreśla również kluczową rolę brukselskiego zakładu jako pioniera zrównoważonej produkcji: „Fabryka w Brukseli wykonała cenną, pionierską pracę. Wyciągamy wnioski z naszych doświadczeń związanych z dostarczeniem na światowe rynki około 160 000 wyprodukowanych tu pojazdów. W kolejnym kroku wykorzystamy te doświadczenia, aby zwiększyć produkcję akumulatorów w Ingolstadt.” Linia montażu akumulatorów w Brukseli to dla całej Grupy wzór do naśladowania.
W przeciwieństwie do wielu konkurentów, Audi skupia się na przekształcaniu produkcji na model „od wewnątrz do zewnątrz”, nazwany 360 factory. To produkcyjna przyszłość marki. Bruksela jest wzorem dla wielu obszarów tej innowacyjnej koncepcji. Dla Audi ekonomiczne, ekologiczne i społeczne inwestowanie w istniejące zakłady, to „zrównoważony rozwój w działaniu”. „Droga, którą podąża Audi pozwala zachować zasoby i przyspiesza naszą transformację” – podkreśla Gerd Walker. Dla Xaviera Rosa, członka zarządu AUDI AG ds. zasobów ludzkich i organizacji, belgijska fabryka dostarcza cennych spostrzeżeń dotyczących ukierunkowanych programów kwalifikacji pracowników. „Doświadczenie, jakie Bruksela zdobyła od 2018 roku, może być wykorzystane we wszystkich lokalizacjach, w całej Grupie Audi”.
Prezes Audi Brussels Volker Germann podkreśla też rolę, jaką odgrywają tu pracownicy: „Produkcja Audi Q8 e-tron wymaga czegoś więcej niż tylko infrastruktury. To przede wszystkim zespół pełnych pasji pracowników, którzy spotykają się, by tworzyć ten samochód.”
Audi Brussels wzorem do naśladowania w zakresie zrównoważonej produkcji
Audi Q8 e-tron do klientów w Europie i Stanach Zjednoczonych dostarczane będzie z certyfikatem neutralności węglowej netto1. Od 2025 roku, w ramach koncernowego programu ekologicznego Mission:Zero, produkcja we wszystkich zakładach Audi będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Zakład produkcyjny Audi w Brukseli, nazwany w 2020 roku przez stowarzyszenie pracodawców Agoria „Fabryką Przyszłości”, osiągnął ten cel już w roku 2018. W momencie rozpoczęcia produkcji Audi e-tron, fabryka Audi Brussels została uznana za pierwszy na świecie certyfikowany, neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, wysokonakładowy zakład produkcyjny w segmencie premium. W 2012 roku zakład przeszedł na ekologiczny prąd. Na jego terenie zainstalowano jeden z największych w regionie systemów fotowoltaicznych, obejmujący powierzchnię 107 000 metrów kwadratowych. System ten generuje rocznie około 9000 megawatogodzin zrównoważonej energii elektrycznej. To wystarcza do naładowania akumulatorów około 90 000 egzemplarzy Audi Q8 e-tron i zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 1881 ton. Firmy dostarczające ogniwa akumulatorowe są zobowiązane do wykorzystywania do produkcji wyłącznie odnawialnych źródeł energii. Elektryczne silniki trakcyjne do nowego modelu transportowane są z Węgier do Brukseli ekologicznym transportem towarowym. Od maja 2022 roku Audi na tej około 1300-kilometrowej trasie korzysta z transportu kolejowego, co jest decyzją redukującą emisję dwutlenku węgla o około 2600 ton rocznie.
AUDI AG jest właścicielem belgijskiego zakładu od roku 2007. Po jego nabyciu, Audi przebudowało go, by uruchomić tu produkcję Audi A1 – w tamtym czasie nowości w ofercie modelowej Audi. W roku 2018 narodziło się Audi e-tron. W 2021, Audi Brussels wyprodukowało 43 866 w pełni elektrycznych samochodów. Od drugiej połowy 2023 roku, ponad 3000 pracowników będzie tu również produkować Audi Q4 e-tron.
Nowe Audi Q8 e-tron o zwiększonej wydajności
Zoptymalizowana koncepcja napędu nowego Q8 e-tron, poprawiona aerodynamika, wyższa wydajność ładowania oraz większa pojemność akumulatorów powodują, że zasięg tego samochodu to 582 kilometry w wersji SUV i 600 kilometrów w wersji Sportback (oba wskaźniki wg norm cyklu WLTP). Niektóre części nowego Audi Q8 e-tron zrobione są z wykorzystaniem materiałów pochodzące z recyklingu. Koncern oszczędza w ten sposób zasoby i zamyka cykl materiałowy, który jest teraz bardziej wydajny i zrównoważony.
1) Audi rozumie zerową emisję dwutlenku węgla netto jako sytuację, w której po wyczerpaniu innych możliwych środków redukcji, przedsiębiorstwo kompensuje emisję dwutlenku węgla emitowanego przez produkty lub działalność Audi i/lub emisję dwutlenku węgla, której obecnie nie można uniknąć w łańcuchu dostaw, produkcji i recyklingu pojazdów Audi, poprzez dobrowolne projekty offsetowe realizowane na całym świecie. W tym kontekście nie są brane pod uwagę emisje dwutlenku węgla powstające na etapie użytkowania pojazdu, czyli od momentu dostarczenia go do klienta.