Pracownicy mający bezpośredni kontakt z klientem są grupą zawodową silnie narażoną na stres. Wynika to zarówno ze specyfiki pracy, jak i szczególnych wymogów z nią związanych. O tym, jak istotna jest empatia oraz odpowiednie zarządzanie stresem dla pracowników sklepów opowiada Wojciech Kamiński, dyrektor zarządzający Maxi Zoo Polska.
Maxi Zoo jest obecne na polskim rynku od 10 lat, a sieć sklepów liczy już ponad 70 placówek. Od początku swojego istnienia stawia na eksperckość swoich pracowników oraz poszukuje osób, które kochają zwierzęta i ich dobrostan jest dla nich ważny. Jednym z atutów pracy w Maxi Zoo jest możliwość przyprowadzania ze sobą swoich czworonożnych przyjaciół, co doskonale wpływa na atmosferę w miejscu zatrudnienia. Maxi Zoo to stabilny pracodawca, który stwarza realne możliwości osiągania założonych planów zawodowych.
Co roku otwieramy nowe sklepy – w tym roku łącznie będzie to 25 placówek. To nie tylko nowe posady, ale też ogromna odpowiedzialność za pracowników. Naszym celem jest tworzenie takich miejsc pracy, do których przychodzi się z przyjemnością. Wiem, że praca bezpośrednio z klientem nie jest łatwa, a nasza branża wymaga szerokiej wiedzy na różnorodne tematy, zatem nieustannie wdrażamy nowe rozwiązania, które pomagają naszym doradcom klienta stać się prawdziwymi ekspertami, a jednocześnie robimy wszystko, by praca była jak najmniej stresująca. Uważam, że w dzisiejszym, tak szybko zmieniającym się świecie, bardzo ważne jest poczucie bezpieczeństwa. Dlatego wszyscy pracownicy otrzymują od razu umowy bez okresu próbnego. Jesteśmy dumni z tego, że w czasie pandemii nie tylko nie zredukowaliśmy etatów, ale zatrudnialiśmy nowe osoby. Wzięliśmy również udział w akcji społecznej #niezwalniajmy. Maxi Zoo to również precyzyjnie określone ścieżki rozwoju – dzięki temu każdy ma możliwość, by po spełnieniu określonych wymagań, zdobyć awans wewnętrzny – to również ma pozytywny wpływ na pracowników – podkreślił Wojciech Kamiński, dyrektor zarządzający Maxi Zoo.
W strukturach Maxi Zoo zatrudnieni są przedstawiciele każdego pokolenia. W procesie rekrutacji najsilniejszy nacisk jest położony na kompetencje i stosunek do zwierząt. Co istotne, w firmie nie ma różnic w awansowaniu, rozwoju zawodowym i pełnieniu funkcji liderskich pomiędzy kobietami i mężczyznami, tak samo wygląda kwestia płac.
W tym roku w Maxi Zoo Polska został wdrożony nowy program do komunikacji wewnętrznej, poszerzający kompetencje pracowników – MIA (Mój Indywidualny Asystent), który umożliwia zapoznanie się między innymi z interesującymi informacjami na temat produktów i sprzedaży. Jest to doskonałe wsparcie pracowników, a jednocześnie umożliwienie pozostawania w stałym kontakcie z centralą firmy. Kolejnym ułatwieniem dla osób pracujących w sklepach jest nowy program do składania zamówień i opracowywania estymacji.
Maxi Zoo oferuje swoim pracownikom szereg benefitów, takich jak prywatna opieka medyczna, możliwość korzystania z karty sportowej lub platformy on-line wspierającej kondycję fizyczną i psychiczną. Pracownicy mogą również skorzystać z dodatkowych dni wolnych od pracy za wolontariat i staż pracy oraz brać udział w licznych konkursach sprzedażowych z nagrodami.
W naszej firmie szczególnie dbamy o atmosferę w miejscu pracy – niezależnie od tego, czy jest to biuro czy sklep. Jednym z czynników, które pozytywnie wpływają na nastrój pracowników, jest możliwość przyprowadzani do pracy swoich pupili. Dla wielu osób konieczności rozstania się na kilka godzin ze swoim czworonożnym przyjacielem jest nie lada wyzwaniem, a dzięki temu rozwiązaniu zadowolone są obie strony – zarówno opiekunowie, jak i zwierzęta, które nie muszą w samotności oczekiwać w domu. W Maxi Zoo prowadzimy politykę otwartych drzwi. Każdy z pracowników może przyjść do swojego przełożonego ze swoimi problemami – zarówno zawodowymi, jak i prywatnymi. Ja również jestem do dyspozycji. Aby ułatwić pracownikom sklepów w całej Polsce bezpośredni kontakt ze mną, staram się odwiedzać je osobiście najczęściej jak jest to możliwe. To doskonała okazja do wzajemnej wymiany myśli i poglądów oraz wczucia się w stan psychiczny innych osób – dodał Wojciech Kamiński.
Maxi Zoo Polska to zespół profesjonalistów o wielkich sercach, otwartych na potrzeby ludzi i zwierząt, którzy, co ważne – lubią się między sobą. Pracownicy sklepów doceniają elastyczne grafiki, możliwość przychodzenia do pracy ze swoim pupilem, łatwy dostęp do szkoleń, szeroką ofertę bonusów oraz bliski kontakt z centralą. To wpływa pozytywie na atmosferę w pracy i pozwala rozładować stres, a także wyróżnia spółkę pozytywnie na tle innych firm.
*******
Maxi Zoo weszło na polski rynek w 2012 roku i od tego momentu jest najprężniej rozwijającą się siecią sklepów dla zwierząt w naszym kraju. W 2021 roku Maxi Zoo Polska po raz 7 zdobyło tytuł: „NAJLEPSZY SKLEP STACJONARNY” w konkursie TOP FOR DOG 2021 stając się ponownie numerem 1 wśród sklepów dla zwierząt oraz otrzymało nagrodę za najlepszą inicjatywę społeczną „Przyjaźń Łączy – Wspólnie dla Zwierząt”. Aktualnie spółka dysponuje 75 sklepami działającymi w kilkunastu miastach, m.in. w: Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Opolu, Sosnowcu, Białymstoku, Wołominie, Piasecznie, Lublinie, Wrocławiu, Bytomiu, Gdyni, Gdańsku, Swarzędzu, Tychach, Krakowie, Łodzi, Milanówku, Zabrzu, Tarnowie, Kaliszu czy Radomiu, Szczecinie i Zielonej Górze. W 2019 roku sieć rozpoczęła sprzedaż online i otworzyła sklep – www.maxizoo.pl. W czerwcu 2020 roku Maxi Zoo dołączyło do największego multipartnerskiego Programu Bonusowego w Polsce – PAYBACK. Maxi Zoo jest częścią Grupy Fressnapf, która działa w 11 krajach europejskich, głównie pod szyldem Maxi Zoo, generując rocznie obroty na poziomie 2 mld euro. W każdym ze sklepów można znaleźć w ofercie ponad 8000 produktów znanych firm w przystępnych cenach oraz produkty marek dostępnych wyłącznie w tej sieci (karmy i akcesoria): Premiere, Select Gold, Real Nature czy Dogs Creek.
Filozofia marki i cały koncept biznesowy sieci został oparty na wartościach, u podstaw których leży przekonanie, że „Zwierzęta wzbogacają nasze życie dzień po dniu i to jest to, co nas łączy”. Konsekwentnie realizując tę ideę, sieć prowadzi aktywne działania na rzecz zwierząt. Od początku działalności w Polsce, Maxi Zoo angażuje się w szereg charytatywnych akcji społecznych oraz pomaga bezdomnym zwierzętom. Współpraca ze schroniskami, wolontariat, wsparcie odpowiedzialnej adopcji, współpraca z GOPR, OTOP czy Strażą dla Zwierząt to m.in. główne działania CSR firmy w Polsce.