Na wystawie zaprezentowanych jest ponad 150 fotografii oraz 14 map i dokumentów, umieszczonych na 20 planszach tematycznych. Fotografie pochodzą ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu, Narodowego Archiwum Cyfrowego w Warszawie i archiwum rodzinnego Szostkiewiczów, a zdjęcia współczesne wykonał Daniel Pach.
– Od wieków Toruń zajmuje strategiczną pozycję na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych w północnej części Polski. Niegdyś rolę głównego traktu komunikacyjnego, łączącego miasta w regionie i Toruń z Bałtykiem pełniła Wisła, dziś tę rolę przejmuje Autostrada Bursztynowa – mówił podczas otwarcia wystawy 14 października prezydent Torunia Michał Zaleski.
Wystawa obejmuje trzy grupy tematyczne:
· Toruń – stolica województwa pomorskiego 1920-1938
· Toruń – miasto inwestor
· Toruń – Gdynia
Opiekunem merytorycznym wystawy jest Aleksandra Mierzejewska z Muzeum Okręgowego. Na 20 planszach prezentowane są zdjęcia, w tym kilka dotąd niepublikowanych, dotyczące tradycji toruńskiego szkolnictwa morskiego, powstania Szkoły Morskiej w budynku dzisiejszego Hotelu Bulwar oraz działającego w Toruniu portu, a także intensywnej rozbudowy miasta w latach międzywojennych. Miejsce szczególne zajmują prace, których przewodnim tematem jest komunikacja: nowoczesna sieć dróg oraz most im. Piłsudskiego.
Intensywna rozbudowa sieci dróg w Toruniu nastąpiła w latach międzywojennych. Częściowo rozebrane zostały wówczas nowożytne fortyfikacje okalające Stare i Nowe Miasto, dzięki czemu pozyskano nowe tereny pod budowę ulic. Nowe drogi połączyły wszystkie dzielnice Torunia ze śródmieściem, a oba brzegi Wisły nowym mostem drogowym. W latach 20. przedłużono ul. Bydgoską poprzez dobudowanie ul. Chopina, wybudowano ul. Jagiellońską i połączono ul. Dąbrowskiego z ul. Wały (ob. Wały gen. Sikorskiego). W latach 30. zniwelowano częściowo nadwiślańskie wzgórza, pociągnięto przez nie ul. R. Traugutta i połączono z ul. Lubicką. Jednym z najciekawszych przedsięwzięć było przebudowanie Placu Bankowego (ob. Placu Rapackiego) i wybudowanie Alei 700-lecia Torunia. Wówczas przebito się także przez kamienice przy ul. Piekary, tworząc tzw. Łuk Cezara, dzięki czemu uzyskano połączenie pomiędzy ul. Mickiewicza, Bydgoską i Rynkiem Staromiejskim.
W 1934 r. oddany został do użytku most im. Józefa Piłsudskiego. Była to druga po moście kolejowym przeprawa przez Wisłę w Toruniu, która połączyła oba jej brzegi i usprawniła transport drogowy między Polską centralną a wybrzeżem. Była to także najważniejsza inwestycja komunikacyjna w międzywojennym Toruniu.
Ekspozycja fotografii na dziedzińcu Ratusza Staromiejskiego będzie czynna do 14 listopada, można ją nieodpłatnie oglądać w godzinach otwarcia muzeum.