Czy amerykańskiemu potentatowi na rynku sprzętu stereofonicznego opłaca się pozywać niewielką poznańską firmę importującą i wprowadzającą do obrotu podrobione produkty?
– Zdecydowanie tak – mówi mecenas Dorota Rzążewska, radca prawny, krajowy i europejski rzecznik patentowy z Kancelarii JWP Rzecznicy Patentowi – Polski incydent dotyczył niewielkiego ułamka obrotów koncernu z USA, jednak uszczerbek na dobrym imieniu firmy uzasadniał podjęcie kroków prawnych. Klienci na całym świecie kupując słuchawki i akcesoria prestiżowej marki oczekują niezmienionego poziomu jakości sprzętu. Otrzymując chińską podróbkę, tracą zaufanie do produktu. Cierpi na tym budowany od lat 60-tych wizerunek firmy.
W sprawie słuchawek ugoda, na mocy której poznański importer zwrócił nienależnie uzyskane korzyści pieniężne i zaprzestał naruszania znaku towarowego, zakończyła sprawę.
Mali i średni przedsiębiorcy chcący właściwie zadbać o reputację powinni uwzględnić ochronę znaku towarowego w procesie budowy wizerunku i pozycji swojej firmy na rynku. Znak towarowy jest jednym z najważniejszych składników majątku przedsiębiorstwa. Identyfikuje firmę i odróżnia jej produkty i usługi od konkurencji, buduje zaufanie i przywiązanie klientów. Jedną z podstawowych funkcji znaków towarowych w obrocie gospodarczym jest zapewnienie ochrony przedsiębiorcy przed nieuczciwą konkurencją. Aby uzyskać formalną ochronę znaku towarowego (a ściślej prawo ochronne), należy zarejestrować znak towarowy. Koszty rejestracji na 10 lat na obszarze Polski wynoszą około 1000 złotych.
Za znakiem towarowym kryją się pozytywne skojarzenia i odczucia konsumentów, których nie da się przecenić. Zarejestrowany znak towarowy znacznie zwiększa siłę przedsiębiorcy w sporach z konkurentami wykorzystującymi bezprawnie jego oznaczenia dając prawo żądania zaniechania działań naruszających, wycofania z obrotu towarów naruszających jego oznaczenia oraz zwrotu bezpodstawnie uzyskanych korzyści.
Przedsiębiorców zainteresowanych efektywnym wykorzystaniem znaku towarowego w kreowaniu spójnego wizerunku firmy i jej produktów zapraszamy do Wrocławia na bezpłatne warsztaty „Znaki towarowe a wizerunek firmy” organizowane przez Fundację JWP we wtorek 13 września 2011 r., w Dolnośląskiej Izbie Gospodarczej, przy ul. Świdnickiej 39.
Szczegółowy program oraz formularz rejestracyjny znajdą Państwo na stronie http://www.jwp-fundacja.pl
Warsztaty poprowadzi mecenas Dorota Rzążewska,krajowy i europejski rzecznik patentowy, radca prawny, arbiter ds. domen internetowych .pl & .eu, Wspólnik zarządzający kancelarii JWP, Fundator Fundacji JWP Masz Pomysł? Masz Patent. Masz Zysk!
Więcej informacji udziela:
Karolina Tołwińska
e-mail: [email protected]