Budynek nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia znajdować się będzie przy kluczowej dla stołecznego miasta arterii – w Alejach Jerozolimskich, a nie jak obecnie od strony ulicy Tunelowej. Wejście na dworzec możliwe będzie zarówno z podziemnego tunelu, jak i części naziemnej, gdzie w okolicy zlokalizowane są przystanki komunikacji miejskiej. Obok dworca powstanie jeden z najnowocześniejszych kompleksów biurowych w Warszawie – West Station, składający się z dwóch budynków.
„To będzie bardzo nowoczesny obiekt, spełniający standardy, których oczekują nasi pasażerowie. Dzisiaj Warszawa Zachodnia znacznie odbiega od pozostałych stołecznych dworców, zarówno pod względem estetyki jak i funkcjonalności. Współpraca z prywatnymi inwestorami daje nam szansę na radykalną zmianę. A udane przedsięwzięcia w Poznaniu i Katowicach pozwalają śmiało sądzić, że również nowoczesna Warszawa Zachodnia przywita podróżnych już w 2015 roku”- mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu Grupy PKP.
„PKP S.A. jest właścicielem setek tysięcy ha gruntów, często w kluczowych miejscach dużych miast czy aglomeracji. Chcemy, by prywatni inwestorzy wspólnie z nami starali się wykorzystać ten potencjał. Już pracujemy nad następnymi projektami i zapraszamy do kolejnych”- dodaje.
Nowa inwestycja będzie charakteryzować się przyjazną i funkcjonalną architekturą. Budynek dworca będzie bardzo nowoczesnym obiektem, w całości przystosowany dla osób mających trudności z poruszaniem się, jak i niewidomych. Dworzec posiadać będzie windy, zaopatrzony zostanie również w klimatyzację i monitoring. Na terenie kompleksu dostępne będą punkty handlowo usługowe, w szczególności gastronomiczne. HB Reavis, na potrzeby inwestycji, zbuduje również nowy odcinek ścieżki rowerowej – dodatkowe 250 m, które połączy istniejącą trasę z nowym dworcem.
Obok dworca powstanie nowoczesne centrum biznesowe, składające się z dwóch budynków biurowych o łącznej powierzchni 150 tys. Mkw. (powierzchnia najmu to 64 tys. Mkw.) wraz z garażem podziemnym na ok. 1300 aut, dostępnym dla najemców tych obiektów. Projekt kompleksu biur West Station, podobnie jak inne projekty HB Reavis w Europie, zostanie przygotowany z najwyższą troską o środowisko naturalne. Inwestycja biurowa, jako pierwsza i jedyna nowobudowana, ubiegać się będzie o certyfikat BREEAM na prestiżowym poziomie Exellent.
„Nowy dworzec Warszawa Zachodnia wraz z kompleksem biurowym West Station, jest dla nas jednym z kluczowych projektów w Polsce. Przyłożyliśmy wiele uwagi, aby zaprojektowane obiekty były przyjazne, funkcjonalne i spełniały najwyższe standardy” – powiedział Stanislav Frňka, CEO HB REAVIS Poland.
„West Station, dzięki unikalnej lokalizacji przy jednym z większych węzłów komunikacyjnych w Warszawie, a jednocześnie bliskości ścisłego centrum stolicy, to idealny wybór dla firm, dla których komfort pracowników oraz łatwość dotarcia do biura stanowią priorytety. W fazie prac nad koncepcją architektoniczną projektu, naszą najważniejszą intencją było stworzenie możliwie najlepszych warunków dla pracujących tam w przyszłości ludzi. Dlatego też, m.in. zaprojektowane zostały specjalne zielone enklawy wewnątrz biura, wentylowane naturalnymi ruchami powietrza z zewnątrz, wypełnione naturalną roślinnością” – dodał S. Frňka.
Inwestycja powstanie w trzech etapach. Budowa dworca kolejowego zakończy się w rok od otrzymania prawomocnego pozwolenia na budowę, którego inwestorzy oczekują w I kwartale 2014 roku. Pierwszy budynek biurowy będzie gotowy w 1 kwartale 2016 roku, a drugi i ostatni, do 1 kwartału 2018 roku.
Szacunkowy koszt realizacji dworca kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą i wyposażeniem wyniesie ok. 1,5 mln EUR.