W ciągu 24 dni października o ZUSie napisano w internecie 10,9 tyś. razy. W okresie styczeń – wrzesień publikacji było prawie 96 tyś. O urodzinach ZUSu napisano kilka razy: na podstronach internetowego wydania Gazety Wyborczej – wyborcza.pl czy wyborcza.biz, w portalu nysa24.pl, wykop.pl i czytaj.info. Na Facebooku odnotowano dwa posty rocznicowe, w tym jeden stanowiący udostępnienie artykułu przez Gazetę Wyborczą.
ZUS na co dzień
Trudno zliczyć, w jak wielu kontekstach pojawia się ta instytucja: zasiłki, renty, emerytury, zaświadczenia z ZUS potrzebne w bankach, urzędach, do prowadzenia własnej działalności… Z opinii internautów wynika, że niewiele jest spraw, które można w Polsce załatwić oraz form działalności, w których można sobie poradzić bez takiego czy innego papierka z tej instytucji. Sporo znaleźć można postów wyrażających niechęć lub wątpliwości wobec kontaktów z ZUSem. Często pisze się obawach przed utratą zasiłków czy rent oraz o obawie przed zmaganiami z ZUSem, która powstrzymuje potencjalnych przedsiębiorców. W analizowanych materiałach tylko z października ponad 1,3 tys. razy pojawił się temat L4 – nieraz w kontekście zwolnień chorobowych, w których zasadność internauci wątpią i sugerują dokładniejsze kontrole ZUS.
…i od święta
„Urodziny ZUS” stały się inspiracją dla czytelników internetowego wydania Gazety Wyborczej – pod artykułem na ten temat pojawiło się 60 komentarzy. A niech no tylko ktos sprobuje zaspiewac "sto lat"… – groźnie stwierdza jeden z internautów w konwencji urodzinowej. Zyczenia urodzinowe dla was oszusci, zlodzieje i szachraje J – komentuje inny czytelnik i nie jest w tym odosobniony: Żeby go szlag trafił. Największa mafijna piramida finansowa dbająca jedynie o urzędników. Oprócz życzeń pod adresem ZUSu znaleźć można w komentarzach dyskusję na temat pracowników tej instytucji: pewna internautka informuje, że pracuje w ZUSie od lat, przedstawia swoje zarobki, w celu okazania, że wbrew nienawistnym opiniom nie są one wysokie, jednak jej post wywołał negatywny odzew. Na korzyść dla ZUSu wypada porównania z OFE, przeprowadzone przez jednego z forowiczów: ZUS to jedna z najbardziej uczciwych instytucji. Nigdy nie obiecywała emerytury na Bermudach, jej prezes zarabia niezbyt dużo, pracownicy również. Przeciwieństwem są OFE. Obiecywały bardzo dużo – och emerytura na Bermudach to standard, prezesi zarabiają koszmarnie dużo i pracownicy również. A wyniki OFE??? Złe, chociaż są takie, które mają i bardzo złe.
Kontaktów z ZUSem życzymy nieprzyjaciołom
Internauci odrobinę sobie przeczą, życząc ZUSowi śmierci, a jednocześnie nieprzyjaciołom – ZUSu. Najchętniej wiedzieliby okrutne efekty działalności tej instytucji u nieuczciwych pracodawców, współpracowników na przedłużających się i podejrzanych zwolnieniach. „ZUS powinien się zainteresować’ w wielu komentarzach wygląda jak najgroźniejsza klątwa. Tym ciekawszy w tym kontekście wydaje się fakt, że to „ucieleśnienie zła” miewa tak uczłowieczające dni jak urodziny.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.
Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych IMM.
O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie 106 725 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów, w których pojawiło się słowo „ZUS”. Raport obejmuje materiały od 1 stycznia do 25 października 2012 r.
O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza klientom kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Rozwój potrzeb na rynku monitorowania mediów spowodował, że od 2003 roku IMM uruchomił dziewiętnaście ośrodków lokalnych w największych miastach Polski, dzięki czemu stało się możliwe pozyskiwanie informacji z gazet regionalnych już w dniu ich wydania. Od początku 2010 roku IMM oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). IMM publikuje szereg ogólnodostępnych raportów, w tym „Najbardziej Opiniotwórcze Media” – cykliczny ranking najczęściej cytowanych mediów, a także regularne badania polskiego dyskursu internetowego w ramach projektu Kompas Social Media.