Wrzesień upłynął pod znakiem wzrostu liczby informacji dotyczących recesji. Agencja informacyjna „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podała, że wskaźnik medialności recesji podniósł się aż o 9,23 proc. Ostatnio WMR zwiększył się o tyle w czerwcu. Oznacza to dosyć gwałtowne pogarszanie się klimatu wokół gospodarki.
Wartość wskaźnika osiągnęła 334 punkty – o 28 więcej niż przed miesiącem. Sierpniowy odczyt pokazał 306 pkt., a lipcowy 293. Obecnie wartość wskaźnika przekracza średnią kwartalną, ale w dalszym ciągu znajduje się poniżej średniej rocznej oraz poniżej pierwszego progu ostrożnościowego oznaczającego nerwowość. Jednak piąty wzrost WMR w ciągu ostatniego pół roku obrazuje niekorzystny trend.
We wrześniu pojawiło się prawie 2,5 tys. publikacji dotyczących recesji. Były to wiadomości zarówno z rynków zagranicznych, jak i rynku krajowego. Coraz więcej niepokojących informacji dociera do nas w kontekście sytuacji Polski. Dziennikarze bardzo często podejmowali temat kondycji rynku pracy.
Pozytywne sygnały płynęły z USA, natomiast w dalszym ciągu dużo pisało się o trudnym położeniu Eurolandu – zwłaszcza Grecji, Hiszpanii i Włoch. Zwracano także uwagę na problemy Niemiec, które stoją przed realnym zagrożeniem osiągnięcia ujemnego wzrostu gospodarczego. Polskie media nie pominęły informacji na temat kłopotów Słowenii. W tytułach publikacji ogółem słowo „recesja” – w różnych przypadkach – pojawiło się dokładnie 100 razy.
O WMR
Specyfika mediów sprawia, że częstotliwość występowania słowa „recesja” w środkach masowego przekazu ma związek z aktualną sytuacją gospodarczą. Potwierdzają to długoletnie obserwacje zachowania się tego indeksu. Media wielokrotnie stosują słowo „recesja” przy okazji opisu niekorzystnych wydarzeń ekonomicznych, nawet jeżeli spadek gospodarczy nie występuje, ani nie jest prognozowany. Tym samym wzrost WMR oznacza nie tyle nadchodzącą recesję, co pogorszenie się klimatu wokół gospodarki. Medialne występowanie „recesji” ma także związek z opisem wydarzeń zagranicznych, które rykoszetem wpływają na sytuację otoczenia makroekonomicznego. Niewątpliwą zaletą wskaźnika jest odzwierciedlenie w jednym indeksie ogromnej liczby czynników decydujących o nastrojach rynkowych.
Inspirację dla WMR opracowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” stanowił R-word index, publikowany przez „The Economist”. Brytyjski tygodnik kwartalnie zlicza liczbę tekstów w „Financial Times” i „Wall Street Journal”, w których pojawia się słowo „recession”. R-word index bardzo szybko i wyraźnie wskazał na nadciągającą recesję w Stanach Zjednoczonych w 1990 i 2007 roku.
Osoba do kontaktu:
Marcin Gościniak, asystent ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
[email protected]