Wdrożenie Oracle BI w PEWIK GDYNIA było prowadzone przez kierowników i specjalistów Działu Informatyki oraz Działu Analiz i Planowania PEWIK GDYNIA Sp. z o.o. przy pomocy konsultantów firmy MSG Consulting, partnera Oracle Polska.
W pierwszym etapie wdrożenia działaniem systemu objęto obszary finansów i księgowości, sprzedaży oraz kadr i płac. System analityczny wykorzystuje dwa najważniejsze moduły pakietu Oracle Business Intelligence: Oracle BI Answers i Oracle BI Pulpity informacyjne. System został zainstalowany na platformie Linux, jego wdrożenie w obecnej formie trwało 11 miesięcy.
Głównym celem budowy systemu BI było ujednolicenie danych w Spółce a także standaryzacja podstawowych pojęć biznesowych. System pozwala uzyskać jednorodne i ogólnodostępne dane, wykorzystywane zarówno dla celów wewnętrznych jak i zewnętrznych, daje także możliwość zestawienia w jednym raporcie informacji wyrażonych w różnych miarach. Wdrożony system BI będzie wspomagał decyzje biznesowe Zarządu jak również dyrektorów i kierowników poszczególnych wydziałów Spółki.
Dzięki elastyczności aplikacji Oracle BI istnieje możliwość tworzenia dowolnych indywidualnych raportów, zgodnych z aktualnymi potrzebami użytkowników. Każdy z nich może generować analizy przy wykorzystaniu wymiarów i miar zawartych w dostępnych kostkach tematycznych, utworzonych wcześniej przez administratora aplikacji. Dane do systemu BI pobierane są z najważniejszych aplikacji dziedzinowych pracujących w PEWIK: opartych na technologii Oracle systemów ERP oraz billingowego. Pozostałe dane – dotyczące m.in. planów i ich porównania z realizacją z wybranych obszarów – wprowadzane są na utworzonych w systemie BI specyficznych formularzach.
Istotne korzyści wynikające z wdrożenia Oracle BI w Spółce to: ujednolicenie i łatwość dostępu do danych, bezpośredni dostęp kadry menedżerskiej do informacji biznesowych za pośrednictwem graficznych pulpitów, standaryzacja terminów technicznych, ekonomicznych i finansowych, możliwość szybkiego generowania analiz, możliwość śledzenia aktualnego stanu wybranych wskaźników z wykorzystaniem pulpitów menedżerskich.
"System będzie nadal rozwijany" – zapewnia Henryk Tomaszewski – Prezes Zarządu PEWIK GDYNIA. "Planowana jest rozbudowa hurtowni danych i objęcie działaniem BI kolejnych obszarów działalności podstawowej Spółki. W kolejnych etapach projektu zostaną także wdrożone pozostałe funkcjonalności Oracle BI: Oracle BI Delivers, dające możliwość dostarczania wskazanych informacji odpowiednim osobom przy użyciu wybranego kanału informacyjnego oraz Oracle BI Publisher do publikowania analiz i raportów. Dzięki sprawnej realizacji i dobrej współpracy z MSG Consulting, partnerem Oracle Polska, prace i czynności związane z odbiorem aplikacji zakończyły się terminowo i zgodnie z zaplanowanym budżetem, a z narzędzia już korzystamy".
"W Spółce używamy wielu kluczowych aplikacji, które dostarczają danych biznesowych do bieżącej analizy działalności firmy" – komentuje Cecylia Pietraszewska, kierownik Działu Informatyki PEWIK GDYNIA. "Zestawienie danych ze wszystkich tych systemów wcześniej nie było możliwe i utrudniało pracę. Stąd wynikła potrzeba poszukiwania nowoczesnego, oddzielnego rozwiązania klasy BI. Po zapoznaniu się z kilkoma propozycjami wybraliśmy ostatecznie pakiet Oracle Business Intelligence Enterprise Edition for Linux, który – jak się okazało – spełnia wszystkie nasze oczekiwania zarówno w obszarze analityki biznesowej, jak również w dziedzinie budżetowania i planowania. Dla nas najważniejszy jest dostęp do niezbędnych zestawień ze wszystkich istotnych danych – finansowych, produkcji, zatrudnienia itp., bez konieczności uruchamiania poszczególnych systemów i łączenia ich w jeszcze kolejnym, to największa korzyść z używania BI. Na podstawie utworzonych raportów dane prezentowane są na spotkaniach z właścicielami naszej Spółki i są podstawą do podejmowania strategicznych decyzji".
"Od dawna mieliśmy świadomość, że posiadamy ogromną ilość danych, ale nie było narzędzi, które pozwoliłyby nam z tych danych uzyskać cenne informacje" – mówi Ryszard Pionk – kierownik Działu Analiz i Planowania PEWIK GDYNIA. "Warto dodać, że nasza Spółka pełni w tym projekcie podwójną rolę – developera i użytkownika. Nowoczesny system analityczny oparty na aplikacjach pakietu Oracle BI wymaga ciągłego utrzymania, dokonywania zmian wraz ze zmieniającym się otoczeniem, różnorodnymi rosnącymi potrzebami końcowego użytkownika, skraca też dystans między developerem, a użytkownikiem, co wpływa dodatnio na końcowy produkt".
O Spółce PEWIK GDYNIA
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. w Gdyni (PEWIK GDYNIA Sp. z o.o.) powstało 31 stycznia 1992 roku. Podstawowym przedmiotem działalności firmy jest produkcja i dystrybucja wody, odbiór, oczyszczanie i utylizacja ścieków, a także świadczenie usług w zakresie badań i analiz technicznych, projektowanie i świadczenie usług w zakresie napraw i legalizacji przyrządów do pomiarów i kontroli przepływu wody. PEWIK GDYNIA prowadzi działalność na obszarze obejmującym miasta: Gdynia, Rumia, Reda, Wejherowo, Kosakowo oraz na części gminy wiejskiej Puck. Obsługiwana przez przedsiębiorstwo aglomeracja liczy ponad 370 tys. mieszkańców.
O Korporacji Oracle
Firma Oracle opracowuje sprzęt i oprogramowanie, które współpracują ze sobą w chmurze i w centrach przetwarzania danych przedsiębiorstw. Więcej informacji na temat firmy Oracle można znaleźć pod adresem www.oracle.com.