– Od jakiegoś czasu poszukiwaliśmy takiego rozwiązania, wykorzystując potencjał projektowo-badawczy naszej firmy. Efekt tych poszukiwań to połączenie pełnej efektywności i nieskomplikowanej konstrukcji – podkreśla Jacek Paś, dyrektor ds. technicznych KZN „Bieżanów”. – Co ważne to pierwsze takie rozwiązanie wymyślone i wdrożone przez polską firmę. Już stosujemy je we własnych rozjazdach, ale chcemy je maksymalnie upowszechniać, zwłaszcza na krajowym rynku – zaznacza.
Zasada działania rolek jest prosta. Unoszą one nieznacznie (do około 2 milimetrów) poruszającą się w czasie przestawiania zwrotnicy iglicę odlegającą, ułatwiając jej ruch poprzez zmniejszenie oporów. Iglica dosuwana do opornicy swobodnie zjeżdża z rolki i osiada na tzw. siodełku podkładki ślizgowej, będąc jednocześnie stabilizowana przez rolkę. Same rolki nie są poddawane działaniom żadnych sił w momencie przejazdu przez rozjazd taboru szynowego, co wydłuża ich trwałość i niezawodność.
Cechą charakterystyczną urządzenia jest bardzo prosty i szybki montaż w zwrotnicy rozjazdowej, także tej już zabudowanej w torze. Można go dokonać bez odkręcania, czy przesuwania żadnego elementu rozjazdu. Dodatkowo rolki są bardzo wąskie i mieszczą się w świetle podrozjazdnicy, nie utrudniając np. podbijania zwrotnicy w trakcie jej eksploatacji.
– To w zasadzie urządzenie bezobsługowe, bo nie trzeba go regulować czy smarować w trakcie eksploatacji. A łatwy dostęp do rolek pozwala na ewentualne przeczyszczenie przy użyciu najprostszych narzędzi, bez konieczności żadnej ingerencji w zwrotnice – mówi Stanisław Sajon, kierownik biura projektowo-badawczego – Oszczędność eksploatacyjna głównie wynika z faktu, że zastosowanie rolek pozwala zrezygnować ze smarowania siodełek podkładek ślizgowych w trakcie eksploatacji zwrotnicy, co daje użytkownikowi rozjazdu wymierne oszczędności w zakresie kosztów jego obsługi i eksploatacji – zaznacza pomysłodawca nowej konstrukcji.
Urządzenie wykonane jest z elementów stalowych oraz tworzyw sztucznych występujących na zewnętrznych elementach rolek. W zależności od potrzeb i rozwiązań zastosowanych w rozjeździe, może ono występować w wersji pojedynczej lub podwójnej rolki.
Od początku bieżącego roku, każdy rozjazd kolejowy opuszczający hale produkcyjne KZN „Bieżanów” jest już wyposażony w nowe rolki iglicowe. W ten sposób wyparły one masywne, skomplikowane i kosztowne produkty producentów zagranicznych, dość powszechnie stosowane dotychczas w naszym kraju. Rolki konstrukcji KZN "Bieżanów" przechodzą obecnie procedurę patentową, korzystając już tym z samym z praw ochronnych.
Więcej http://www.kzn.pl/