Łączna liczba wykrytych i zablokowanych w pierwszej połowie lutego prób odwiedzenia przez użytkowników fałszywych stron internetowych o tematyce walentynkowej wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu z analogicznym okresem w 2018 r. To po raz kolejny pokazuje, że oszuści nieustannie szukają pretekstu w celu kradzieży danych i pieniędzy użytkowników.
Phishing to jedna z najpopularniejszych i najłatwiejszych metod socjotechnicznych stosowanych do wyłudzania informacji i oszukiwania użytkowników online. To rodzaj oszustwa, w którym przestępcy uciekają się do podstępu w celu uzyskania danych uwierzytelniających użytkowników – od haseł po numery kart kredytowych, dane dotyczące kont bankowych oraz inne istotne z finansowego punktu widzenia informacje. Wiadomości i strony phishingowe zwykle podszywają się pod te legalne, które zachęcają odbiorców do natychmiastowego podania swoich danych osobowych. Często są inspirowane aktualnymi wydarzeniami, takimi jak popularne imprezy sportowe lub święta tematyczne, w tym Walentynki.
Łączna liczba prób odwiedzenia przez użytkowników fałszywych stron internetowych, które zostały wykryte i zablokowane przez rozwiązania Kaspersky Lab w pierwszej połowie lutego 2019 r. – w dniach poprzedzających 14 lutego – wzrosła z ponad 2 milionów w 2018 r. do ponad 4,3 milionów tego roku. Według statystyk zagrożenie to w największym stopniu odnotowano w takich państwach jak Brazylia (ponad 6,4% wszystkich wykrytych przypadków), Portugalia (ponad 5,8%) oraz Wenezuela (5,5%). W następnej kolejności plasowała się Grecja (5,3%) oraz Hiszpania (5,1%).
Głębsza analiza wysyłanych e-maili wykazała, że oszuści wykorzystują głównie upominki dostępne w przedsprzedaży oraz środki na zwiększenie potencji, aby skłonić do ujawnienia danych uwierzytelniających użytkowników, którzy pragną zadowolić swoje drugie połówki. Po raz kolejny potwierdziły się wyniki ankiety przeprowadzonej przez Kaspersky Lab, która pokazuje, że w kwestii miłości użytkownicy tracą czujność.
Z naszego badania wynika, że nie ma różnicy pomiędzy aktywnością phishingową, która żeruje na popularnych wydarzeniach sportowych lub wykorzystuje fałszywe rachunki, a taką, która ma bardziej romantyczny pretekst. We wszystkich przypadkach chodzi o to, żeby wzbudzić emocje użytkowników, takie jak ekscytacja, stres czy miłość. W rękach cyberprzestępców niemal wszystko może stać się narzędziem ataku. Zidentyfikowany wzrost liczby ataków powinien posłużyć za przestrogę, że zawsze należy zachować czujność, korzystając z zasobów internetu, nawet jeśli tylko kupujemy prezent dla ukochanej lub ukochanego – powiedział Andriej Kostin, starszy analityk zawartości internetowej, Kaspersky Lab.
Porady bezpieczeństwa
Eksperci z Kaspersky Lab zalecają użytkownikom postępowanie według kilku prostych zasad, by zwiększyć bezpieczeństwo online:
- Oszuści online często żerują na emocjach – również tych związanych z relacjami i miłością. Oznaki świadczące o tym, że być może masz mieć do czynienia z atakiem, obejmują wiadomości żądające podjęcia natychmiastowego działania, proszące o znaczne ilości bardzo osobistych i pozornie nieistotnych informacji, lub takie, które po prostu wydają się zbyt piękne, żeby były prawdziwe.
- Zwracaj szczególną uwagę na wiadomości e-mail przedstawiające okazyjne oferty lub różne darmowe towary. Jeżeli wiadomości pochodzą od osób lub organizacji, których nie znasz, lub posiadają podejrzane, nietypowe adresy, nie otwieraj ich pochopnie. Nie klikaj odsyłaczy, jeżeli nie masz pewności, że są prawdziwe, a tym bardziej jeśli nie rozpoczynają się od ciągu „https” — zwłaszcza wtedy, gdy musisz podać informacje osobowe lub finansowe.
- Dobrze jest posiadać oddzielną kartę bankową oraz konto z ograniczoną kwotą pieniędzy przeznaczoną na takie wydatki jak zakup kwiatów lub rezerwacja stolika w restauracji. Pomoże to uniknąć poważnych strat finansowych w przypadku, gdy dane bankowe zostaną skradzione.
- Stosuj niezawodne rozwiązanie bezpieczeństwa z zaawansowaną ochroną przed phishingiem i funkcją bezpiecznych płatności online, takie jak Kaspersky Total Security.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe Kaspersky Lab Polska są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.