Mówiąc o możliwościach, jakie otworzyła przed nimi praca zdalna, 11% respondentów stwierdziło, że lubi pracować bez ubrania. Inne nowe nawyki wskazane przez pracowników obejmowały wylegiwanie się w łóżku w dni powszednie (36%), oglądanie kilku odcinków seriali z rzędu (23%) oraz pracę na świeżym powietrzu – w ogródku lub na balkonie (27%).
Zamieniając bezpieczne biuro na kuchenny stół, który podczas globalnej pandemii stawał się często naszym nowym środowiskiem pracy, napotykaliśmy wiele trudności związanych z osiągnięciem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Według World Economic Forum zdrowie psychiczne i samopoczucie osób pracujących zdalnie w tym roku zostało wystawiona na próbę, m.in. w związku z koniecznością zapewnienia opieki nad dzieckiem czy łączności cyfrowej. Niektórzy jednak rozsmakowali się w pracy zdalnej, odkrywając grzeszne przyjemności, którym chcieliby oddawać się również po powrocie do normalności.
Abstrahując od pracy w negliżu, która nie znajduje mimo wszystko szerokiej rzeszy zwolenników, większość respondentów doceniła możliwość pracy w wygodnym ubraniu: 48% zbadanych przyzwyczaiło się do takiego funkcjonowania i chciałoby, aby stało się ono normą w przyszłości. Pracownicy cieszyli się również z wyeliminowania długich dojazdów do pracy, a co za tym idzie z możliwości budzenia się pięć minut przed rozpoczęciem pracy oraz fundowania sobie drzemki w ciągu dnia (36%).
Kontynuując temat odkrytych przez pracowników zalet tzw. nowej normalności, należy wspomnieć, że 27% osób lubi pracować na zewnątrz w ogródku lub na balkonie, a 23% potrafi nawet urządzić sobie serialowy maraton podczas pracy. Pozostałe grzeszne przyjemności pracowników to dłuższe granie w gry wideo (18%), zamawianie jedzenia na wynos (16%) oraz mniej regularne branie prysznica (8%).
Większa swoboda w pracy, jaką otrzymaliśmy, wiąże się wprawdzie z pewnymi korzyściami, ale wymaga również wzięcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo cyfrowe. Aby w pełni cieszyć się możliwościami luźniejszej atmosfery podczas pracy, niezbędne jest stosowanie niezawodnych rozwiązań bezpieczeństwa na naszych urządzeniach, aby chronić naszą indywidualną prywatność.
Marina Titowa, dyrektorka ds. marketingu produktów konsumenckich w firmie Kaspersky, powiedziała: Obecny lockdown posiada zarówno plusy, jak i minusy dla osób, które mogą pozwolić sobie na pracę zdalną. Z jednej strony, pracownicy mogą w końcu zapomnieć o wadach funkcjonowania w biurowcach i zacząć pracować w bardziej komfortowej atmosferze. Z drugiej strony, wyzwanie stanowiło utrzymanie wydajności, reorganizacja miejsca pracy oraz wyrobienie nowych nawyków. Praca z domu to większe zagrożenie dla naszej prywatności, dlatego tak ważne jest, aby zadbać o swoje bezpieczeństwo cyfrowe.
Firma Kaspersky zaleca następujące działania pozwalające zabezpieczyć urządzenia wykorzystywane zarówno w pracy, jak i w celach prywatnych:
- Nie przekazuj informacji osobowych ani nie udostępniaj swoich kont osobom trzecim, jeżeli nie jest to absolutnie konieczne. W ten sposób zminimalizujesz możliwość znalezienia ich w internecie.
- Niezależnie od tego, czy preferujesz pracę w negliżu, czy ogólnie cenisz swoją prywatność, korzystaj z rozwiązania pozwalającego na zarządzanie dostępem do kamery internetowej i mikrofonu (np. Kaspersky Total Security).
- Zadbaj o solidne skonfigurowanie swoich profili w mediach społecznościowych pod kątem prywatności. W ten sposób utrudnisz znalezienie wysoce wrażliwych informacji na Twój temat przez osoby trzecie.
- Zabezpiecz swoją sieć Wi-Fi. Większość routerów posiada domyślną nazwę użytkownika oraz hasło, które można łatwo znaleźć w internecie. Dlatego zaleca się utworzenie nowego hasła oraz aktualizację oprogramowania systemowego urządzenia sieciowego.
- Stosuj niezawodne rozwiązanie do zarządzania hasłami, np. Kaspersky Password Manager, które pozwala na generowanie i bezpieczne przechowywanie unikatowych haseł do kont online.
Pełny raport poświęcony wyzwaniom związanym z przyszłością pracy zdalnej jest dostępny na stronie https://r.kaspersky.pl/cIYgc.
Raport został opracowany na zlecenie firmy Kaspersky przez organizację badawczą Censuswide w październiku 2020 r. Badanie objęło 8 076 pracowników małych i średnich firm w Brazylii, Belgii, Chinach, Francji, Niemczech, we Włoszech, Japonii, Luksemburgu, Malezji, Meksyku, Holandii, Rosji, Hiszpanii, Afryce Południowej, Turcji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Wielkiej Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.