w , ,

90 lat APS: Konferencja Jubileuszowa. Grzegorzewska i Korczak

PROGRAM KONFERENCJI

09.00 – 09.45 Rejestracja uczestników.
09.45 – 10.00 Nadanie Auli „C” imienia Janusza Korczaka.
10.00 – 12.30 SESJA PLENARNA
– Inscenizacja przygotowana pod kierunkiem mgr Magdaleny Ostolskiej: Korczak oczami Grzegorzewskiej.
-Powitanie gości i uczestników konferencji.
-Uroczyste otwarcie konferencji przez J. M. REKTORA prof. dr hab. JANA ŁASZCZYKA.
– Prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski, Dlaczego w Polsce jeszcze długo nie będzie szans na korczakowską demokratyzację szkolnej edukacji?
– Prof. David Mitchell, Changing approaches to inclusive education (Zmiana podejścia do edukacji włączającej).
– Prof. zw. dr hab. Karol Poznański, Co z perspektywy lat zachowaliśmy w systemie kształcenia nauczycieli z koncepcji Marii Grzegorzewskiej.
– Dr hab. prof. APS Barbara Smolińska-Theiss, Korczakowskie idee pedagogiczne.
– Dr Israel Rabinovitz, Walk on the Human Side – an interactive and inspirational workshop as a follow up and continuation of Janusz Korczak’s work (Idąc po człowieczej stronie – interaktywny i inspirujący warsztat jako nawiązanie i kontynuacja pracy Janusza Korczaka).

12.30 – 13.00 PRZERWA KAWOWA

13.00 – 15.00 OBRADY W SEKCJACH

SEKCJA I: GODNOŚĆ DZIECKA
Wprowadzenie – dr hab. prof. APS Bernadeta Szczupał
Sala 3090
-Dr hab. prof. APS Agnieszka Konieczna, Nauczycielskie komentarze wobec trudności edukacyjnych uczniów.
-Dr Janusz Smykowski, Autonomia dziecka w twórczości Janusza Korczaka.
-Dr Ewa Zasępa, Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną a psychologia pozytywna.
– Dr Iwona Konieczna, Szacunek dla doświadczeń dziecka z chorobą przewlekłą.
-Mgr Sylwia Nowak, Wchodzenie w świat problemów dziecka podczas zajęć edukacji twórczej.
-Patrycja Burak, Kryzys współczesności – kryzysem dzieciństwa na podstawie badań własnych.
– Mgr Wiktor Wolman, Godność dziecka fundamentem sprawiedliwości społecznej.
-Mgr Adam Krasnosielski, Kształcenie integracyjne w optyce etyki.
-Dr Dawid Misiak, Uniwersytet dla dzieci a prawo dziecka do rozwijania swoich zainteresowań.

SEKCJA II: PRAWA DZIECKA
Wprowadzenie – prof. nadzw. dr hab. Irena Pospiszyl
Sala 3088
– Dr Dorota Zawadzka, Przeciwdziałanie przemocy wobec dziecka – współpraca szkoły z innymi instytucjami.
-Dr Dominika Wiśniewska, Etyczne aspekty badań klinicznych i naukowych dzieci.
– Dr Marzena Bogus, Prawo dziecka do normalności a szkolne „terapeutyczne” zajęcia dodatkowe.
– Dr Bogumiła Bogacka-Osińska, Prawa dziecka w działaniu funkcjonariuszy porządku publicznego.
– Mgr Dorota Brożek, Prawa ucznia z inteligencją niższą niż przeciętna w szkole i w systemie oceniania zewnętrznego. Dzieci szarej strefy czy motyle, które utraciły skrzydła?
– Dr Joanna Moleda, Poszanowanie praw dziecka wobec młodzieży nieprzystosowanej społecznie.
– Dr Katarzyna Mirosław, Losy życiowe dzieci kobiet pozbawionych wolności.
– Sylwia Palczewska, Respektowanie praw dziecka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

SEKCJA III: KIM DZIŚ ZAJMOWALIBY SIĘ MARIA GRZEGORZEWSKA I JANUSZ KORCZAK?
Wprowadzenie – prof. zw. dr hab. Anna Firkowska-Mankiewicz
Sala 3077
– Prof. nadzw. dr hab. Hanna Żuraw, Etyka czy ekonomia? Dylematy edukacji osób niepełnosprawnych wobec praktyki oświatowej.
– Dr Tomasz Fetzki, Samorządność i samostanowienie dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w koncepcjach Marii Grzegorzewskiej i Janusza Korczaka oraz współcześnie – idea a rzeczywistość.
-Mgr Helena Sieńkowska, Mowa osób niesłyszących w poglądach Marii Grzegorzewskiej i pedagogiki współczesnej.
– Dr Robert Pawlak, Umacnianie się nierówności w edukacji.
– Mgr Kamil Tomaszewski, Poszanowanie praw dzieci na ulicy.
-Dr Renata A. Nguyen, Jak kochać, wychowywać i kształcić dziecko w dobie netokracji?
– Mgr Anna Wrona, Uczeń wobec zagrożeń w cyberprzestrzeni.
-Mgr Waldemar Grądzki, Uczeń w cyfrowej szkole.
– Mgr Rafał Lew-Starowicz, Edukacja prawna młodzieży w zakresie zagrożeń świata wirtualnego.

SEKCJA IV: NAUCZYCIEL WOBEC GODNOŚCI I PRAW DZIECKA
Wprowadzenie – dr hab. prof. APS Józefa Bałachowicz
Aula C
-Dr Jacek Kulbaka, Geneza myśli i systemu pedagogicznego Janusza Korczaka.
– Rafał Fudala, Implikacje pedagogiki Janusza Korczaka we współczesnej teorii i praktyce edukacyjnej.
– Dr Marlena Grzelak-Klus, Godność, szacunek, podmiotowość jako kategorie uwzględnione/nie uwzględnione w kształceniu nauczycieli.
– Dr Małgorzata Kwiatkowska-Góralczyk, Nauczyciel wobec godności i praw dziecka.
– Dr Dorota Jankowska, Wiedza o dziecku a jego rozumienie – problem kształcenia pedagogicznego.
– Mgr Ewa Walczak, Nauczyciel wobec potrzeb i praw dziecka w placówce wychowania przedszkolnego.
-Dr Grażyna Walczak, Dziecko i nauczyciel w przestrzeni edukacyjnej.
-Jowita Berdzik, Pedagodzy XXI wieku w „kostiumach oczywistości” na podstawie badań własnych.
– Mgr Włodzisław Kuzitowicz, Idea a praktyka uczniowskiej samorządności w polskich szkołach.
-Dr Wojciech Gasik, Poglądy pedagogiczne Janusza Korczaka na łamach „Szkoły Specjalnej”.
-Mgr Magdalena Ostolska, Wychowanie w perspektywie Pedagogiki Waldorfskiej.
15.10 – 16.00 PODSUMOWANIE I ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI

Miejsce konferencji:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Budynek C, Aula C
ul. Szczęśliwicka 40
02-353 Warszawa

Avatar photo

Napisane przez Biuro Promocji APS

Rusza budowa Hampton by Hilton w Warszawie

Schneider Electric i Krohne ogłaszają zawiązanie partnerstwa