Marka Avon zapytała tysiące kobiet na świecie, w tym Polki, jakich nierówności, wynikających z nierównego traktowania ze względu na płeć, doświadczają w obszarach finansowych i zawodowych. Aż 86% badanych Polek twierdzi, że stereotypy związane z płcią blokują im równe szanse[1].
W odpowiedzi na tę sytuację, firma Avon rusza z kampanią #SzachMat, by inspirować kobiety do przełamywania barier w realizowaniu siebie i swoich celów. Ambasadorką akcji została Martyna Kaczmarek, pierwsza w historii programu Top Model modelka plus-size.
Elastyczna praca nie dla wszystkich
Fakt, że kobiety mają znacznie ograniczony dostęp do elastycznych możliwości pracy powoduje, że nie mogą w pełni swoich realizować się w życiu zawodowym. 39% zapytanych Polek przyznało, że nawet przy elastycznym zatrudnieniu wciąż mierzy się z większymi trudnościami niż mężczyźni. A 25% twierdzi, że spoczywający na nich obowiązek opieki nad dziećmi i bliskimi ma negatywny wpływ na rozwój ich kariery. Co ciekawe, według Światowego Forum Ekonomicznego mężczyźni spędzają zaledwie 19% całkowitego czasu pracy wykonując czynności niepłatne, podczas gdy kobiety aż 55%[2].
Choć obserwujemy znaczący postęp na przestrzeni ostatnich lat to gorzka prawda jest taka, że kobiety nadal zarabiają mniej. Aż 68% Polek twierdzi, że zarobki mężczyzn są wciąż wyższe. Kobietom również trudniej dostać podwyżkę. 79% pytanych chciałoby zarabiać więcej pieniędzy, czy to poprzez inne źródło dochodu, czy w swojej pracy, a 77% uważa, że recesja i wzrost kosztów utrzymania dotknęła je bardziej niż mężczyzn. Światowe Forum Ekonomiczne potwierdza, że kobiety posiadają mniej środków niż mężczyźni, a w obecnym kryzysie ta dysproporcja prawdopodobnie będzie się pogłębiać[3].
Dziś, w Międzynarodowy Dzień Kobiet, Avon wzywa do działania na rzecz zmian szkodliwych stereotypów i mówi #SzachMat! ograniczeniom. Marka pokazuje, że tak jak dla kobiet, tak i dla niej, nie ma rzeczy niemożliwych. A dowodem jest nowość – szminka Hydramatic – pierwsza na świecie matowa szminka z nawilżającym środkiem z kwasem hialuronowym[4], która tak jak kobiety, pokonuje przeciwności i rzuca wyzwanie barierom.
Z treścią całego Raportu Avon „Równe szanse dla kobiet”, pokazującego dane w ujęciu globalnym, można zapoznać się tutaj: https://www.avon.pl/wsparcie-kobiet
[2] To dane z 2019 roku z 33 krajów, obejmujące 54% światowej populacji w wieku produkcyjnym.
[3] https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2022.pdf