W krajach wysoko rozwiniętych około 60 procent wszystkich zatrudnionych pracuje w biurowcach i spędza tam ponad 40 godzin tygodniowo. Co za tym idzie, otoczenie biurowe ma istotny wpływ na samopoczucie większości z nas.
– Tworzymy środowisko, a nie same budynki. Infrastruktura, architektura, zarządzanie mają ogromny wpływ na samopoczucie osób korzystających z budynku, spędzających w nim większość tygodnia. Pracownik, pracodawca, gość, klient, dostawca – ich potrzeby są dla nas punktem wyjścia w kształtowaniu projektu – mówi Marc Lebbe, członek zarządu Liebrecht & wooD.
Dla pracowników na całym świecie niedoścignionym wzorem idealnego biura są placówki firmy Google, wyjątkowo przyjazne i zaaranżowane w ten sposób, by zatrudnione w nich osoby czuły się swobodnie i myślały kreatywnie. Nie każda firma może sobie pozwolić na wprowadzenie takich rozwiązań, ale wszystkie powinny dbać o komfortowe warunki dla swoich pracowników. Biurowce firmy Liebrecht & wooD mają średnio 14 m szerokości, dzięki czemu łatwo jest aranżować w nich zarówno typowe pokoje, jak i pomieszczenia „open space”.
– Nasze inwestycje cechują atrakcyjne lokalizacje, dobry dostęp do komunikacji publicznej i pojemne parkingi, przykłady to m.in. Plac Unii, powstający w centrum Warszawy kompleks biurowo–handlowy oraz Batory Office Buildings II, zlokalizowany w pobliżu budowanego węzła komunikacyjnego Salomea oraz modernizowanego skrzyżowania Al. Jerozolimskich i ul. Łopuszańskiej – dodaje Marc Lebbe. – Funkcjonalność, właściwe planowanie przestrzeni i rozwiązania techniczne zapewniające komfort użytkowania – to podstawowe cechy dobrego biura. Przy wyborze siedziby firmy warto je zweryfikować w kilku prostych krokach.
***
Jak wybrać idealne biuro w ośmiu krokach wg Liebrecht & wooD:
1. Bardzo szczegółowo przeanalizuj lokalizację biura. Pamiętaj zarówno o pracownikach, którzy poruszają się samochodami, jak i o tych, którzy dojeżdżają do pracy komunikacją miejską. Sprawdź czas dojazdu do biura z różnych części miasta i dostęp do transportu publicznego.
2. Wybierz biuro z odpowiednio dużym parkingiem – na jedno miejsce parkingowe powinno przypadać średnio 30m2 wynajmowanej powierzchni biurowej dla budynków poza centrum miasta. Parametry takie spełniają wszystkie obiekty Liebrecht & wooD. Biurowiec Batory Office Buildings II posiada nawet współczynnik 1/27 m2. Przy zastosowaniu takich założeń problemów nie powinny mieć firmy nawet z dużą flotą samochodową.
3. Zadbaj o możliwie duży dostęp do naturalnego światła – napawa ono optymizmem i mobilizuje do pracy. Promienie słoneczne są przyjazne dla wzroku i pozytywnie wpływają na efektywność. Odpowiednią proporcję dostępu do naturalnego światła zapewniają przede wszystkim wąskie obiekty z niewieloma miejscami zdanymi tylko na sztuczne oświetlenie.
4. Sprawdź, czy biurowiec ma odpowiednią wentylację – na jedną osobę musi przypadać co najmniej 45 m3 świeżego powietrza na godzinę. Dobrym, aczkolwiek rzadko spotykanym obecnie rozwiązaniem jest budowa biur z otwieranymi oknami. Tego typu budynki stawia m.in. Liebrecht & wooD.
5. Upewnij się, że temperatura i wilgotność w biurze będą optymalne – 21-22 stopni Celsjusza i wilgotność – około 50 proc., szczególnie w zimie.
6. Wybierz „ciche” biuro – natężenie hałasu w biurze nie może przekraczać 60 decybeli (dB), jednak dla pracy umysłowej nie powinno ono przekraczać 20 dB. Kluczem do zapewnienia takich warunków są dobrze izolowane akustycznie ściany i odpowiednie ustawienie stanowisk pracy, eliminowanie dźwięków sprzętu elektronicznego, unikanie stanowisk „twarzą w twarz”. Zaleca się, by w biurze znalazło się osobne pomieszczenie dla kopiarek.
7. Zapewnij odpowiednią przestrzeń – zaplanuj stanowiska biurowe tak, by ich użytkownicy mogli swobodnie pracować, minimum to 7 m2 powierzchni na jednego pracownika. Przed wprowadzeniem się do biura zatrudnij architekta wnętrz – pomoże on właściwie rozmieścić stanowiska pracy i zadbać o właściwe dopasowanie mebli biurowych do przestrzeni.
8. Kup ergonomiczne meble biurowe – wysokość biurka oraz odpowiedni fotel pozwolą zniwelować bóle kręgosłupa. Warto też pomyśleć o przyjaznym pracownikom pomieszczeniu socjalnym, gdzie będą mogli nie tylko zjeść kanapkę, ale również zregenerować siły i odprężyć się podczas przerwy w pracy.
###
Liebrecht & wooD to europejska firma deweloperska, realizująca od ponad 15 lat projekty na rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Jako jeden z niewielu deweloperów, Liebrecht & wooD zapewnia kompleksową obsługę w dziedzinie obrotu nieruchomościami, od koncepcji po zarządzanie obiektem. Wysokie walory architektoniczne zrealizowanych projektów, znalazły uznanie jurorów wielu europejskich konkursów, w tym jury nagrody CEE Retail Awards 2009 za projekt Fashion House Outlet Centre Warsaw. W kwietniu 2009 r. firma odebrała także nagrodę „Dewelopera Roku” w Rumunii na Europa Property SEE Real Estate Awards. Główna działalność firmy skupia się na realizacjach biurowych, parkach handlowych oraz centrach typu outlet (Fashion House Outlet Centre), zlokalizowanych w głównych miastach Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji, takich jak: Warszawa, Gdańsk, Sosnowiec, Bukareszt, Belgrad, Moskwa i Sankt Petersburg.