w

70 proc. Polaków szuka sposobów na równoważenie domowego budżetu

70 proc. Polaków aktywnie poszukuje sposobów równoważenia swoich wydatków domowych, najczęściej, żeby móc więcej oszczędzać. Jest to jednak trudniejsze w chłodnych miesiącach. 63 proc. z nas przyznaje, że jesienno-zimowe rachunki za ogrzewanie są poważnym obciążeniem dla domowego budżetu. Nic więc dziwnego, że dużym zainteresowaniem cieszy się rozłożenie ich na równe raty w ciągu roku. Takiemu rozwiązaniu chętnie przyjrzałby się co drugi Polak, wynika z badania VeloBanku „Strategie Polaków w zarządzaniu budżetem domowym”.

Ponad 2/3 gospodarstw domowych w Polsce poszukuje lepszej finansowej równowagi w swoich wydatkach (np. na rachunki). Nieco częściej sposobów na lepszą kontrolę w tej sferze próbują znaleźć kobiety (73 proc. vs. 65 proc. mężczyzn) oraz osoby między 35 a 44 rokiem życia (74 proc.). Motywacją dla równoważenia budżetu domowego jest najczęściej chęć oszczędzania, którą wskazało 60 proc. badanych. To szczególnie ważne dla młodych osób (między 18 a 34 r.ż.), gdzie ten odsetek sięgał 68 proc. Chęć odłożenia pieniędzy dzięki lepszemu gospodarowaniu domowymi finansami spada wraz z wiekiem. Wśród osób w wieku 55 lat i starszych deklaruje ją tylko nieco ponad połowa (54 proc.). Drugim powodem, dla którego Polacy chcą równoważyć swoje wydatki na utrzymanie domu, jest chęć uzyskania nad nimi większej kontroli (42 proc.). Nieco ponad co czwarty respondent w badaniu VeloBanku, wskazywał, że potrzebuje lepszego balansu, bo wydaje więcej niżby tego chciał, a 18 proc. poszukuje równowagi, bo czasem nie starcza na pokrycie niezbędnych opłat i rachunków. 4 proc. chciałoby uniknąć sytuacji, w której musi brać pożyczkę lub kredyt, aby opłacić niezbędne wydatki, co teraz im się zdarza.

Osoby, które nie szukają sposobów na równoważenie swoich wydatków domowych, najczęściej jako powód podają brak problemów z rodzinnym budżetem (44 proc. wskazań w tej grupie). Niemal co trzeci deklaruje, że ewentualne kłopoty w tej materii rozwiązuje na bieżąco. Dla części Polaków, hamulcem jest brak wiedzy. Blisko co siódma osoba (14 proc.) nie zna sposobów na równoważenie domowego budżetu, a kolejne 7 proc. nie wie, gdzie ich szukać.

Sezonowe wahania rachunków zaburzają domowy budżet

Na polskim rynku pojawia się coraz więcej nowych rozwiązań pomagających w domowych płatnościach. Jednym z najbardziej znanych sposobów na znalezienie lepszej równowagi jest rozkładanie większych wydatków na raty. Od niedawna to nie tylko opcja na sfinansowanie droższych zakupów, np. lodówki czy telewizora, ale i nawet rachunków domowych. W 2023 r. możliwość wyrównania comiesięcznych opłat za gaz wprowadził VeloBank. Dużą potrzebę na tego rodzaju rozwiązanie potwierdzili też badani. Połowa respondentów przyznała, że byłaby zainteresowana rozłożeniem opłat za ogrzewanie w sezonie jesienno-zimowym na równe raty płacone przez cały rok.

W przeprowadzonym przez nas badaniu 63 proc. Polaków przyznało, że rachunki w sezonie jesienno-zimowym są dużym obciążeniem dla ich budżetu domowego. Przez wahania wysokości faktur w najchłodniejsze miesiące i brak przewidywalności znacznie trudniej utrzymać im finansową równowagę. Z pomocą przychodzi nowoczesna bankowość. Jako VeloBank przecieramy w tej materii szlaki na polskim rynku. Nasze nowe bezpłatne rozwiązanie VeloKomfort pozwala rozłożyć płatności za gaz u największego polskiego dostawcy na stałe spłaty w ciągu roku. Korzystający z tej usługi nie muszą martwić się o sezonowe wahania wysokości rachunków, bo płacą z góry ustaloną kwotę. Taka przewidywalność ułatwia zarządzanie domowym budżetem i jest wygodna, gdyż bank opłaca rachunki u dostawcy zawsze na czas – mówi Marek Grodkiewicz, Dyrektor Zarządzający Obszarem Transformacji Kanałów Cyfrowych w VeloBanku.

Metodologia badania: Badanie przeprowadzone na panelu badawczym Ariadna w dniach 27-30 stycznia 2023 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1083 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

Napisane przez VeloBank

Czy branża producentów fotelików, wykorzystując troskę rodziców o bezpieczeństwo przewożonych w autach dzieci, drenuje kieszenie polskich i europejskich rodzin?

Frontem do klienta – czym kuszą sklepy?